ושמישהו ינסה לעצור אותו
אייקה בטיסטה, מספר 7 ברשימת המיליארדרים של פורבס, עשה דרך ארוכה מאז נחת במעמקי האמזונס בתחילת שנות ה-80 בחיפוש אחר הזדמנויות כלכליות, ואין לו כוונה לעצור עד שיגשים את המטרה - להפוך לאיש העשיר בתבל. לדבריו, זה יקרה בתוך 4 שנים לכל היותר
"אני לא מתרברב," הוא מוחה בזמן שהשמש שוקעת מעל הר הסוכר ומפרץ גואנברה שמאחוריו, "זוהי בסך הכל תוצאה של כל הדברים שעשינו. תסתכל על הנכסים. אלוהים - עד שנת 2015 נרוויח 10 מיליארד דולר. בין 2015 ל2020- הסכום הזה יוכפל או ישולש. ואני עוד מראה לך נתונים של הערכות נמוכות".
במשך 3 עשורים בנה בטיסטה הון של 30 מיליארד דולר מאפס. כבר כעת הוא האיש העשיר ביותר בדרום אמריקה, והחודש דירג אותו מגזין פורבס במקום השביעי ברשימה השנתית של עשירי תבל. בזמן שברזיל קוטפת מבריטניה את תואר הכלכלה השישית בגודלה בעולם, צבא חדש של יזמים מביט לכיוונו של בטיסטה כמקור השראה. הדבר מרגיז לא מעט אנשים בקהילת העסקים המסורתית של ברזיל בסאו פאולו, מרחק שעת טיסה אחת מהאימפריה של בטיסטה.
לטענתו, קבוצת EBX שבבעלותו מחזיקה כיום בנכסים ששוויים 1.5 טריליון דולר. הוא אומר שלחברת הנפט שייסד לפני פחות מ5- שנים יש עתודות נפט בשווי יותר מטריליון דולר, כולן במים הרדודים של מחוז ריו דה ז'ניירו; מכרות הפחם שלו בקולומביה שווים 300 מיליארד דולר; מחצבות הברזל במחוז הברזילאי מינאס גריס מוערכות ב200- מיליארד דולר; ומכרה הזהב שרכש לפני שנתיים ב1.5- מיליארד דולר שווה כיום 6 מיליארד דולר. לכך יש להוסיף תחנת כוח המפיקה 14 אלף מגה-ואט בשנה ואת מיזם הבידור בשיתוף IMG.
כעת הוא בונה את הנמל השלישי בגודלו בעולם ששטחו כפול משטחה של מנהטן, על רצועת חוף בתולית במרחק 80 דקות טיסת הליקופטר צפונה מריו. זהו פרויקט של 50 מיליארד דולר שייצור 50 אלף מקומות עבודה. "אתה לא משתתף בספורט? אתה לא מתחרה עם עצמך,?" שואל בטיסטה, "כל מי שיש לו משמעת מסוימת מתחרה עם עצמו. אולי הדרייב שלי חזק טיפה יותר: אני אוהב להתחרות גם מול אחרים. עשיתי את זה בספורט. זה חלק מהדנ"א שלי".

בטיסטה עושה את רוב הדברים טוב יותר ובממדים גדולים יותר מכל אחד אחר. לאחר שרכש סירת מרוץ הוא הפך לאלוף העולם במרוצי ספינות מנוע - פעמיים. הוא ברח על מנת להתחתן בסתר עם דוגמנית, ולא סתם דוגמנית - לומה דה אוליביירה, נערת השער הברזילאית המפורסמת ביותר של מגזין פלייבוי ומלכת הקרנבל. השניים התגרשו בשנת 2004 לאחר 13 שנות נישואים. הוא מחזיק במכונית פורמולה 1 מסוג מרצדס של קבוצת מקלארן בסלון.
במגדל הלבן והבוהק שלו בעיר העתיקה של ריו צבא קטן של שומרי ראש אורב סביב הסוויטה בקומה ה,21- בזמן שעוזרות בית במדים ירוקים, שדגלי ברזיל תפורים על כתפיהן, מספקות לו זרם בלתי פוסק של קפה. הכל נעשה בשלמות. "אתגרתי את עצמי והחלטתי לרוץ שני מרתונים. במשך 6 חודשים רצתי כמו כלב," הוא אומר ומצביע בידו על אריק, הרועה הגרמני הכחוש שמנמנם לרגליו. "תשאל אותו, הוא יודע".
לבטיסטה יש אובססיה לפרטים הקטנים, שכוללת גם את כלבו. אריק בן ה3.5- נולד מהכלאה של כלבים צ'כים. לדברי בטיסטה, השושלת הצ'כית היא הנצר הטהור ביותר של גזע הרועה הגרמני.
