נסיעת מבחן: למותג היוקרה החדש של פולקסווגן כבר לא קוראים פאסט

פולקסווגן משיקה את מתיחת הפנים המשונה והמיותרת של פסאט CC, שהפכה בן רגע לפולקסווגן CC; למה השם שונה? בחברה טוענים שהחליטו לבדל את הדגם ממשפחת פסאט

גיל מלמד | 7/2/2012 20:00 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: פולקסווגן
בראשית היתה מרצדס CLS. עד אז מכוניות קופה התאפיינו בקווים ארוכים, בגג שמשתפל בתלילות מאחורי שתי הדלתות היחידות של הרכב ובתא מטען קטן, חיצונית לפחות, שהדגיש את היופי השרירי והמפוסל של מכוניות שהציעו פחות מרחב פנימי אבל עלו הרבה יותר מהמכוניות שהן מבוססות עליהן. מכוניות קופה מציעות לרוב שני מושבים אחוריים, לפעמים אפילו עם מרחב פנימי סביר, שהגישה אליהם אפשרית לאחר קיפול מסעדי המושבים הקדמיים.

ואז, בשנת 2004 באה מרצדס CLS ושברה את הכללים כשנטלה את המאפיינים של תצורת הקופה, הוסיפה שתי דלתות עבור יושבי המושב האחורי, בראה אנדרוגינוס מוצלח מאוד מבחינה ויזואלית וקראה לו "קופה 4 דלתות". יש שיאמרו, בצדק, שאי אפשר ליהנות מכל העולמות וש-CLS אינה מכונית קופה אלא "פאסטבק עם יחסי ציבור". כבר לפני 38 שנה סיטרואן CX היתה כזאת, וגם טאטרה הצ'כית הציעה מכוניות פאסטבק (גג עגלגל שמשתפל בתלילות לאחור) בעלת 4 דלתות עוד בשנות ה-30 המוקדמות, וכך אפילו לנצ'יה גאמא (שיופייה המרהיב נבע מכיעורה המופרך).

חבל לקלקל את החגיגה וצריך לתת למרצדס את הכבוד, מפני שלומר על CLS שהיא פאסטבק זה כמו לומר על סנאי שהוא עכבר עם יחסי ציבור. אמנם מרצדס לא לקחה עכבר - כמה מהנזכרות לעיל הן מכוניות יפות בכל קנה מידה - אבל היא הוסיפה זנב פרוותי ומרשים, בראה מכונית נאה במיוחד, ואפילו תג המחיר הגבוה מאוד שהצמידה לה לא מנע מדי שנה מכמה עשרות אלפי לקוחות לרכוש אותה. ובכל זאת, אי אפשר להתעלם מהטענות שזהו חילול הקודש לקרוא למכונית בעלת 4 דלתות "קופה".
הכי מוצלחת

שנה לאחר CLS השיקה סיטרואן את C6, וב-2008 לקחה פולקסווגן את הקונספט הזה למחוזות חדשים עם פסאט CC. לטעמי זו הקופה 4 דלתות המוצלחת ביותר שנוצרה עד כה, וזה כולל את מתיחת הפנים של CLS) 2010) ואפילו את פורשה פאנאמרה ואאודי A5 ו-A7 המרשימות מאוד. היחידה שיכולה לאיים על התואר, ואולי עוד תעשה את זה, היא ב.מ.וו 6 גראן-קופה החדשה, שהושקה בשלהי השנה שעברה.

אך מה שגם ב.מ.וו לא עשתה לפי שעה ופסאט CC כן הוא להכניס את הקטגוריה הזאת לטווח מחירים עממי יחסית, לפחות עבור לקוח אירופי. פסאט CC היא למעשה גרסת מרכב נוספת של משפחת הפסאט, שהפכה למכונית הדגל של פולקסווגן ברגע שהחברה הרימה ידיים

והכריזה על הפסקת הייצור של הפייטון היוקרתית.

