המחאה עדיין משפיעה: ענף הפרסום רשם קיטון של 11% בהכנסות ב-2012
העליות והירידות בפעילות המשרדים אינה מסתכמת באחוזים בודדים, אלא בהיקפים משמעותיים. רשתות השיווק הן עדיין המפרסמות הגדולות ביותר עם 151 מיליון שקלים, אבל תקציביהן נמוכים ב-22% בהשוואה לאשתקד. מקאן ארקיסון מוביל בהכנסות מבין המשרדים, אך רושם ירידה של 17% ל-232 מיליון שקל
העליות והירידות בפעילות המשרדים אינה מסתכמת באחוזים בודדים, אלא בהיקפים משמעותיים הרבה יותר. השנה הדרמטית שעבר ענף הפרסום, עם חילופי הדורות והתקציבים הגדולים שזזו בין המשרדים, לצד השפעת המחאה החברתית והמיתון – ניכרו בחצי שנה הראשונה של 2012.
מסיכום מחצית השנה של יפעת בקרת פרסום עולה כי רשתות השיווק הן המפרסמות הגדולות ביותר, אבל עדיין בתקציבים נמוכים בשיעור של 22% לעומת אותה התקופה המקבילה אשתקד. בסך הכל פרסמו רשתות השיווק בסכום של 151 מיליון שקלים.
במקום השני נמצא ענף הרכב הפרטי עם תקציבי פרסום כוללים בסכום של 108.1 מיליוני שקלים לאחר קיטון של 4% לעומת אשתקד. השנה האחרונה היתה תזזיתית בכל מה שקשור לענף הרכב.
ראובני פרידן נפרד מתקציב סיטרואן לטובת תקציב שברולט הגדול יותר, סיטרואן העבירה את תקציב הפרסום שלה לפוקס גורן גלעדי. גלר נסיס פובליסיס שנפרד משברולט קיבל את מיצובישי, גליקמן נטלר סמסונוב ויתר על תקציב רנו וזכה בתקציבי מרצדס ויונדאי שנפרדו משלמור אבנון עמיחי, ופרסום AVRAHAM קיבל את תקציב הפרסום של אאודי.
דווקא ברשתות החשמל חלה עלייה של 3% עם 71.3 מיליון שקלים,. לנתון זה קשר הדוק למשחקי יורו 2012 שעל פי יפעת בקרת פרסום עומדים מאחורי הגידול בקטגוריה. גם בענפי כרטיסי אשראי, ביגוד רכב ותחבורה הגדילו את תקציבי הפרסום. עלייה משמעותית של יותר מ-35% נרשמה בענף האופטיקה וביטוח הרכב. לעומתן חברות הסלולאר הקטינו את התקציבים ב-22% עם 55.9 מיליון שקלים. תקציב זהה גם לבנקים שהקטינו את הפרסום בשיעור של 27%.
השפעת מחאת הקוטג' עדיין מורגשת, וענף מוצרי החלב פירסם בסך הכל ב-40.3 מיליון שקלים, לאחר קיטון של 21%. נתי יעקובי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום סבור כי "עקב המחאה החברתית, איבד שוק הפרסום כ-11% מגודלו.
הוא מוסיף כי "המפרסמים מתחום המזון והקימעונאות חתכו עשרות אחוזים מתקציבי הפרסום שלהם על מנת לא לבלוט ולשנע חלק מהכספים להוזלות ומבצעים על המדף. עקב המצב, ישנו גידול יחסי במספר הקמפיינים המכירתיים על פני התדמיתיים, ומספר הקמפיינים העולה לימים ספורים למבצעים נקודתיים - גדל".

למרות הקיטון בענף מוצרי החלב, בחציון הראשון של 2012 המפרסם הגדול ביותר היא קבוצת שטראוס, עם תקציב שקטן ב-17%. לפני כחודשיים חילקה מחדש קבוצת שטראוס את תקציבה בין כמה משרדי פרסום, ובסך הכל פרסמה ב-61.5 מיליון שקלים. תנובה שהקטינה את תקציב הפרסום ב-34 אחוזים, פרסמה ב-21.7 מיליון שקלים.
במקום השני מבין המפרסמים נמצא תאגיד מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל עם 54.1 מיליון שקלים ועלייה של 9%. סופר פארם פרסמה ב-49.5 מיליון שקלים והקטינה את
העלייה הגדולה ביותר בתקציב הפרסום היא של קבוצת ישראכרט, שעברה באוגוסט האחרון לבאומן בר ריבנאי, ותקציב זינק ב-132% ל24.3 מיליון שקלים. גם יבואנית הרכב קבוצת דוד לובינסקי הגדילה את תקציב הפרסום, בשיעור משמעותי של כ-30% והגבירה את ההשקעה בפרסום לפיג'ו ולסיטרואן.
חברת הלווין יס הגדילה את הפרסום ב-3% עם תקציב של 24.3 מיליון שקלים, לעומת חברת הכבלים הוט שהקטינה ב-%28 את התקציב, העומד על 22.8 מיליון שקלים.

המשבר והפירוק שעברו כמה ממשרדי הפרסום הבולטים מורגש בחציון הראשון של 2012. "דירוג משרדי הפרסום שהתאפיין בעבר בקיבעון, חווה זעזוע ועיצוב מחדש של יחסי הכוחות בין השחקנים בשוק", מסביר יעקובי, "המחאה החברתית נותנת את אותותיה בתקציבי הפרסום של חלק גדול ממשרדי הפרסום החווים ירידה, ולכך מצטרפים שינויים פרסונליים כגון פרישת השותפים בשלמור אבנון עמיחי, פירוק השותפות בין אילון זרמון והדר גולדמן, החלפת מנכ"לים במקאן אריקסון ובפובליסיס, אקזיט נאה של השותפים בבאומן בר ריבנאי לפובליסיס העולמית.
הוא מוסיף כי "החציון גם מתאפיין בכניסת כוחות חדשים כמו LEAD ו- AVRAHAM והמשך התעצמות של משרדים כמו ברוקנר נטע יער וגליקמן נטלר סמסונוב".
מקאן אריקסון ממשיך להוביל את משרדי הפרסום אך רושם קיטון של 17% בהכנסות ומחזור של 231.8 מיליון שקלים. אחריו באומן בר ריבנאי שנרכש לפני כחודש על ידי פובליסיס, עם תקציבים חדשים והכרה בינלאומית על קריאטיב, שעלה בחציון הראשון בשיעור של 9% ומחזור של 186 מיליון שקלים. אלדר חומסקי וורשבסקי שהגיע למקום השלישי ספג קיטון של 24%.
את המכה קשה ביותר ספג שלמור אבנון עמיחי ששינה שמו ל-Y&R עם קיטון של 53% בהכנסות. גם זרמון DDB שבו נפרדו שני השותפים והמייסדים, ספג פגיעה משמעותית של 47% . פובליסיס גלר נסיס ספג קיטון משמעותי של 35%.
המשבר במשרדים הגדולים הביא לתזוזה בתקציבים הבולטים וצמיחה במשרדים היותר קטנים. ברוקנר נטע יער רשם גידול של כ-25% ונכנס אל העשירייה הפותחת של משרדי הפרסום, גליקמן נטלר סמסונוב הגיע למקום ה-6 עם עלייה משמעותית של 15%.
בקרב המשרדים הקטנים פרסום AVRAHAM נכנס גם הוא לעשירייה השנייה עם גידול של 17%, ומשרד הפרסום LEAD - חברת הבת של אדלר חומסקי וורשבסקי הציג את הצמיחה הגדולה עם 37%.
