לאן צריך לכוון נהג סיני כאשר הוא יורק?
המספר הגדול של הנהגים שעוברים בהצלחה את המבחן המשונה של משרד הרישוי הסיני שאחת השאלות הנשאלות בו היא לאיזה כיוון הנהג צריך לכוון כאשר הוא יורק - אינו משרה ביטחון בקרב חברות הביטוח באשר לכמות התאונות והתביעות
- איך הפכה פרארי לאחד המותגים השנויים במחלוקת של האליטה בסין

"אפשר ללכת לאיבוד בשוק ענקי ואטרקטיבי כל כך, אבל יש הרבה אתגרים," אומר קווין גולדינג, מנכ"ל החטיבה הסינית של צ'ארטיס, השייכת ל-AIG. לדבריו, החברה פועלת בשיטתיות ובהדרגתיות בתהליך חדירתה לשוק המקומי. כיום 21 חברות הביטוח הזרות שמשווקות בסין פוליסות שאינן ביטוחי חיים מחזיקות רק ב1.1%- מהשוק. מתוך זה, ביטוח הרכב תופס נתח של כ-75%.
אחת הסיבות העיקריות לנתח השוק הזעיר של החברות הזרות הן המגבלות שממשלת סין מטילה על צמיחתן: הן חייבות להגיש בקשה ולקבל אישור על מנת לפתוח סניפים חדשים, וקבלת כל אישור שכזה אורכת שנה עד שנה וחצי. המדיניות הותירה את החברות הזרות עם פריסה ארצית מוגבלת למדי של סניפים ביחס לחברות המקומיות - בעיה רצינית בענף ביטוח הרכב - ודאי שבמדינת ענק כמו סין.
טאקאי טאמאיי, מנהל בכיר בטוקיו מארין, אומר כי החברה היפנית מודאגת מכך שאינה יכולה להגדיל את רשת סניפיה בסין בהתאם לדרישת הלקוחות. דיוויד צ'ן, תושב שנזן ובעליה של מכונית אאודי, חיזק את דבריו כשסיפר כי העדיפות העיקרית שלו בבחירת חברת ביטוח לרכב היא שירות מהיר: הוא מצפה מנציג החברה להגיע למקום התאונה בתוך 30 דקות ולקבל את הפיצוי הכספי בתוך לא יותר משבוע.

נוסף לבעיית פריסת הסניפים, החברות הזרות מוכרחות להבין אחרי איזה לקוחות בדיוק עליהן לחזר. הממשלה היא שקובעת את מחירי הפוליסות, כך שהרווחיות נובעת מבחירה מדויקת של לקוחות ולא מתמחור נכון של הפוליסות. למרות זאת, הצמיחה הדו-ספרתית במספר הנהגים החדשים, שאלפים מהם זוכים ברישיון בכל יום במדינה המאוכלסת ביותר בעולם, מבטיחה נפח גדול של עסקים.
למרות זאת, המספר הגדול של הנהגים שעוברים בהצלחה את המבחן המשונה של משרד הרישוי הסיני - אחת השאלות הנשאלות בו היא לאיזה כיוון הנהג צריך לכוון כאשר הוא יורק (נוהג ידוע בסין) - אינו משרה ביטחון בקרב חברות הביטוח באשר לכמות התאונות והתביעות. ב-2010 בלבד נהרגו בסין 65,225 בני אדם ויותר מרבע מיליון נפצעו ב-3.9 מיליון תאונות דרכים. לשם השוואה, ב-2009 אירעו בארה"ב 30,797 תאונות קטלניות בלבד, אף שמספר כלי הרכב הרשומים בה גדול פי .2.5 המציאות העגומה היא שבכל 5 דקות מתרחשת תאונה קטלנית במקום כלשהו בסין, כך על-פי נתוני ארגון הבריאות העולמי.
נהיגה ברוורס בכביש מהיר אינה מחזה בלתי שכיח במדינה, כמו גם תאונות מכוונות. "מבחינה היסטורית, נהגים צעירים בכל מקום נוטים להיות סיכון, אבל מה שיש לנו כאן הוא שכל נהג מקביל למעשה לנהג צעיר," מסביר ג'ון מק'פי, ראש חטיבת הלקוחות של צ'ארטיס באסיה-פסיפיק. הוא מציין כי חברות ביטוח זרות שוכרות בסין יועצים ומקימות צוותים ייעודיים שמטרתם לנסות ולקבוע אלו נהגים
לדברי סם אוואנס מחברת הייעוץ ,KPMG יש בסין מאגרי נתונים לאומיים בנוגע להתנהגות הנהגים, אך הם אינם מעודכנים. "איכות המידע היא אחד הנושאים המרכזיים, והמערכת הקיימת לא תמיד מצליחה לעקוב אחר תביעות שונות של לקוחות שהתבצעו בחברות ביטוח שונות."
לפני 5 שנים עלו על כבישי בייג'ינג 1,100 מכוניות חדשות מדי יום ביומו. לפני 3 שנים עקפה סין את ארה"ב במספר המכוניות החדשות הנמכרות בה. כיום חברת הייעוץ LMC אוטומוטיב חוזה כי מכירות המכוניות החדשות בסין יגדלו כל שנה ב-15%-7% במהלך 5 השנים הבאות. אוכלוסיית סין מונה 1.3 מיליארד בני אדם, אבל רק 106 מיליון מכוניות נעות כיום בכבישיה.
מלבד לי והפרארי הבוהקת שלו, מנהלים בחברות הביטוח הזרות טוענים כי ביכולתם להתרחק מחלק מהתביעות הגדולות באמצעות התמקדות בנהגים מנוסים שרוכשים מכוניות יקרות, ומוכנים לשלם יותר עבור הביטוח שלהן. האסטרטגיה למשיכת הלקוחות המשתלמים הללו מתמקדת בשירות. ג'ק יואן, סגן יו"ר חטיבת המבצעים בסין של ,AXA אומר כי החברה עשויה להציע שרת אישי במקרה של תאונה כחלק מחבילת הביטוח שלה, וגם לתפור חבילות אישיות של ביטוחים עבור לקוחותיה, אשר יכללו מרכיבים נוספים כגון ביטוח בריאות בינלאומי, ביטוחים ליאכטות, ליצירות אמנות וכדומה. לדבריו, "אנו יכולים אפילו לספק שירותים כגון הזמנת מקומות במסעדות מפורסמות, הזמנת כרטיסים לקונצרטים ושינוע חיות מחמד." •
בואו להמשיך לדבר על זה בפורום בורסה ושוק ההון-
