חולדאי לא יוכל לגבות כסף על שיטור עירוני
למרות הרצון להילחם בגל האלימות, מבחינה משפטית לא יוכל חולדאי לגבות מהתושבים אגרת שמירה
האם ראש העיר יכול בכלל לגבות את אגרת השמירה הזאת? החלטה זו הינה חלק מרעיון פרויקט השיטור העירוני שראשי רשויות מקומיות ברחבי הארץ מקדמים בשנים האחרונות. אך למרות הדיבורים על פרויקט זה, מבחינה משפטית מצבו בעייתי, וטרם הושלמה הסדרת מעמדו בחקיקה.
אחת העיריות הראשונות שניסו להסדיר גבייה של אגרת שמירה היא עיריית חולון שחוקקה חוק עזר בנושא בשנת 2004, אך תושבי העיר הגישו בג"ץ נגד גביית היטל השמירה. בית המשפט קבע כי החוק בטל. הנימוק היה שלפקחים ולמאבטחים המועסקים במסגרת השיטור העירוני לא מוקנות סמכויות שיטור. בג"ץ קבע כי פקודת העיריות אינה מקנה להן סמכות לעסוק בביטחון פנים.
בעקבות פסק הדין תוקנה פקודת העיריות. במסגרת תיקון זה הוסמכה לראשונה עירייה להסדיר עניינים של שמירה, אבטחה וסדר ציבורי בתחומה. ואולם, הסמכה זו סויגה ושר הפנים נדרש לקבוע את הסכום המקסימלי של היטל השמירה. כמו כן נקבעה הוראת מעבר שלפיה רשות מקומית שכבר חוקקה חוק עזר בענייני שמירה תהיה רשאית להמשיך לגבות את היטל השמירה שנקבע בחוק העזר.
לעיריית תל-אביב אין כיום חוק עזר בעניין שמירה, ולכן אין היא יכולה לגבות היטל שמירה מכוח הוראת המעבר. גם חוק עזר חדש היא לא יכולה לחוקק, כיוון שעד היום לא הוסדרו בחוק נהלים ברורים להפעלת השיטור העירוני, כפי שקבע בג"ץ בעניין עיריית חולון. יש להדגיש כי היום אין כל חקיקה הקובעת סמכויות כלשהן לפקחים המועסקים במסגרת השיטור העירוני, גם לא ברשויות המקומיות המפעילות שירותי שמירה במסגרת הוראת המעבר.
הכותבת היא מומחית למיסוי מוניציפלי ממשרד מיוחס ושות'