סליחה, טעינו: אאודי A1 ספורטבק היא דגם פרימיום
כשנתיים לאחר השקת A1 בעלת 3 הדלתות - שהיא לא יותר מאיביזה עם סמל של אאודי שמחירה כפול, מתברר שהיצרנית יודעת טוב מאוד מה היא עושה. A1 ספורטבק היא דגם הפרימיום היחיד של סופר-מיני בעלת 5 דלתות
אלא שמיני בונה מכוניות שרק נראות קטנות, אך למעשה מציעות מרחב פנימי מרשים יחסית, ומבססת אותן על פלטפורמות עצמאיות שהונדסו במיוחד למטרתן, ואילו אאודי עשתה קיצור דרך עצום ובנתה את A1 על בסיס פלטפורמה משותפת עם פולקסווגן פולו, עם סיאט איביזה ועם סקודה פאביה.
נכון ש-A1 הציעה כבר מיומה הראשון תא נהג מושקע שנבנה ממיטב החומרים ושילב אלמנטים עיצוביים מעולם הפרימיום של אאודי, אבל כשנהגנו בגרסת 3 הדלתות לא נפלנו על הישבן מרוב התלהבות מהתנהגות הכביש ואפילו מטיב החומרים ומאיכות ההרכבה. במילים אחרות, A1 נראית טוב ומשדרת תחושה טובה ליושבים בה, אבל זאת לא מכונית מהנה לנהיגה, ודאי לא כמו מיני. תחושת הבלוף סביב הרעיון שאפשר לקחת איביזה, לפנק את תא הנוסעים שלה ולגבות תמורתה פי שניים רק מפני שכתוב עליה "אאודי", העכירה קצת את התחושה כלפיה.
כעת, כשנתיים לאחר השקתה ובתום נהיגה בגרסת חמש הדלתות של הקטנה הזאת, מותר גם לנו לאכול את הכובע ולומר שאאודי צדקה ואנחנו טעינו.
אמנם A1 היא לא מכונית לנהג, אבל גם לא נכון להתייחס אליה כאל סתם פאביה משודרגת. ראשית, כרקע להבנת השינוי צריך לדעת מהן התוכניות הגדולות של אאודי עבור A1, ואלה רחבות הרבה יותר מהשקת גרסת מרכב נוספת של 5 דלתות, שכמותה יש גם לסיאט ולאחרות. כבר כיום אאודי מציעה את A1 שלה עם מגוון עצום ורב של מנועים - בנזין ודיזל, עם ובלי הגדשת טורבו - ובשלל הספקים, שמתחילים סביב 80 כ"ס ומגיעים עד כמעט 200 כ"ס.
שנית, נוסף על ורסיות קיימות כמו גרסה חשמלית וגרסת קוואטרו בעלת הנעה כפולה אאודי מכינה גרסה לוהטת בדמות S1 ואפילו גרסה בוערת שתיקרא ,RS1 והן ודאי ישביעו את תיאבונם של אוהבי הביצועים ומן הסתם יציעו התנהגות כביש מצוינת. לאלה יצטרפו גם גרסאות קבריו פתוחות, דבר שמוכיח כי אאודי למדה היטב את השיעור שהעבירה ב.מ.וו באמצעות מיני. אם מניחים רגע בצד את סיטרואן וסדרת ה-DS שלה, הרי שאאודי היא היצרנית הראשונה שמיישמת את תורתה של ב.מ.וו בשוק הסופר-מיני.
נתון נוסף שקשה להתווכח איתו הוא ההצלחה במכירות: אאודי ייצרה ומסרה הרבה יותר A1 מכפי שהימרנו שתמסור לנוכח המחיר המפולפל שהיא דורשת, וההצלחה הזאת נרשמה ברוב השווקים שבהם היא משווקת, אפילו בישראל.
גרסת 5 הדלתות - ספורטבק בז'רגון של אאודי - חולקת כצפוי את אותן מידות אורך ובסיס גלגלים עם גרסת 3 הדלתות המוכרת. היא מציעה שיפור קל של
ואף שהבטחנו לא להתערב בחשבונות של רוכשי אאודי, לא נתאפק להזכיר שהורדת מחירי דגמי מיני השונים לאחר שדלק מוטורס הפכה ליבואנית החדשה שלה מצמצמת את מרחב המחיה של A1, במיוחד אם מביאים בחשבון שמיני מציעה מכונית מהנה ושימושית יותר.
