הרפורמה של משרד התחבורה תייקר את לימודי הנהיגה ב-17% בממוצע
העלות הממוצעת של לימוד נהיגה בישראל עומד כיום על כ-6,219 שקל. המודל החדש אותו שוקל משרד התחבורה לאמץ צפוי לייקר את הלימוד בכ-1,000 שקל נוספים.
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, ביקש ממרכז המחקר של הכנסת לערוך את הניתוח הכלכלי של עלות לימודי הנהיגה לצורך בחינת הרפורמה שמבקש משרד התחבורה לערוך שבמסגרתה יוקמו מרכזי לימוד נהיגה ותיאוריה (מל"נים). מרכז המחקר והמידע של הכנסת התבקש לבדוק האם תלמידי הנהיגה החדשים ישלמו יותר בתוכנית המוצעת על ידי משרד התחבורה לעומת המצב הקיים.
בשנים האחרונות, כ-120 אלף איש מוצאים רישיון נהיגה בכל שנה. בשנת 2010 נערכו כ-486 אלף מבחני תיאוריה, כלומר בממוצע כ-4.1 מבחני תיאוריה לתלמיד נהיגה אשר קיבל רישיון לבסוף. ההערכה הכלכלית של הממ"מ מבוססת בעיקרה על עבודה שבוצעה עבור משרד התחבורה על ידי חברה פרטית. חברת פארטו הנדסה, התבקשה לבנות מודל כלכלי של שיטת הלימוד החדשה, לרבות חישוב כלכלי של גובה עמלת הלימודים אשר תשולם על-ידי התלמיד למל"ן.
מודל זה קבע כי על המל"נים להעביר שיעורים עיוניים במקביל לשיעורי הנהיגה המעשיים בתמורה לתשלום עמלה בסך 600 שקל שישולמו על ידי התלמידים למל"ן. מנגד, מספר שיעורי החובה המעשיים יופחת מ-28 שיעורים ל-24 בלבד וכמו כן התשלום לבית הספר לנהיגה עבור העמדת כלי הרכב לטסט יופחת מ-400 שקל ל-200 שקל.
עם זאת, יש לציין כי המודל האמור מתעלם לפחות משתי עובדות עקרוניות. ראשית, כמעט ואף תלמיד נהיגה לא מקבל רישיון לאחר 24 או 28 שיעורים מעשיים ולכן לא תהיה הפחתה בעלות האמיתית של השיעורים המעשיים. בנוסף, המודל מתעלם מכך שאת מחיר העמדת מכונית לטסט ניתן להוזיל ב-200 שקל גם ללא קשר לתוכנית המל"נים. כמו כן, העבודה לא בדקה את האפשרות להעביר את כל תכני הלימוד בחינם, באמצעות אתר האינטרנט של משרד התחבורה.

.
עם זאת, הממ"מ בדק ומצא שהנתונים עליהם מתבסס משרד התחבורה נבחנו לאחרונה לפני כחמש שנים וקובע ש"ניתן להניח שעלויות המל"נים בפועל גבוהות יותר מהעלויות המצוינות בתרחישים". בנוסף, קובע הממ"מ כי "יזמים לא ירצו להשקיע בעסק מפסיד והמשמעות היא שיוקמו בעיקר מל"נים גדוליםבאזורי עתירי אוכלוסיה ואילו בערים קטנות בעיקר בפריפריה קיימת היתכנות כלכלית מועטה להקמת המל"נים". חוקרי הממ"מ מעלים חשש גם מפני "תהליך של ריכוזיות בענף, מל"נים קטנים ייסגרו או אף לא יוקמו, במקביל יהיו לחצים להעלות את עמלת הלימודים".
עוד מצאו חוקרי הממ"מ ש"בהצעה להקמת מרכזי לימוד נהיגה
אשר הועברה לוועדת הכלכלה של הכנסת אין הסבר מפורט על תכני ההוראה אשר יילמדו במרכזי לימוד הנהיגה, ואין חוות דעת של מומחים לתחבורה על הנחיצות של השינוי המוצע".
חוקרי הממ"מ התעלמו גם מן העלויות של תלמידי הנהיגה – בזבוז זמן ועלויות נסיעה בתחבורה ציבורית – הנדרשות בכדי להגיע פיזית ל-12 שיעורים במל"ן, ואלה לבדן נאמדות בכמה מאות שקלים.
כאשר מנטרלים את הפחתת מספר שיעורי המינימום שאיננה רלבנטית לרוב התלמידים, ומוסיפים את עלויות ההגעה למל"נים עולה שלימודי הנהיגה צפויים להתייקר בכ-1,000 שקל לתלמיד, או בכ-17% יחסית למצב כיום, וזאת ללא כל תועלת מוכחת.