הפחד של ההורים: אלימות בבית הספר
סקר מיוחד מגלה: שליש מההורים חוששים שילדיהם יפלו קורבן לאלימות ורק 10 אחוזים מודאגים מכך שלא יגיעו להשגים בלימודים. מומחית: "ההורים צריכים לאסור על התנהגות אלימה כבר בבית"
הגיל הרך, יש חששות כבדים.
כמעט שליש (31 אחוז) מהם חוששים שהילד שהם שולחים לבית הספר יסבול מאלימות. כך עולה מסקר שביצע מכון המחקר סמית, לבקשת מכון אדלר להדרכה, ייעוץ, הוראה וטיפול. זאת לעומת עשרה אחוזים בלבד שחוששים מכך שהילד לא יגיע להישגים גבוהים בלימודיו.

מפחדים מאלימות? תתחילו לחנך. צילום: ראובן קסטרו
מיחס המורים אל התלמיד חוששים 13 אחוז מההורים, ו-11 אחוז חוששים שמא הילד הנחמד שלהם לא יצליח מבחינה חברתית ולא ירכוש מספיק חברים.
הסקר נערך בקרב 300 הורים לילדים בגילאי חמש עד 12. מהתשובות עולה עוד כי ככל שההורים הם בעלי השכלה גבוהה יותר, כך הם חרדים יותר, ובעיקר מאלימות. עוד עולה כי ככל שהילד גדול יותר, כך גובר החשש של ההורים מהישגים נמוכים.
ההורים התבקשו להשיב גם על השאלה שאותה בוחנים המומחים זה שנים רבות: מהו הגורם המרכזי להצלחת תלמידים במערכת החינוך? מתברר כי יחס ההורים למורים בבית הספר שונה מהותית מזה הניתן לגננות בכל הקשור להצלחת הילד. שליש מההורים לילדים בגנים השיבו כי הם עצמם מהווים את הגורם המשמעותי ביותר להצלחתו
- יותר מהגננות, מהנתונים האישיים של הילד וממספר הילדים בגן, שזכו כל אחד ל-20 אחוז.
בבתי הספר כבר משנים ההורים את תפיסתם, והמורים זוכים לקרדיט גדול בהרבה. בכל כיתות בית הספר היסודי המורים נתפסים על ידי ההורים כמשפיעים ביותר על הילד.
במקביל נבחנה עמדת ההורים באשר להסתגלות החברתית של הילדים, וכאן להורים לא היה ספק כי אישיותם של הילדים עצמם היא המכרעת. יותר משליש (35 אחוז) מההורים סבורים כי אישיותו של הילד היא הקובעת את הצלחתו החברתית. לאחר מכן משפיעים חבריו לכיתה, ואילו המורים וההורים נותרים מאחור.
"החשש הגדול של ההורים מחשיפת ילדיהם לאלימות הינו מוצדק, אבל צריך לזכור כי התנהגות אלימה, כמו כל התנהגות, מתחילה בבית", מסבירה אסנת הראל, מנכ"לית מכון אדלר. "אם ההורים חוששים מהתופעה, עליהם לאסור על התנהגות אלימה בבית ולהגדיר לילדים את הגבולות של אסור ומותר ביתר הקפדה".
הראל סבורה כי ההורים ממעיטים במידת השפעם על הצלחתם החברתית של ילדיהם. "ילד מגיע עם יכולת או אי-יכולת לתקשר, לשחק ולהרגיש אמפתיה אל האחר", היא אומרת. "אלה יכולות ומיומנויות שלהורים השפעה גדולה על פיתוחן".