אגב, אמנם גג השמש מוסיף לפוזה, אבל הוא ממש לא שימושי במדינה צרובת שמש כמו שלנו, מפני שבד ההצללה שתחתיו לא מצליח לסנן את קרינת השמש ואת החום הבלתי נסבל. חבל מאוד שהיבואנית לא מציעה במקום גג השמש את מערכות הסיוע לנהג, שיכולות למנוע ממנו ומנוסעיו מעורבות בתאונה.

בישראל מוצעת בשלב זה A1 רק עם מנוע 1.4 ליטר FSI שמספק 122 כ"ס, והטענה היחידה כלפי התמחור שלה היא שהוא לא מותיר יותר מדי מקום לגרסאות המנוע המעניינות יותר, וזה חבל.
העיצוב שלה חביב, כמו זה של שלוש הדלתות ועם כל הקווים המוכרים של אאודי ומובן שתמיד קל יותר ליצור רושם שמח ועולז עם מכונית קטנה ולא מאיימת. תוספת שתי הדלתות האחוריות חשובה, מפני שכך קל יותר להושיב שני מבוגרים (או שלושה ילדים מעט בדוחק) במושב האחורי. אך הערך העיקרי של הגרסה הזאת הוא הייחודיות שלה: נכון להיום אין מותג פרימיום שמציע מכונית סופר-מיני עירונית בעלת 5 דלתות.
לא צריך לצפות לגדולות ונצורות מהמרחב הפנימי מאחור - בכל זאת, מדובר במכונית סופר-מיני עירונית. באמת נדמה שהמרחב הזה נופל מזה של סקודה פאביה, אבל שני מבוגרים שיישבו בברכיים וברגליים מכופפות בנסיעות מזדמנות ייהנו לפחות מהגימור האיכותי יותר של המושבים ושל חומרי הדיפון ומהתחושה הכללית של ישיבה במכונית מפנקת יותר.
גרסת האבזור היקרה מציעה תחושת עושר פנימי, בין השאר בעזרת פינוקים קטנים שמשדרים יוקרה, ובעיקר בזכות מערכת שליטה מרכזית החולשת על מערכות שונות של המכונית (MMI). עם זאת, זו מערכת מקוצצת שלא מכילה את כל האפשרויות שמוצעות בדגמים הגדולים יותר. טיב החומרים ואיכות ההרכבה שופרו מהגרסאות המוקדמות של המכונית, אך אאודי לא הצליחה להעלים את כל הרחשים והקרקושים, וגם מושב הנהג לא מדהים ברמת הנוחות והאחיזה שהוא מציע.
תצורת הספורטבק כבדה ב-25 ק"ג מגרסת 3 הדלתות, אך גם זה לא מעיק יותר מדי על מנוע 1.4 הליטר, ועבודתו נעימה מאוד. כמעט בכל מצבי הנסיעה הוא מספק תחושה זריזה ומהירה, בין השאר בזכות השילוב הטוב עם תיבת ההילוכים הרובוטית בעלת המצמד הכפול ושבעת יחסי ההעברה. עם זאת, המנוע לא משדר עוצמה אדירה, כך שחובבי הביצועים יצטרכו בשלב הזה לשכור לעצמם A1 בחו"ל כדי להאיץ בעוצמה שהמכונית הזאת בנויה לקבל.
חלק משמעותי מתחושת האיכות של המכונית משודר באמצעות מערכת מתלים טובה שמתברכת בכושר ספיגה מצוין ובשיכוך החזרה טוב - תכונות שמשדרות לנהג יציבות ודיוק בכל מצב. אמנם המכונית לא מספקת תחושה ספורטיבית ובלחץ של כביש מפותל מתגלה חולשתו של ההיגוי האדיש וחסר המשוב בהעברת מסרים ברורים לנהג, אבל בזכות דיוקם של המתלים ושל ההיגוי והמשקל הטוב של ההגה היא מציגה יכולת דינמית טובה והתנהגות בטוחה.
מי שמחפש את הנאת הנהיגה שמספקת מיני לא ימצא אותה ב-A1, אבל כל עוד הנהג מגביל את עצמו לנהיגה שגרתית מתקבלת מכונית בטוחה ואיכותית. שילוב של מערכת STOP AND START (שמדוממת את המנוע בעת עצירה ברמזורים) עם תיבת הילוכים מצוינת ועם מנוע יעיל שמדורג בדרגת זיהום אוויר 3 מבטיח גם תצרוכת דלק ידידותית.
gil.melamed@maariv.co.il
