משרד הביטחון המליץ לקנות מטוסי אימון במיליארד דולר - מקור המימון לא ידוע
אלביט והתעשיה האווירית, אשר אמורות לרכוש מאיירמאקי האיטלקית את המטוסים שיוחכרו לצה"ל, בוחנות מימון באמצעות גיוסים בשוק ההון
מקור בכיר אמר לעסקים כי האפשרות הראשונה היא שאת המימון תגייס חברת תור המשותפת לאלביט (50%) ולתעשייה האווירית (50%), והאפשרות השנייה היא שאת גיוס הכספים יבצע יצרן המטוסים האיטלקי שמעוניין לממש את עיסקת המכירה.
אם יושג המימון לעיסקה ינסו משרד הביטחון וחברת המטוסים האיטלקית לחתום על הסכם הרכישה כבר בקיץ הקרוב כדי שהמטוסים יגיעו לישראל בקיץ 2014. לדברי המקור זה "מרוץ נגד הזמן", כיוון שההסכם מחייב הסכמים נוספים עם גורמים הנדרשים לספק שירותים ומוצרים למימושו.
ראשית, על משרד הביטחון לחתום על הסכם עם חברת מנועים אמריקאית לאספקת מנועים למטוסים לאיטלקיים,
עיסקה שתמומן דרך כספי הסיוע מארה"ב. כמו כן יידרש משרד הביטחון לחתום על הסכמים עם חברות ישראליות, כמו אלביט והתעשייה האווירית, לקניית סימולטורים של המטוס לאימון פרחי הטיס ולקניית תשומות טכנולוגיות למטוסים.
נוסף על כך, עוד לפני חתימת ההסכם עם חברת המטוסים האיטלקית צריכים משרד הביטחון וחברת תור לחתום על הסכם המעגן את הסדרי התשלום לתור - שלראשונה תהיה הבעלים של המטוסים ולא צה"ל-עבור שעות השימוש במטוסים.

המטוס M-346 צילום: מתוך אתר החברה alenia aermacchi
המטוסים החדשים, מסוג M346, צפויים להחליף את מטוסי הסקייהוק שמתאמנים בהם טייסי חיל האוויר כיום. לטענת משרד הביטחון, אף שמדובר בתקופה של קיצוצים תקציביים, החלפת המטוסים היא הכרחית, שכן הסקייהוקים בני יותר מ-40 שנה והשימוש בהם יקר מאוד בשל תקלות חוזרות ונשנות, שעלולות להציב סיכונים בטיחותיים.

M-346. מי ישלם?
צילום: מתוך אתר החברה alenia aermacchi