בטיסטה מנהל מערכת יחסים דומה גם עם 150 המנהלים הבכירים ביותר שלו. מאז עשה את הונו הראשוני באמזונס בתחילת שנות ה80- הוא תמיד שכר את הטובים ביותר, שילם יותר מכולם והיה מוכן להשקיע בטכנולוגיה. הוא צד את מנהלי הנפט שלו משורותיה של חברת פטרוברס ואת הגאולוגים לצורכי כרייה מחברת וייל. הוא מעניק להם מניות מעסקיו, את החופש לעשות מה שהם רוצים ותזרים רב של מזומנים - כל עוד הם מספקים לו תוצאות.
הם הבעלים," הוא אומר, "הם מנהלים את החברות האלו כאילו היו שלהם. אני שם בידיהם פרויקטים וקונספטים מוכנים שלא ניתן להרוס, נכסים מוכנים. אז אם הם לא מנהלים אותם כמו שצריך, יש להחליפם." הוא מוסיף: "שכרתי הרבה אנשים. אני מזהה גאולוג טוב. חלק מהגאולוגים הם כמו משוררים - הם רוצים לדעת מה מקור הדברים. גם אני רוצה להבין את מקור הדברים, אני רוצה לדעת אם יש להם יתרון מסחרי".
בשנות העשרה שלו נשלח בטיסטה לבית ספר בבריסל. אביו היה מהנדס ברזילאי מפורסם שצמח להיות נשיא וייל, ענקית הכרייה, כשעוד היתה בשליטת המדינה. אך עם 7 ילדים ותשלומים ל7- בתי ספר זרים שונים לאביו לא נשאר כסף רב לבזבוזים. זה היה עוני של המעמד הבינוני.
אף שדמי הכיס שקיבל לא סיפקו אותו היה בטיסטה גאה מכדי לבקש עוד, והחל למכור ביטוחים מדלת לדלת בערבים. "למדתי להיות איש מכירות טוב," הוא אומר, "הייתי צריך לשבת במשך שעות עם עקרות בית, לשתות תה ולאכול ביסקוויטים. הייתי חייב להקשיב - הן אהבו מאוד לדבר."
הוא המשיך למכור ביטוח בזמן שלמד הנדסה בעיר אאכן שבגרמניה. אחרי שנתיים וחצי הוא נשר. "הייתי רעב," הוא אומר וחושף את שיניו. הוא קרא מאמר על האמזונס, ומוחו בער מרוב רעיונות. חבר מריו יצר קשר עם כורי יהלומים שחיפשו מחירים טובים יותר בזמן שבטיסטה נסע לבלגיה כשבידיו הצעה לסוחרי היהלומים של אנטוורפן. האם הסוחרים יפגשו אותו שם אם הוא יצליח להביא כמה כורים לריו?
"הרווחתי כסף נחמד," הוא אומר, "עמלה של .5% על כל יהלום בשווי 500 אלף דולר קיבלתי 25 אלף דולר, ואלו היו שנות ה."80- לאחר מכן שכנע שני יהלומנים להלוות לו חצי מיליון דולר במזומן כדי שיוכל לטוס לג'ונגל ולקנות זהב היישר מהכורים באמזונס. הוא רכש מטוס ססנה דו-מנועי ויצא לדרך. כך נולדה האימפריה שלו. "נסעתי עם שקיות של מזומן וחזרתי עם אבקה - אבקת זהב. כיסיתי רדיוס של 600 ק"מ בצפון מטו גרוסו. הלכנו לכמעט 100 אתרי כרייה שמשתמשים בהם במעדר ובאת".
כ-18 חודשים לאחר מכן הוא סחר בזהב רב כל כך עד שהרוויח 6 מיליון דולר בעמלות. אחרים החלו לבוא בעקבותיו והורידו את שיעור הרווח שלו, כך שבטיסטה החליט להשתמש בכל המיליונים שהרוויח כדי לרכוש את הכורים באתר ספציפי אחד. "מדדתי את העתודה. שכרתי חברת קידוח קנדית והתוצאה היתה שהיו בידיי 3 טונות של זהב. הייתי שמח מאוד - כמו חזיר בבוץ".
