אזהרה בכנס האנרגיה: "תקיפת סייבר עלולה לגרום לקריסת טורבינה"
יו"ר המועצה הלאומית למו"פ איציק בן ישראל מתריע מפגיעה במקורות האנרגיה: "לפני עשר שנים זה היה דמיוני, לא היום"

מזהיר מהסייבר. בן ישראל צילום: ארן דולב
בן ישראל הוסיף: "בחברת החשמל הטורבינות מופעלות על ידי מחשבים ובקרים כמו אלו שהותקפו באיראן. כל התקפה כנגדם תהיה בעייתית ויכולה לגרום לטורבינה לקרוס. לפני עשר שנים זה היה תסריט דמיוני, אבל היו התקפות על מתקני יצור חשמל בברזיל לפני חמש שנים ואנחנו צריכים לקחת את הנושא ברצינות".
"אנחנו אי מוקף ב 360 מיליון ערבים, רובם עוינים. מקור הכוח היחידי שלהם הוא הנפט ומכאן גם הכוח הפוליטי שלהם", המשיך יו"ר המועצה, "אם ישראל תצליח להמציא תחליפי דלקים לתחבורה, נוכל לשחרר את העולם מהשפעת אלו המחזיקים במקורות הנפט".
בן ישראל התייחס לאסטרטגיית ההשקעה הלאומית בנושא האנרגיה: "אנחנו לא מכתיבים את הכיוונים. בכל שלב אנחנו בוחנים ומחליטים איך להמשיך. אנחנו לא יכולים להחליט היום האם זה יהיה הבטרייה של בטר-פלייס או תא הדלק. כי אם ניכשל לא יהיו לנו האמצעים להתחיל בגישה חדשה. אנחנו צריכים להשקיע גם במעבר של התחבורה לפעול על דלקים נוזלים אחרים. רוב הכסף שלנו צריך להיות מושקע בתחומים רחבים".
גל לופט, יו"ר המכון לניתוח סיכונים גלובליים בוושינגטון (IAGS) ויועץ בכיר למועצה הלאומית לאנרגיה של ארה"ב, סיפק זווית נוספת לנושא תחליפי האנרגיה לרכב: "ישראל לא תוכל לעצב לבדה את תחום ייצור הרכבים העולמי. זה קרה פעם אחת בהיסטוריה עם בטר פלייס, ולאור הניסיון זה לא יימשך".
"אנחנו צריכים להיות יותר מציאותיים מבחינת יכולות חדירת של טכנולוגיה. בטר פלייס היא דוגמא טובה לכך ומלמדת על הפער בין הציפיות למציאות.
אנחנו חושבים שאנחנו יודעים איך הצרכנים יתנהגו ואז רואים שהצרכנים 'המעצבנים הללו' מתנהגים בצורה מאוד שונה".
לופט הוסיף: "יש שני שווקים חשובים בעולם - השוק הסיני והשוק האמריקאי. אלו השווקים שיעצבו את האופן שבו יפעלו יצרני הרכב הגדולים. בסין היום, ב-26 מחוזות, מקדמים מתאנול. אם נרצה למכור שם רכבים, זה מה שאנחנו צריכים להבין. אנחנו צריכים לעודד את פתיחת השווקים לרכבים על בסיס מתנאול גם בסין וגם בארה"ב".