בחירות

איך מתמודד חדש יכול לגייס כסף, והרבה, מחוץ לחוק?

הרבה מתמודדים חדשים לכנסת מתלוננים על חוסר השיוויוניות. איך הם יכולים לעקוף את ההוראות?

מירי סער | 11/1/2013 21:40 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: בחירות 2013
בתכניתם של שי ודרור הם מחשבים כמה עלתה כל
בנימין נתניהו עם שרית חדד באירוע השקת קמפיין הליכוד ביתנו
בנימין נתניהו עם שרית חדד באירוע השקת קמפיין הליכוד ביתנו צילום: ראובן קסטרו
מילה בשיר של שרית חדד בהופעתה בכנס השקת קמפיין הבחירות של הליכוד ביתנו, ומגיעים לזה שכל מילה שלה שווה אלף שקלים. "אי אפשר היה לוותר על כמה מילים ולקבל הנחה‭,“?‬ הם שואלים. אולי באמת מגיעה לנו הנחה לפחות על החלק שמגיע מהקופה הציבורית?

סעיף ’מימון המפלגות‘ מסתכם בכחצי מיליארד שקלים. המפלגות הוותיקות קיבלו כ‭180-‬ מיליון שקלים ממנו, והמפלגות החדשות קיבלו לפחות 50 מיליון שקלים כמקדמה. יתר התקציב יוקצה למפלגות בהתאם לתוצאות הבחירות.

התחשיב מעט מורכב והוא נעשה לפי מספר המנדטים בכנסת היוצאת, בתוספת מחצית מהמנדטים החזויים בכנסת הבאה, לפי סקרים ובתוספת יחידות מימון, לפי קריטריונים מסוימים, כשכל יחידה שווה ל‭1.3-‬ מיליון שקל.

לכל מפלגה יש זכות לקבל אשראי על כ‭60%-‬ מסך תקציבה לבחירות. אולם מפלגה קטנה תקבל אשראי קטן יותר, ולכן למעשה היא תתקשה להרים קמפיין משמעותי.

התחשיב של חוק מימון המפלגות הנוכחי מתאים למצב שבו ’מה שהיה הוא שיהיה‘ פחות או יותר. אך הבעיה מתעוררת במקרים רבים, כמו במקרה של קדימה שצפויה להצטמצם באופן משמעותי מאוד, או במקרים שמפלגה קטנה מגדילה את כוחה, כמו במקרה של הבית היהודי. הבעיה חמורה עוד יותר כשמדובר במפלגות חדשות, כגון יש עתיד שצומחת מאפס.

במטה ההסברה של יאיר לפיד טוענים כי החוק בנושא אינו הגון מכיוון שהוא לא נותן הזדמנות שווה למפלגה חדשה להתברג בין הגדולות.

לפי החוק הנוכחי למפלגת קדימה מגיע מימון של 39 מיליון שקלים, בהתאם למספר המנדטים בכנסת הקודמת. עסקים פנה לח“כ ישראל חסון, הממונה על תקציב המפלגה, בשאלות על התקציב והוצאות הקמפיין. אך חסון סירב להתייחס לכל העניין. יצוין כי קדימה החלה את הקמפיין בחוב גדול לממשלה ‭34)‬ מיליון שקלים‭,(‬ אותו היא חייבת להחזיר ולכן האשראי שלה קטן משמעותית.

הליכוד ביתנו זכאי למימון של 38 מיליון שקלים. רק תקציב כנס ההשקה של קמפיין המפלגה עמד על ‭700,000‬ שקלים - הערב המפורסם בשל שרית חדד ושירה ’אתה תותח‭.‘‬ לעומת זאת מפלגת הבית היהודי זכאית למימון של 13 מיליון שקלים בלבד.

הבית היהודי בנתה את הקמפיין שלה על האינטרנט. השימוש ברשתות החברתיות, סרטונים ופעילי שטח רבים היוו את הנתח המשמעותי בקמפיין.

כ- ‭30%‬ מתקציב הקמפיין הושקע בפעילי השטח וכל השאר הוקצה לכנסים, שלטי חוצות ותשדירי בחירות. מנהל קמפיין הבחירות של המפלגה, משה קלוגהופט, מסביר כי באמצעים דלים יחסית הם הגיעו לעשרות אלפי צפיות בסרטונים, ופעילות השטח העוצמתית נתנה את אותותיה.

גם במפלגת העבודה הוחלט על שימוש רב במדיות החברתיות והושם דגש על הקשר עם הציבור באופן בלתי אמצעי. מטה ההסברה של המפלגה מצהיר כי ‭25%‬ מתקציב הקמפיין הושקע במדיות החברתיות. מנהל מטה ההסברה, איתי בן חורין, טוען כי השימוש במדיות אלה הוא הזול ביותר.

אלא שהמפלגות לא מסתפקות בדרך-כלל בתקצוב הממשלתי ולכן הן פונות לתורמים. בשל החשש מהשתלטות בעלי עניין וממון על הכנסת, משנת 2011 נקבע שהתרומה המרבית לבית אב תעמוד על ‭1,000‬ שקלים, וכל תרומה מהשנה הבאה אחריה תעמוד על ‭2,300‬ שקלים ולא יותר. אם כן, מהיכן תוכל מפלגה חדשה לממן קמפיין תקשורתי לבחירות הקרובות?

צילום מסך
ניהלו קמפיין עם תקציב נמוך. נפתלי בנט צילום מסך
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של מעריב

באיזו מידה תורם תוכן הכתבה לדמוקרטיה?

לא תורם כלל
1 2 3 4 5
תורם רבות
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...
קבלו עיתון מעריב למשך שבועיים מתנה

עוד ב''כלכלה בארץ''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

מדורים

  

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים