טסים סולו
הגידול במספר המיליונרים בסין והמרחקים העצומים שעליהם לחצות כדי לעשות עסקים הובילו לזינוק דרמטי בכמות המטוסים הפרטיים במדינה
"סין מייצגת עבורנו אפשרות משמעותית לצמיחה", אמר סקוט דונלי, מנכ"ל חברת טקסטרון, שססנה היא חברה-בת שלה, במהלך טקס חתימת החוזה בבייג'ינג בשבוע שעבר. היוזמה, בשיתוף עיריית צ'נגדו שבמחוז סצ'ואן, מדגישה את התפתחותו המטאורית של מגזר התעופה העסקי בסין. צי המטוסים הפרטיים במדינה גדל כמעט פי שלושה ב-4 השנים האחרונות בזכות הזינוק במספר העשירים במדינה והגברת התמיכה הממשלתית. התרחבות המגזר בשנים האחרונות היא אגרסיבית כל כך וגורמים בתעשייה חוששים כי מספר מטוסי המנהלים יעלה בקרוב על מספר הטייסים המוכשרים להטיסם.
על-פי נתוני בומברדיה, מספר המטוסים הפרטיים במדינה יזנק בתוך 20 שנה מ-170 כיום ל-2,360. הצמיחה נרשמת בתקופה שבה נמשכת ההאטה במכירות בשווקים המסורתיים של אירופה ושל צפון אמריקה:
יותר מ-25% מההזמנות של גולף סטרים מגיעות מאסיה, ורובן מסין. לשם השוואה, עד שנת 2000 לא מכרה החברה אפילו מטוס אחד לשוק הסיני, כיום יש לה 40 מטוסים במדינה ו-40 נוספים בהונג קונג.
תעשיית מטוסי המנהלים הסינית גדלה בהתאם לצמיחתה של קהילת העסקים, שראשיה חייבים להגיע לשווקים מרוחקים ולמשרדי התאגידים בהונג קונג, שבה רשומות רבות מהחברות הסיניות. "יש שם הרבה מאוד כסף בשביל צעצועים כאלה", אומר רופרט הוגוורף, המו"ל של מגזין הורון המתפרסם בשנגחאי ומדרג בקביעות את רשימת עשירי סין, "ויש כאן גם אלמנט רציני של יוקרה. פגשתי לפני כמה ימים מישהו שמעוניין לקנות שני מטוסים - אחד לשימושו הפרטי ואחר עבור לקוחותיו".
אך צמיחתה של תעשיית מטוסי המנהלים בסין קשורה גם לממשלה הסינית ולמידת מוכנותה להרפות מאחיזתה בשמי המדינה. כיום תהליך הענקת אישורי טיסה עשוי לארוך יום או יותר, וגם מחירי הטיסה גבוהים יחסית למערב - המראה ונחיתה בלבד עשויות לעלות 10,000 דולר רק עבור שימוש בשירותי שדה התעופה. עם זאת, התעופה מוערכת כמגזר בעל חשיבות אסטרטגית, במיוחד לאור מרחביה העצומים של המדינה. סין מתכננת להוסיף 78 שדות תעופה חדשים בעשור הקרוב, ובנוסף היא עמלה על מטוס הנוסעים הראשון שלה, C919, שאמור להתחרות בבואינג וב איירבוס.

מטוס פרטי
יח''צ