פסאט CC מתאפיינת בעגלגלות נעימה, בקווי מותניים ברורים ובתחושת GT של מכונית עם פאסון. מתחת למרכב זאת פסאט לכל דבר. גם שינויי האורך (פלוס 2.7 ס"מ), הגובה (מינוס 5 ס"מ) והרוחב (פלוס 3.6 ס"מ) שלה אינם דרמטיים, אבל אחרי שמקלפים את הסמלים ומביטים בה ממרחק מתאים אפשר לטעות בה ולחשוד שזאת בעצם מרצדס.

פסאט CC אולי לא לקחה את מעטפת הביצועים של פסאט למחוזות חדשים, אבל מאחר שהבסיס היה טוב ממילא היא סיפקה התנהגות כביש ראויה, רמת נוחות ועידון טובה ועיקר העיקרים - חוויית נהיגה במכונית מיוחדת, ועם זאת לא מנקרת עיניים או נובורישית מדי.

צילום: יחצ.
פולקסווגן CC צילום: יחצ.
לימין שור

בימים אלה פולקסווגן משיקה את מתיחת הפנים של פסאט CC, וזו אחת ממתיחות הפנים המשונות והמיותרות ביותר שזכיתי לבחון. מכל בחינה שהיא ביצעה פולקסווגן "מתיחת פנים קלה של אמצע החיים", או במילים יחצניות פחות: נגיעות עיצוביות קלות שלא עולות ליצרן הרבה כסף אבל מאפשרות למשוך את הדגם עוד כמה שנים.

מסיבת העיתונאים הקצרצרה שבה הציגה פולקסווגן את המכונית, במסגרת ההשקה העולמית שנערכה ברום שבצרפת, מתארת טוב מכל את מתיחת הפנים: הפרזנטציה ארכה 7.5 דקות, שבהן התמקדו המציגים בשאלה אחת בלבד: מדוע השמטנו את השם "פסאט" ומעתה המכונית נקראת "פולקסווגן CC". התשובה הקצרה היא שבפולקסווגן החליטו לבדל את הדגם הזה ממשפחת הפסאט, ולהגנתם הם טוענים שהמכונית נמכרה מיומה הראשון בארה"ב כפולקסווגן CC ולא כפסאט CC.

אפשרות מורכבת קצת יותר, לדעתי, היא שפולקסווגן, בהיעדרה של פייטון, נזקקת כעת למכונית דגל שתיתפס כיוקרתית ויקרה מהפסאט, ומכאן הצורך בשינוי השם. אם השינוי היחיד שפולקסווגן היו מבצעים במכונית הוא שמה, הייתי מקבל את כל העניין בשוויון נפש. אלא שבפולקסווגן החליטו (וגם נאלצו) ליישר קו עם כל דגמי הקבוצה, שקיבלו בדור הנוכחי שלהם פרצוף מלבני וזועף מעט יותר, וכך קלקלו את החוויה האסתטית של המכונית המקורית.

מתיחת הפנים הפיזית כוללת טיפול בחרטום, שקיבל את הפרצוף המשפחתי החדש של כל דגמי פולקסווגן, ואחוריים שעוצבו מחדש בהתאם לקו המשפחתי. נגיעות אלה אולי לא משמעותיות, אך לטעמי הן כיערו קצת את המכונית המקורית היפה, וחבל. למרבה המזל CC נותרה מכונית יפה מאוד, בעיקר בזכות קו הפרופיל שלה וקווי הצד, שעדיין זורמים בדרך שמענגת את העין.

שינויים נוספים, שחלקם תלויים ברמת הגימור ולא ברור אם יחולו גם על מכוניות שייובאו לישראל, כוללים מערכת בולמי זעזועים אדפטיבית, שמאפשרת לכוון את רמת שיכוך הזעזועים, והוספה של כמה מערכות אלקטרוניות המסייעות לנהג, כמו מערכת לשמירת נתיב. שיפור חשוב הוא הוספת חומרי בידוד רעשים, שהפך מכונית שממילא התאפיינה באיכות נסיעה טובה למכונית שקטה אף יותר שמשדרת תחושה יוקרתית עוד יותר.

בגשם ובשלג

מזג האוויר הקר שהתלבש בשבועות האחרונים על אירופה לא פסח אפילו על דרום צרפת, וכך איתרע מזלי לנהוג ב-CC ללא דקת הפוגה אחת מהגשם, ובחלק מהמקומות גם על כבישים מוקרחים ומושלגים. בתנאים אלה אי אפשר להסיק מסקנות על שינויים בהתנהגות הכביש של המכונית או ביכולותיה הדינמיות, אבל מכיוון שאפילו מהנדסי פולקסווגן לא התעמקו בשינויים מבניים משמעותיים, יש להניח שהמכונית לא נופלת מהמקורית.

גם בתנאים הקשים היה קל לחוש ש-CC היא מכונית נוחה מאוד ובעלת שיכוך זעזועים שמגהץ היטב את מהמורות הכבישים הצרפתיים, ושהיא מפרידה היטב את הנהג ואת הנוסעים מטרדות האספלט. השליטה בגלגול הגוף טובה, והבלמים, גם אחרי התעללות לא מעטה, מדויקים וחזקים.

ההיגוי ישיר וטוב, אם כי לא מספק די היזון חוזר לידיים, ומערכת בקרת הנתיב (שמרעידה את ההגה כשעומדים לחצות קו נתיב ללא איתות, ואף דוחקת בו בעדינות חזרה לתוך הנתיב) יעילה מאוד ועשויה להציל חיים. המושבים תומכים ומעוצבים היטב, אך תנוחת הישיבה די משונה ולא מאפשרת להגיע למצב ממש נוח.

לוח המכשירים וסביבת הנהג עוצבו בשפה הפולקסווגנית המקובלת, אבל קיבלו טיפוגרפיה נעימה יותר לשעונים ותוספת של כפתורים למערכות השונות. בסך הכל מתקבל קוקפיט איכותי מאוד, שמשדר תחושת שדרוג לא רק ביחס לפסאט הרגילה, אלא גם ביחס לפסאט CC היוצאת.

בשילוב כל הדברים נדמה כי יש הצדקה לתוספת המחיר (באירופה לפחות), מפני שהמכונית משדרת תחושת שייכות לקלאסה גבוהה יותר.

CC היא מכונית שימושית מאוד, בעלת תא מטען עצום ומושב אחורי מרווח ונוח לשני מבוגרים (גם 3 יידחקו בנוחות סבירה), ונראה שכוחה העיקרי הוא תחושת הנוחות שהיא מספקת בנהיגה נינוחה למרחקים ארוכים. בהשקה נהגתי במכוניות בעלות מנועי 1.8 ו-2.0 ליטר מוגדשי הטורבו עם תיבות ידניות ורובוטיות (DSG), ושניהם מספקים כוח הולם כבר מסל"ד נמוך, אבל בתנאי הכביש ששררו היה קשה לאמץ אותם כראוי.

מתיחת הפנים חתכה לפסאט CC את הפסאט, הפכה אותה ליפה מעט פחות ולנוחה ונינוחה קצת יותר ושדרגה את רמת האבזור. בתנאים המסחריים הנוכחיים יכול להיות שיבואני פולקסווגן לישראל יצליחו - אם יתאמצו מספיק - לנצל את שינוי שם הדגם כדי למצב את המכונית בגזרת מחיר אטרקטיבית ולהעלות על כבישי ישראל מספר גדול יותר של מכוניות מבעבר. בזכות המראה הייחודי שלה ושדרוג האיכות, CC יכולה להחדיר גאווה לליבם של אוהבי המותג, ואולי אפילו למשוך אליו לקוחות טבעיים של מותגים כמו וולבו או אאודי.

gil.melamed@maariv.co.il

צילום: יחצ.
פולקסווגן CC צילום: יחצ.
בואו להמשיך לדבר על זה ב-
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''צרכנות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים