המשבר של חברות הסלולר דווקא ישדרג אותן
המשבר של חברות הסלולר הוא רק עוד שלב בדרך להפיכתן לחברות תקשורת משולבת המספקות את כל השירותים
זה שנים אחדות אנחנו עדים לשחיקה מתמשכת בתעריפי השיחות, לגידול בתעבורת האינטרנט הסלולרי ולגיוון השימוש במכשירים. הופעתם של מכשירי אייפון ואנדרואיד האיצה מאוד את השינויים. המכשיר חדל להיות רק טלפון.
הרשת הסלולרית התלכדה עם האינטרנט והפכה לאוקיינוס אינסופי של תכנים ושל יישומים. חברות הסלולר הגדולות הבינו שהן לא יוכלו להתקיים כגרסה ניידת של רשת טלפונית מסורתית וניסו להפוך גם לספקיות תכנים, אך ההצלחה היתה חלקית. חנויות האפליקציות והתכנים שיצרני המכשירים הקימו והנגישות של הטלפונים החדישים לשירותי אינטרנט סלולרי ולרשתות אלחוטיות מנעו מחברות הסלולר להכניס את לקוחותיהן לגן הסגור של התכנים שהכינו עבורם. שירותי התוכן לא הפכו למקור הכנסות בהיקף דומה להכנסות משיחות סלולריות.

אבל הטכנולוגיה מתקדמת ועמה נפתחות הזדמנויות חדשות, גם עבור חברות הסלולר. התקווה החדשה היא הטלוויזיה באינטרנט. ממירים משולבים חדשים מאפשרים לחברות התקשורת להתקין בבית המנוי קופסה המחברת את הטלוויזיה לאינטרנט ולשידורים דיגיטליים אלחוטיים )DTT (, ולספק באמצעות הרשת שירות דומה לזה שמספקות יס והוט. המעבר לעולם הטלוויזיה יהיה המהפכה הבאה שתשנה את הענף מייסודו: חברות הסלולר יהפכו לחברות תקשורת משולבת המספקות את כל סוגי השירותים.
ה"דקות הסלולריות" ישווקו במסגרת חבילות שירות, עד ששוב לא ניתן יהיה לאמוד את מחירן ללקוח, כשם שלקוח הטריפל של הוט אינו מסוגל לעקוב אחר דקות השיחות הנייחות שהוא עושה ומה עלותן האמיתית. חשבון התקשורת יהיה מורכב בעיקר מתשלומים על צריכת נתונים במונחי ג'יגה ומגה ותשלומים על תכנים ועל אפליקציות שהורדו מהרשת. התחרות תתנהל בין 4 קבוצות גדולות שייאבקו זו בזו על מחירי השירות ואיכותו ועל היצע התכנים.
כרוך בהשקעות גדולות, בעיקר ברכישה ובאריזה של תכנים שיוצעו על גבי הטלוויזיה, המחשב או הסמארטפון, ולכן יהיו נגישים כמעט מכל מקום שבו נמצא הלקוח. זה יהיה מאבק בין ענקים פיננסיים, שישאירו מרווח צר מאוד לחברות קטנות המתמחות בנישות ייחודיות. יחסי הכוחות בין הקבוצות המתגוששות בענף עשויים להשתנות. חברות תקשורת קטנות, כמו חברות אינטרנט עצמאיות וגולן טלקום, יתקשו לשרוד. ההשקעות שיידרשו כדי להתחרות בענקים גדולות מאוד. השירות הסלולרי יימכר כחלק מחבילה ומחירו בעיני הצרכן יהיה כמעט אפס.
תחזית ההתלכדות, הגיונית ככל שהיא נראית על גיליונות הנתונים האלקטרוניים של כלכלני החברות, אינה האפשרות
גם אם יתרחש השינוי שוק התקשורת עשוי לחוות תקופת מעבר לא פשוטה, שהתחילה בשבוע האחרון: שינויים מבניים ועיסקיים, פיטורים וזעזועים בשערי המניות, שהמשקיעים מתקשים לתמחר על בסיס מוסכם. אבל בסופה של תקופת המעבר עשויות חברות התקשורת להיכנס לעידן חדש, מלהיב וחדשני לא פחות מהימים שבהם פרץ השירות הסלולרי לחיינו.