הבהלה לסין
תערוכת הרכב בבייג'ינג היא הזדמנות של פעם בשנה עבור יצרניות מארה"ב ומאירופה להסתער על השוק הסיני ולנסות להשיג שם דריסת גלגל; טויוטה מציעה עשרות דגמים היברידיים, פיאט יוצאת למסע, ב.מ.וו מסדרה 3 נמתחת וגם המרצדס החדשה בדרך
אמנם השוק הסיני רחוק מלצמוח ב-30% בשנה, כפי שהיה עד לא מכבר, אבל כיום הוא צורך כ-20% מכלל הייצור העולמי של כלי רכב, וכל יצרני הרכב בעולם מנסים להשיג בו דריסת גלגל או להגדיל את חלקם בו. הביקוש למכוניות בסין צפוי להמשיך לגדול בשנים הקרובות, היות שהמדינה בעלת האוכלוסייה הגדולה ביותר עלי אדמות צריכה להדביק פער גדול מאוד ברמת המינוע שלה.
תעשיית הרכב הסינית היא המגוונת ביותר כיום. מצד אחד נותרו בה עשרות יצרני רכב קטנים - תופעה שלא קיימת בשום מדינה אחרת, ומצד אחר זה השוק הגדול ביותר של מכוניות יוקרה ושל מכוניות אקזוטיות מיובאות.
משום שבסין אסור ליצרן זר לפעול עצמאית, אלא אך ורק במסגרת חברה משותפת, רוב כלי הרכב בסין מיוצרים בידי חברות מקומיות (שרובן בשליטה ממשלתית) בשיתוף עם יצרני הרכב הגדולים בעולם. נתח משמעותי נוסף של הביקוש מספקים יצרני רכב מקומיים, שרוכשים טכנולוגיה מערבית ומדי פעם גם יצרני רכב מערביים (וולבו, רובר).
מכיוון שגם מספר העשירים בסין הוא מהגדולים בעולם, לא מפליא שרבים מיצרני הרכב מתכננים גרסאות ייחודיות של מכוניות יוקרה לסין. כמו כן, דגמים בינוניים בגודלם וברמת המחיר שלהם זוכים לגרסאות מוגדלות ומנופחות אשר משרתות את השוק הסיני.

ערב תערוכת בייג'ינג הכריזו חברות דיימלר-בנץ (מרצדס) ו-BYD על הקמתה של חברה חדשה - דנזה - בבעלות משותפת באחזקה שווה, אשר תייצר מכוניות חשמליות. BYD היא במקור יצרנית הסוללות הגדולה בעולם, ולפני כמה שנים היא הקימה חברה חדשה לייצור רכב. במקביל לייצור מכוניות רגילות מייצרת BYD לא מעט גרסאות חשמליות שלהן עבור השוק המקומי. דנזה תשיק מכונית קונספט חשמלית לראשונה בבייג'ינג, וזו תתגלגל לכדי כניסה לשוק כבר במהלך השנה הבאה. אף שמרצדס או BYD לא פרסמו בינתיים פרטים נוספים על המכונית, מקורות בתעשייה טוענים שהיא תתבסס על הפלטפורמה היוצאת של מרצדס B קלאס.
פיאט, לעומת זאת, תמחיש בבייג'ינג את הנפלאות של הגלובליזציה ושל המיזוגים בתעשיית הרכב העולמית בזכות מכונית חדשה שנקראת ויאג'יו ("מסע" באיטלקית). בדיוק לפני 12 שנה היא עמדה
מאז התהפך הגלגל: פיאט השתקמה, ג'נרל מוטורס וקרייזלר פשטו רגל, ופיאט השתלטה על קרייזלר והיא מתחרה בחברה שהוקמה על חורבות GM. פיאט-קרייזלר וגואנגזו אוטומוביל, השותף הסיני שלה, יציגו כעת בבייג'ינג גרסה סינית למכונית שמבוססת על הפלטפורמה המשותפת הראשונה של פיאט וקרייזלר. על-פי אותה הפלטפורמה יוצרו גם אלפא רומיאו ג'ולייטה ודודג' דארט החדשה, שהוצגה לא מכבר. קרייזלר עצמה, אגב, תחל לשווק השנה בסין את 300C החדשה שלה ותציג בבייג'ינג מכונית שמבוססת עליה.

יצרנית מכוניות-העל האקזוטיות למבורגיני, ששייכת לקבוצת פולקסווגן, בחרה להציג בתערוכת בייג'ינג קונספט לג'יפ סופר-ספורטיבי חדש שיהיה קו המוצרים השלישי שלה. שיווק בפועל של הג'יפ צפוי להתחיל רק בעוד כ-4 שנים, אבל הבחירה בסין להצגה עולמית של הדגם מדברת בעד עצמה.
אגב, פולקסווגן והשותפות המקומיות שלה SAIC ו-FAW מדורגות כמותג בעל היקף המכירות הגדול ביותר בשוק הסיני (וגם כיצרן המערבי הראשון שנכנס לשוק הסיני, לפני כ-3 עשורים). פולקסווגן מובילה את פלח השוק של מכוניות קומפקטיות עם לבידה - גרסה סינית של הדור הרביעי של גולף (שנמכרה בעולם ב-1997-2002). בבייג'ינג, כ-5 חודשים לפני השקת הדור השביעי של גולף, תושק לבידה חדשה, ומעניין יהיה לגלות על איזו פלטפורמה היא מבוססת.
ממש במקביל לפתיחת התערוכה תתקיים במרכז של פולקסווגן בוולפסבורג, גרמניה, פגישה בין ראש ממשלת סין וון ג'יאבו ובין קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. במהלכה יחתמו אנשי פולקסווגן ואנשי FAW על חוזה להארכת ההתקשרות ביניהם ל-25 השנים הבאות. במעמד זה יוכרז גם על הקמת מפעל ייצור משותף חדש במערב סין.
אאודי, מותג חשוב נוסף בקבוצה, תשיק מכונית תצוגה שמשתקפת בה גרסת הביצועים (RS) של הג'יפון הקטן שלה, Q3. זאת הפעם הראשונה שאאודי מצמידה את סמל ה-RS המחייב לג'יפון, וכדי שהוא יצדיק את התואר המחייב הוא צויד במנוע מוגדש בנפח 2.5 ליטר שמספק 360 כ"ס, אשר מזניקים אותו בתוך 5.2 שניות ממצב עמידה ל-100 קמ"ש.
אחת מהמכוניות המעניינות בתערוכה שממחישה היטב את היענות יצרני הרכב העולמיים לדרישות השוק המקומי - היא גרסה מוארכת של ב.מ.וו מסדרה 3 החדשה. ב.מ.וו האריכה ב-10.2 ס"מ את המכונית הנמכרת ביותר מתוצרתה לטובת הגדלת המרחב הפנימי ליושבי המושב האחורי, ובדומה למקובל בפלח היוקרתי יותר של השוק היא מכנה אותה Li. כמו רוב המכוניות של ב.מ.וו שנמכרות בסין, גם זו תיוצר שם, במפעל המשותף לב.מ.וו וליצרן המקומי בריליאנס.
גם יצרני הרכב הצרפתיים בונים על סין כמנוע הצמיחה שלהם. כך למשל, רנו מתכוונת להשיק בבייג'ינג את טאליסמן - מכונית סדאן יוקרתית שהיא גרסה מוגדלת ומשודרגת של סמסונג SM7 הקוריאנית (סמסונג מוטור נשלטת בידי רנו-ניסאן). אמנם טאליסמן תיוצר בדרום קוריאה, אבל היא עוצבה ותוכננה במטרה להיות ספינת הדגל של רנו בשוק הסיני.
סיטרואן, שתשיק השנה בסין את סדרת המכוניות הממותגות שלה, DS, תציג את נומרו - 9 מכונית קונספט שמדמה רעיונות עיצוביים אשר צפויים להיות מיושמים ב-3 ה-DS העתידיות: ג'יפון, מכונית נוסעים גדולה ומכונית נוסעים קטנה. מספר 9 מתגלגלת על גלגלי 21 אינץ' ענקיים, ולטענת אנשי סיטרואן, החלק קדמי שלה תוכנן להכיל מערכת היברידית נטענת בעלת מנוע חשמלי בן 70 כ"ס ומנוע בנזין מוגדש טורבו שמספק 225 כ"ס.
גם פורד פיתחה גרסאות ייחודיות של פוקוס עבור השוק הסיני, ואלה קיבלו מנוע 3 צילינדרים חדש מוגדש טורבו שנפחו 1.0 ליטר. פלח השוק הקטן בסין, שבעבר יצרנים מקומיים שלטו בו לחלוטין, משתדרג ככל שרמת החיים עולה. כדי לחדור אליו מקימים כעת יצרני כלי הרכב הגדולים מותגים חדשים ומשותפים שיאפשרו להם למכור מכוניות גלובליות במחירים נמוכים יותר.
כך למשל, ג'נרל מוטורס, הונדה וניסאן מקימות מותגים מקומיים חדשים. ניסאן והשותפה המקומית שלה דונגפנג ישיקו בבייג'ינג את המותג החדש ונוצ'יה לצד דגם מקומי חדש שנקרא D50 - ניסאן טידה החדשה למעשה.
גם טויוטה מתייחסת ברצינות לתערוכה, והתצוגה שלה כוללת 50 דגמים - שליש מהם היברידיים. בין אלה תבלוט במיוחד מכונית היברידית חדשה אשר פותחה במרכז פיתוח סיני של טויוטה, שנחנך לפני כשנה וחצי, והיא מיועדת אך ורק לשוק המקומי. מצדו האחר של השוק צפויה הופעה מרשימה לאקורה - מותג היוקרה של הונדה (מקביל ללקסוס ואינפיניטי של טויוטה ושל ניסאן). בבייג'ינג תציג אקורה את מכונית הספורט NSX, שנראתה לראשונה בדטרויט, לצד מכונית נוסעים חדשה, ILX, והקרוס אובר RDX - שתיהן יימכרו השנה בסין.
