"ענף הרכב מאובן רגולטורית באשמת ממשלת ישראל המצב גובל בחרפה"
מסקנות ועדת זליכה לבחינת התחרותיות בענף הרכב הוצגו בוועדת הכלכלה. בדיון התגלעו חילוקי דעות בין נציגת האוצר לשר התחבורה לגבי יישום סעיפים ברפורמה. האוצר: ההמלצות נשענות על הנחות לא מבוססות ונתונים לא עדכניים. שר התחבורה: "אין לכם זכות וטו בענייני מדיניות תחבורה"
במהלך הדיון התגלעה מחלוקת בין נציגת רשות המיסים, אשר השתתפה בועדת היישום של משרד התחבורה, לבין השר כץ, לאחר שהנציגה טענה שחלק מן המסקנות הן "על גבול הכלכלה המתוכננת", וכן שהאוצר התנגד להן אך התנגדותו לא באה לידי ביטוי במסקנות הסופיות.
בתגובה אמר לה שר התחבורה: "אנחנו לא שואלים אתכם", ו"אני מקווה שתישמעו להחלטות הממשלה".
שר התחבורה פתח את הדיון כשאמר שהוא בחר בפרופ' זליכה לעמוד בראש הועדה מפני שזליכה תומך בקו בו תומך השר – הרצון ליצור תחרות בשוק.
"למעט סעיף אחד שהתברר שיש בו בעיה חוקית וסעיף נוסף שנמצא בבדיקה כלכלית על ידי חברה חיצונית אין דבר אחד מתוך הדוח שנשלל", אמר כץ.

שתי ההמלצות שנמצאות כרגע בבדיקה הן שתי ההמלצות הדרמטיות ביותר מתוך 53 המלצותיה של ועדת זליכה. הראשונה: כפיית מכירה של זיכיונות ייבוא שבידי יבואני הרכב שמחזיקים למעלה מ-8% משוק הרכב. כך, למשל, החקיקה תאלץ את דלק מוטורס למכור את זיכיון הייבוא של פורד וב.מ.וו, אם ברצונה להמשיך להחזיק בזיכיון למכירת מזדה בישראל. ההמלצה השנייה היא הגבלת רמת ההנחות שיכולים יבואני הרכב להעניק לחברות הליסינג.
זליכה אמר כי "אם שני הסעיפים שבבדיקה לא יעברו תהיה ההשפעה על התחרותיות ועל המחירים מצומצמת ביותר".
"המציאות כעת", אמר השר כץ, היא שאין תחרות אמיתית בענף הרכב. לאחר שההמלצות ייושמו ירוויחו אזרחי ישראל מוצר זול יותר, וגם השחקנים החדשים שיצטרפו לענף ירוויחו".
לאחר שהציג כמה מעיקרי ההמלצות אמר פרופ' זליכה שענף הרכב מאובן רגולטורית במשך הרבה מאד שנים, באשמת ממשלת ישראל. לדבריו, חוסר מעש שכזה, ונתינת יד למצב הנוכחי "גובלים בחרפה".
זליכה טען ששוק הרכב סובל ממגוון גדול של בעלויות צולבות וחסמים מתחומים שונים ומשיקים, לכן הדרך היחידה לתקן את העיוות שנוצר היא על-ידי ביצוע פעולות דרסטיות שחלקן גם יפגעו בזכויות הקנייניות של חלק מן השחקנים בשוק.
"בגלל עומק העיוותים לא יהיה מנוס מפגיעה בקניין של גורמים בענף", אמר, "ולשם כך יש למחוקק כלים מתאימים ונדרשת חקיקה ראשית. אם היינו מטפלים רק בדברים שלא פוגעים בקניין לא היינו מגיעים לתיקון השוק, במקרה כזה – כמו ברפורמות אחרות שנכשלו בגלל שהיו מי שטענו שהן חריפות מידי – ישבו כאן בעוד 7 שנים מי שיסבירו מדוע כן צריך לבצע את השינויים הללו, ואני מקווה שהמתנגדים לא יעלו לציבור הישראלי 7 מיליארד שקל בשנים הללו".

זליכה אף טען שהעובדה שיבואני רכב לא פשטו רגל מעידה על ההגנה שמספקת להם מניעת התחרות. לדבריו: "שוק שבו אף שחקן לא פושט רגל הוא שוק חולה. אנחנו רוצים שוק שבו היצרנים יילחמו על חייהם. אני לא רוצה שהם ישבו בנחת אלא שיתחרו עלינו, הצרכנים".
בתגובה טענה נציגת רשות המיסים בוועדת היישום שחלק מן ההמלצות של ועדת זליכה נשענות על הנחות לא מבוססות, אחרות על נתונים לא עדכניים, וחלקן "לא מקובל לחלוטין על האוצר". בתגובה לדברי השר כץ לפיה תפקיד רשות המיסים
"אנחנו הבענו את התנגדותנו במהלך הדיונים בוועדת היישום", הוסיפה, "אך למחרת קראנו בעיתון שהשר אימץ את הדברים למרות התנגדותנו. לחלק מן ההמלצות יש השלכה דרמטית על השוק, וגם כשמטפלים במחלה – חולה שמתחיל בהחלמה שלו מבצעים לו בדיקות כדי לוודא שהטיפול בו מועיל".
בתגובה לכך אמר השר כץ: "כל זה לא עניינכם, אתם לא קובעים. אנחנו הדגשנו שלא נפגע בהכנסות המדינה והוועדה לא עסקה במיסוי, אין לכם שום זכות וטו בעניינים שקשורים במדיניות תחבורה ולא קשורים במיסוי. אני עדיין מקווה שאתם כפופים להחלטות הממשלה".
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום צרכנות-