האתר היה כה גדול עד שבטיסטה החליט כי הוא מסוגל להרשות לעצמו לפתח אותו תעשייתית. המכרה נובו פלנטה הפך למכרה הזהב הממוכן הראשון של ברזיל. כל הציוד והאספקה לעובדים הובלו למכרה באמצעות מטוס תובלה DC-3 משום שהיה בלב היער. "נסעתי עם בולדוזרים דרך הג'ונגל לאורך 100 ק"מ ובניתי מנחת מטוסים. המכרה הזה הצריך משימה ברוטלית בת 120 יום. לא הערכנו נכונה את כמות הדיזל שנזקקנו לה, והדחפורים היו צריכים לבנות מנחתי חירום כדי להנחית חביות דיזל עם מטוסי ססנה קטנים. הצמדנו שתי חביות לכל מטוס, 220 ליטר כל אחת, ששקלו יחד 440 ק"ג. היה לי טייס אחד שמת משום שהגלגל הקדמי במטוס שלו התרסק".
בטיסטה היה אז בגיל המופלג 23. אביו, שחשב שהוא משוגע, הפסיק לדבר איתו. עד שהשניים השלימו, 7 שנים לאחר מכן, היה בטיסטה בעליהם של 9 מכרות, כולל אחד במדבר אטאקמה שבצ'ילה בגובה 4,000 מטר מעל פני הים. "היו שם זהב וכסף בשווי 5 מיליארד דולר. זה עדיין פועל. אמרתי, 'אוקיי, אז אני צריך להוביל חשמל 200 ק"מ ומים 150 ק"מ. למי אכפת, אני פשוט אעשה את זה".

במהלך השנים 2000-1980 הרוויח בטיסטה כ20- מיליארד דולר עבור משקיעים ומיליארד עבור עצמו. לאחר מכן נפתחו שוקי ההון לחברות ברזילאיות, דבר שהותיר לו לגדול אפילו עוד. כיום יש 5 חברות הרשומות בקבוצת ,EBX שמגובה בקרנות ענק כגון אונטריו טיצ'רס, תוכנית הפנסיה הציבורית של קנדה, קרן ההון הלאומית של נורבגיה ומורגן סטנלי. בטיסטה מחזיק בשליטה על הכל, אך מעורבותם של המשקיעים החיצוניים מעניקה לו עוד ממון רב להשקעותיו.
ובכל זאת, יש אנשים, בעיקר בברזיל, המטילים בו ספק ומעידים כי רוב עושרו טרם הורווח. "אנשים אמרו 'בטיסטה לעולם לא יפיק חבית של נפט.' חה-חה. אוקיי. 30 שנים לאחר מכן, הסתכלו על הסיפור שלי. אל תנסו לאתגר אותי בדברים האלה." הוא מוסיף: "אם פנינו מועדות לירח, אל תגידו לי מה המרחק לשם".
בטיסטה חצוף להפליא. נטייתו לבקר את עשירי המדינה על שאינם מעניקים בחזרה לקהילה מרגיזה את הממסד הכלכלי של ברזיל. הוא מימן יחידות משטרה שעוצרות סוחרי סמים ומונעות פשעים בשכונות העוני של ריו; הוא מטהר לגונה עירונית; הוא מימן את הבאת המשחקים האולימפיים לעיר בשנת ;2016 ונמל-העל שהוא בונה מיועד לאפשר העסקה רבה ככל הניתן בתוך ברזיל.
"המוטיבציה הגדולה ביותר שלי נובעת מיכולתי לשנות את המדינה שלי. בשנת ,2014 כאשר יהיה לנו תזרים מזומנים גדול יותר, אני רוצה לבנות בתי חולים מצוינים ומחלקות חדשות לגמרי באוניברסיטאות, להפוך אותן למודרניות ולסייע בחינוך של הברזילאים. למדתי לבנות קתדרלות. אני רוצה להמשיך לעשות את זה בשביל המדינה שלי - לא כפוליטיקאי, אין לי עניין בפוליטיקה, אלא כאיש עסקים שהמדינה שלו מתירה לו לעשות זאת. אנחנו לא רוסיה, שם הכל נלקח ממך בשלב מסוים".
בטיסטה אוהב את העובדה שכלכלת ברזיל עקפה השנה את זו של בריטניה והתמקמה במקום השישי בעולם, אחרי ארה"ב, סין, יפן, גרמניה וצרפת. אם תשאלו אותו מה בריטניה מזכירה לו תשמעו תלונות על חשבונות מנופחים בבתי מלון, שבחים על מרגרט תאצ'ר ואת השמות רולס רויס ודייסון. "זהו זה," הוא אומר, רגע לפני שהוא מוסיף כי גם השיווק והפרסום שם ראויים לציון. אך בטיסטה נותר ממוקד לחלוטין במגרש הביתי שלו: "אנשים עדיין עיוורים. לי יש עיניים. אם יש לך עיניים במדינה עיוורת, מצבך טוב".
