עבודת נמלים

לעובדים יש דרישות כספיות אף ששכרם הממוצע - כ-30 אלף שקל לחודש - נחשב לאחד הגבוהים בסקטור הציבורי

יהודה שרוני | 27/2/2012 13:28 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
שביתת עובדי חברות הנמלים אתמול מוכיחה עד כמה הסיסמה "רפורמה בנמלים", שראש הממשלה בנימין נתניהו שיווק, נותרה ריקה מתוכן.

כל עוד נמלי ישראל לא יופרטו, ויש לכך סיבות שונות ומשונות, אין שום סיכוי שבעולם שלעובדי הנמלים יהיה אכפת באמת ממה שמתרחש שם.

השביתה הלא מפתיעה אתמול מוכיחה שעבודת הנמלים שמקבלי ההחלטות השקיעו בניסיון לקדם את הרפורמה היתה לשווא. העילה התורנית לשביתה שעובדי הנמלים מצאו לעצמם היא החשש לגורל כספי הפנסיה. אלא שזוהי מהתלה עלובה.

הסיכוי שחברת נמל אשדוד תפשוט את הרגל שקול לזה שחברת החשמל תפשוט את הרגל. בשני המקרים מדובר בשירותים חיוניים שסגירתם אפילו ליום אחד אינה מציאותית. בכל מקרה כספי הפנסיה של העובדים יהיו מובטחים.

תקדים הפנסיה של עובדי רשות שדות התעופה, שבנמלים מסתמכים עליו, היה שונה. שם שבתו לפני שנה וחצי מחשש שתוצאות פסיקה משפטית נגד הרשות עלולות לסכן את קרן הפנסיה. בסופו של דבר הובטח שהכסף ינוהל כראוי ושלא יאונה לחסכונות דבר.

במקרה של הנמלים, עיקר המחלוקת נוגע לגובה כספי הפנסיה המוזרמים לנמלים, ולא לגורל הכסף. נוסף על כך, העובדים דורשים להתערב במדיניות חלוקת הדיווידנדים, הגם שמדובר בזכות בלעדית של בעלי השליטה )המדינה (. כמו
כן יש מחלוקת הנוגעת לאופן קביעת שעות העבודה ולפרמיות בגינן.

הוועדים בנמלים מריחים את החולשה של האוצר ושל הממשלה ומנצלים אותה עד תום. יש להם דרישות כספיות אף ששכרם הממוצע - כ-30 אלף שקל לחודש - נחשב לאחד הגבוהים בסקטור הציבורי.

בניגוד לעובדי רכבת ישראל או לעובדי הקבלן, שם המאבק היה "על הלחם", המאבק בנמלים הוא על החמאה ועל השומן. לכן אין סיבה שעובדי הנמלים יקבלו את הרוח הגבית הציבורית הנדרשת להצלחת מאבקם.

יש לקוות שהאוצר יתעלה על עצמו ולא ייכנע הפעם לסחטנות ולאיומי העובדים. למרות חולשתו חשוב שיידע לשמור על עמדתו ולא להתפשר עליה.

אז איך יוצאים מהפלונטר ששמו נמלי ישראל? איך הופכים את חברת הנמלים לחברה המתפקדת כראוי גם ללא סטייקים לארוחת הצהריים? הפתרון האפשרי למשבר הנוכחי הוא האצה ככל שניתן של תהליך הפרטת הנמלים.

עובדי נמל אשדוד הודיעו בעבר כי הם מוכנים להפריט את הנמל. מנכ"ל הנמל שוקי סגיס כבר הוכיח כי הוא מוכן להירתם בכל כוחו כדי לסיים את תהליך ההפרטה בדרך המוצלחת ביותר.

אין שום סיבה שבירוקרטיה אפשרית ברשות החברות הממשלתיות לא תקדם את התהליך. הפרטת הנמלים חשובה אפילו יותר ממיקור החוץ של הרכבת. ללא נמלים אין לנו תעשייה ואין לנו ייצוא.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

יהודה שרוני

צילום: דעות

בוגר מדע המדינה ומוסמך במינהל עסקים באוניברסיטת תל אביב. חבר מערכת מעריב, העורך הכלכלי של העיתון ובעל טור בגלי צה"ל ובטלוויזיה

לכל הטורים של יהודה שרוני

עוד ב''יהודה שרוני''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים