ועדת הכלכלה קוראת לעצור את הסכם השמים הפתוחים

ההסכם עם האיחוד האירופי אמור להגדיל את התיירות לישראל, אולם חברות התעופה המקומיות מתנגדות לו כיוון שיגדיל את התחרות בענף

רותם סלע | 2/5/2012 15:08 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
הסכם השמיים הפתוחים עשוי להוריד את מחירי התעופה בשליש, ולהעלות את כמות הנוסעים, כך אמר היום (ד') בדיון בוועדת הכלכלה, מנהל רשות התעופה האזרחית גיורא רום. על אף נתון זה, וגידול פוטנציאלי שהוערך במיליוני תיירים בשנה, בחר יו"ר הוועדה חבר הכנסת כרמל שאמה-הכהן להביע את הסתייגותו מההסכם, ולהביא לקבלת הצעת החלטה שמסתייגת ממנו. "המושג נשמע חיובי וקוסם, עם הבטחה לירידת מחירים, אך אנחנו עדיין לא יודעים מה יהיה המחיר. בראשי מהדהד המשפט שאמר מנכ"ל אל-על, לפיו אין לו ספק שהחברות הישראליות לא יוכלו להתקיים לאורך זמן לאחר חתימת ההסכם", אשר אישורו כאמור, הולך ומתרחק על רקע התקרבות הבחירות.
טיסות
טיסות Rodolfo Clix


הסכם שמיים פתוחים עם האיחוד האירופי אמור לאפשר כניסה חופשית של חברות תעופה זרות, שתוביל לתחרות רבה יותר והיצע גדול יותר בשוק הטיסות לחו"ל. מצד אחד תומכים בהסכם גורמים המזוהים עם תעשיית התיירות המעוניינים בתיירים שיוכלו להגיע בשל ירידת המחירים ועליית הנגישות של השוק הישראלי, ומאידך - בראש המתנגדות - עומדת חברת אל-על, בעברה המוביל הלאומי הממשלתי, וכיום ה-"אגד" של שמי ישראל, המבקש לשמור על הדומיננטיות שלו, גם במחיר התחרות.

מנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, הסביר כי ההסכם יאפשר להגדיל את מספר החברות שיטוסו לישראל וממנה ואת מספר הטיסות. לדבריו, הניסיון בעולם מלמד שליברליזציה בתעופה מגדילה את כמות הנוסעים ומורידה את מחיר הטיסה בשליש בממוצע.

"ההסכם אליו הגענו ירד לפרטי פרטים, כדי להגן על האינטרסים של המדינה", אמר רום. לדבריו, "היישום יהיה הדרגתי במשך 5 שנים ויהיה מנגנון שיבחן לאחר שנתיים את ההשפעות על ענף התעופה ויאפשר להקפיא את ההסכם", אמר רום. הוא הוסיף, כי "חברות
התעופה הישראליות צריכות להתאים את עצמן למצב החדש, ולהסתכל עליו כהזדמנות ולא כאיום. "אם חברות התעופה ימשיכו לרקוד רומבה כשהתזמורת מנגנת רוק אנד רול – הן יראו משונה".

ממלא מקום מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, אמר כי "עוד מ-2006 כל הדוחות והחלטות הממשלה מעידים שחתימה על הסכם עם האיחוד האירופי תפיק למשק תועלות כלכליות רבות. מדובר בפריצת דרך משמעותית והיסטורית למדינת ישראל", באשר לקריסה אפשרית של חברת תעופה ישראלית, השיב יצחקי, כי נבחנים כלל ההיבטים השונים.

חברי הכנסת התנגדו להסכם בטענה כי הוא יוביל לאובדן מקומות עבודה, אך נציג משרד התיירות טען כי גם כאן הטענה איננה מדויקת - למעשה הגידול בכמות התיירים עשוי להוות לפי דבריו מקור לא אכזב גם למקומות עבודה שהוארך על ידי המשרד ב-4,000 מקומות עבודה נוספים לכל 100,000 תיירים נוספים.

עורך הדין אשר גורן מרשות ההגבלים העסקים הוסיף: "הרשות סבורה שההסכם יוביל להורדת תעריפי הטיסות. המדיניות של מניעת תחרות כדי להגן על עסק מקומי פשטה את הרגל. מניעת תחרות פוגעת בצרכנים".

היו"ר שאמה-הכהן סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה שמעה את עמדת כל הצדדים, בדיון בו השתתפו חברי כנסת רבים. "בהתחשב בפרנסת עשרות אלפי משפחות שמעסיקות חברות התעופה באופן ישיר ועקיף, בביטחון תעופתי למדינת ישראל גם בעיתות חירום, ותמיכה בעקרון השמיים הפתוחים והגברת התחרות אבל לא בשמיים פתוחים שנקיים ממטוסים כחול-לבן - ועדת הכלכלה קוראת לממשלה ולמשרד התחבורה לעצור את התקדמות הסכם השמיים הפתוחים, עד להצגת מחקר כלכלי מפורט שיוכיח את היתרונות והתועלות של ההסכם לצד הסיכונים והמחירים שישלמו חברות התעופה והכלכלה הישראלית", סיכם היו"ר. הסיכום התקבל פה אחד.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים