הכל בגלל שיטת הממשל

לשיטת הממשל השפעות הרסניות על הכלכלה והחברה. אם היא לא תוחלף, גם הבחירות הקרובות לא ישנו דבר

גד זאבי | 2/5/2012 15:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר RSS
התבטאותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפיה ללא המגזרים שאינם משתתפים בשוק העבודה )החרדים והערבים ( מצבו הכלכלי של מעמד הביניים היה טוב יותר, היא אבחנה של הסימפטום אך לא של המחלה. ראש הממשלה לא אבחן ששיטת הממשל הנוכחית כושלת - שיטה המאלצת מבנה קואליציוני שבו רוב הציבור שבוי בידי מיעוט היא זו שיוצרת הנטל הכלכלי העצום על כתפי מעמד הביניים.

לשיטת הממשל בישראל השפעות הרסניות על הכלכלה ועל החברה. שיטה זו מעצימה את כוחן של קבוצות לחץ סקטוריאליות ומעודדת סחטנות והסטת משאבים מהצרכים הממלכתיים לטובת צרכים בזבזניים ומעכבי צמיחה. התוצאה היא פגיעה ישירה בסדרי העדיפות, בחלוקת הנטל ובהקצאה המשאבים במדינה.

אחת מאבני היסוד של כל כלכלה נעוצה ביכולת התכנון לטווח ארוך, בשדרה ניהולית מקצועית וביכולת מנהיגות. בשיטה הנוכחית לא ניתן לספק למשק הישראלי את הפרמטרים החשובים הללו ולכן נבלם פוטנציאל הצמיחה של המשק בידי הרשות המבצעת והמנגנונים הבירוקרטיים. כהונתה של ממשלה ממוצעת בישראל היא 21 חודש, ויש לזכור שבכל פעם ששר מתחלף פורש עמו גם מנכ"ל המשרד - הדמות המקצועית המובילה. עמם מושלכות למגירה תוכניות ורפורמות שהגורמים המקצועיים במשרד גיבשו. מאז קום המדינה ועד היום הושקעו אנרגיות, כסף וזמן של טובי המוחות בישראל בתוכניות, בוועדות מקצועיות ובהצעות חוק כמעט בכל נושא, אך ברובם לא נעשה שימוש וסביר להניח כי לא ייעשה בהן שום שימוש בשיטת הממשל הקיימת.
 
מליאת בכנסת. שיטת הממשל הרסנית
מליאת בכנסת. שיטת הממשל הרסנית פלאש 90
האם מישהו מאמין שבאמת ניתן לקדם את התשתיות הציבוריות והכלכליות במדינה שהתחלפו בה 12 שרי תשתיות במהלך 15 השנים האחרונות? האם ניתן לצפות כי מדינה בעלת אתגרים כה רבים תוכל לגבש תוכניות אסטרטגיות לקידום כלכלתה אן שר אוצר מתחלף בממוצע פעם בשנה וחצי?
לתוך חלל חוסר היציבות והמשילות נשאבים הבירוקרטיה ושלטון הפקידים הכובלים את המשק במערכות מסורבלות ומסואבות. כיצד ניתן להתמודד עם היצע דירות נמוך אם לאישור תב"ע נדרשות כ-7 שנים בממוצע ארצי, בעוד שבעולם המערבי אותה הפרוצדורה לא אורכת יותר משנה. אלא שבשיטת הממשל הקיימת לא ניתן לשנות את חוק התכנון והבנייה, אשר נשען עדיין על החוק הבריטי והעות'מני שנכתבו בזמנו כדי להגביל את הבנייה של היהודים בישראל.

אם לא די בכך, הרי שבשיטה הנוכחית מינוי השרים נקבע על בסיס שיקולים פוליטיים ולא מקצועיים. חוסר ההפרדה שבין הרשות המבצעת והמחוקקת לא רק מקעקעת את יסודות הדמוקרטיה, אלא מובילה לכך שהשרים נדרשים להשקיע את מירב זמנם בשרידות פוליטית במקום ניהול משרדם. כשל זה פוגע בכל אספקט של חיינו בישראל, החל בביצועים הכלכליים של המשק וכלה בהידרדרות מערכות החינוך, הרווחה והבריאות ועוד. זו גם אחת הסיבות המרכזיות שאנשים מוכשרים ובעלי ניסיון נרתעים מלהשתתף בחיים הציבוריים.

דור מקימי המדינה פינה את מקומו והותיר עבורנו את המשך פיתוחה וצמיחתה של מדינת ישראל. אם לא נדע לבנות תשתית משילות אחראית ויציבה אנו עלולים להוביל במו ידינו להרס כל ההישגים אשר הגענו אליהם ב-64 שנות קיומנו, ועמו לאובדן החזון הציוני. מדינת ישראל מתקרבת לנקודת האל-חזור. עלינו להתפכח עתה לפני שיהיה מאוחר מדי. 
הכותב הוא איש עסקים וסגן יו"ר עמותת יש סיכוי לשינוי שיטת הממשל בישראל

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים