אז מה בעצם המודל העסקי של פייסבוק?
כיום החברה מרוויחה בעיקר מפרסום ומזינגה, אבל אם תפעל נכון, קיים בה פוטנציאל אדיר לעשיית כסף

צוקרברג. לפייסבוק יש מידע שהוא גן עדן למפרסמים בלומברג
כפי שמלמד אותנו ניסיון העבר עם הנפקות מהסוג הזה, (ראה ערך לינקדאין) עשויה המנייה לפתוח את המסחר בזינוק של עשרות אחוזים. המשמעות במקרה כזה עשויה להיות קנייה של המנייה במכפיל 130 וצפונה, לגמרי לא זול.
יחד עם זאת, קיים גם פוטנציאל אדיר. כשיש לך 900 מיליון לקוחות אשר 526 מיליון מהם מבקרים אותך כל יום, סביר להניח שייקרו בפניך דרכים רבות (על חלקם ההנהלה אולי עדיין רק חושבת) לעשות כסף.
המחיר יקר והסטטיסטיקה נגד
וממה החברה כן מרוויחה? - כיום פייסבוק מרוויחה בעיקר מפרסום באמצעות גולשים שעושים זאת ממחשב אישי וכן מחלוקת הכנסות עם חברת המשחקים זינגה. בפני פייסבוק עומדות האפשרויות לייצר הכנסות פרסום ממכשירים ניידים, מבניית מנוע חיפוש לעמודי פייסבוק , ובניית פלטפורמות משחקים ואפליקציות בדומה לזו של זינגה.
כמו כן ,תמיד קיימת האפשרות שהחברה תצליח להיכנס לשוק האינטרנט הגדול בעולם, השוק הסיני. יש לזכור לפייסבוק יש מידע אדיר על 900 מיליון אנשים, מידע שהוא גן עדן למפרסמים. המכפיל אמנם לא זול אבל את אותו
הדבר אמרו על גוגל, שביום ההנפקה נסחרה במכפיל 100, אולם מאז גדלו רווחיה בשיעור של פי 30 ומשקיעיה רשמו רווח של 600% מיום ההנפקה. דברים דומים נאמרו גם על חנות הספרים המכוונת אמזון, שמצאה מאז דרכים נוספות ליצירת רווחים ותשואה מרשימה לבעלי המניות שלה כפועל יוצא מכך.
לסיכום המחיר יקר והסטטיסטיקה פועלת לרוב נגד חברות שנסחרות במכפילים האלו, אולם כמו שכבר למדנו, ישנן גם חברות שמכות את אותה סטטיסטיקה. רק העתיד ילמד אם פייסבוק תהיה אחת מאותן חברות.
גיורא קוצ'ינסקי הוא מנהל השקעות בפסגות ני"ע
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום בורסה ושוק ההון-
