תעריפי ביטוח החובה לאופנועים יוזלו ב-390-900 שקל
הצעת החוק, אשר נולד בעקבות "מאבק האופנוענים" שהיה המאבק החברתי הראשון עוד לפני מחאת הקוטג' ומאהלי המחאה, מחייב את חברות הביטוח להעמיס לפחות 4% מעלות הפרמיה על סך ההוצאה של ביטוח החוב
ביום ראשון הקרוב צפויה ועדת הכלכלה של הכנסת לדון דיון נוסף בחוק המסדיר את "מרכיב ההעמסה" בתעריף הביטוח לאופנועים. מרכיב זה נועד לפצות את האופנוענים על כך שהם מי שנפגעים בגופם גם כתוצאה מעבירות תנועה וחוסר תשומת לב של נהגי כלי הרכב האחרים על הכביש.
היוזמת של חוק זה, שנולד בעקבות "מאבק האופנוענים" שהיה המאבק החברתי הראשון בשנים האחרונות – עוד לפני מחאת הקוטג' ומאהלי המחאה, היא ח"כ פאינה קירשנבאום, ותומכים בו מספר חברי כנסת נוספים בהם גם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה.
אנשי אגף הביטוח באוצר, אשר נחלצו משום מה להגן על האינטרס של חברות הביטוח שמרוויחות למעלה ממיליארד שקל בשנה מביטוחי החובה לרכב, טענו כנגד החוק שהוא יגרום לייקור של תעריפי ביטוח החובה של בעלי רכב אחרים, במיוחדת בעלי מכוניות.
אלא שלא אנשי האוצר, ולא אנשי חברות הביטוח, הציגו עד היום בפני ועדת הכלכלה את הנתונים האמיתיים של תשלומי הפיצויים של חברות הביטוח לאופנוענים שנפגעו בתאונות.
תאגיד הביטוח "הפול", אשר מבטח מתוקף החוק את כלל "מסורבי הביטוח" ובכללם רוב רובם של האופנוענים, מסרב בתוקף לחשוף את הנתונים האקטואריים המפורטים שלו בטענה שמדובר בחברה פרטית, וגם ועדת הכלכלה של הכנסת לא זכתה עד עתה לקבל את הנתונים
האלה.
גורמים המקורבים לענף הביטוח מעלים סברה לפיה הסיבה האמיתית לחוסר הנכונות של "הפול" להציג את הנתונים היא העובדה שאלה כוללים סכומים ניכרים שאינם קשורים לפיצוי נפגעי התאונות.
לקראת הדיון בכנסת העביר אגף הביטוח באוצר את הערכותיו לגבי ההוזלה הצפויה בביטוח החובה לאופנועים בעקבות אימוץ החוק, וזו משתנה בהתאם לנפח המנוע של הכלי המבוטח, לגילו של המבוטח הרוכב, למספר התביעות שהגיש בשנים האחרונות (אם בכלל) ולבחירתו בפוליסה עם או ללא השתתפות עצמית.
מן הנתונים עולה למשל שצעיר בן 21 שרוכב על קטנוע בנפח 125 סמ"ק ויבטח בפוליסה עם השתתפות עצמית יהנה מהנחה של 670 שקל או 590 שקל הנחה אם יבטח בפוליסה ללא השתתפות עצמית.
צעיר בן 25 שרוכב על אופנוע דומה, בנפח 125 סמ"ק יהנה מהנחה של 560 שקל לפוליסה עם השתתפות עצמית ו-480 שקל לפוליסה ללא השתתפות עצמית.
צעיר בן 25 שרוכב על אופנוע בנפח 50 סמ"ק יהנה מהנחה של 440-390 שקל.
ההנחה המרבית, ביחס לפרמיות הקיימות כרגע, צפויה להגיע ל-900 שקל.
ח"כ פאינה קירשנבאום, יוזמת החוק אמרה היום ש"מדובר בהנחות משמעותיות, במיוחד לציבור הזקוק להם יותר מכל- ציבור הצעירים והסטודנטים, אשר יוכלו להרשות לעצמם כלי תחבורה זול ויעיל. זהו תיקון עוול שנעשה לציבור האופנועים בשנת 2009, עת הועלו תעריפי הביטוח באופן לא פרופורציונלי. אני מברכת את שותפיי למהלך חשוב זה ומקווה כי הנחות משמעותיות אלה יקלו על ציבור הצעירים בהתמודדותם עם יוקר המחיה".