עסק קטן גדול: אימהות שפתחו עסק אינטרנטי
אמהות רבות מחליטות אחרי הלידה להיות עצמאיות וממנפות את העסק הפרטי באמצעות האינטרנט. שלוש מהן מספרות כיצד עשו זאת

ענבל כרמי שלי, מייסדת mom&me לעיצוב סינרים לילדים, בת ,36 נשואה ואם לשני ילדים (חמש ושנתיים וחצי) גרה בכרכור. בעבר עבדה כמפיקה במשרד פרסום. כרמי שלי: "לאחר לידת בתי הבכורה החלטתי לממש חלום והפכתי ממפיקה למעצבת. למדתי עיצוב בבית הספר של רקפת לוי והקמתי את - mom&me עסק לייצור סינרים, סינרי שמלות, בובות, תיקים, שמלות חגיגיות ועוד.
כיצד האינטרנט מסייע לעסק?
"האינטרנט היה המקום הטבעי להתחיל בו. פתחתי אתר מכירה ב'מרמלדה,' חנות ב,etsy- בלוג ופייסבוק למותג. האינטרנט מאפשר מרחב נוח לעבודה. קל לבנות פלטפורמות וקל להחליט על מידת החשיפה והקשר עם הלקוחות. אני קובעת את קצב העבודה, בוחרת את ההתרחשויות וגם נהנית מהתוצאות.
"השיווק והמכירות שמתבצעים באינטרנט חוסכים לי בעלויות ההפצה והפרסום, מאפשרים לנתב חלק מהמשאבים לרכישת חומרי גלם איכותיים, להשקיע בתפירה וכמובן להותיר זמן להיות אמא במשרה מלאה."
יש חסרונות או קשיים?
"בגלל שהעבודה מתבצעת מהבית, אני חסרה את האינטראקציה הרגילה עם אנשים. גם היעדר הפרדה בין זמן עבודה לזמן ביתי, מקשה."

שירי אשד שחר, מייסדת "עולמה" מאיירת ובעלת עסק למדבקות קיר לחדרי ילדים. בת ,38 נשואה ואמא לאור, בן שבע. גרה בראשון לציון. בעבר הייתה סופרווייזרית בחברת אנימציה ליצירת סדרות לגיל הרך.
אשד שחר: "כל ערכת מדבקות מספרת סיפור המודבק בחדר הילד. המדבקות עשויות מוויניל - להדבקה והסרה ללא השארת סימנים."
כיצד האינטרנט מסייע לעסק?
"בן זוגי, אייל שחר, בנה ועיצב עבורי אתר מרשים וקל לתפעול והמכירות מתבצעות דרכו. הדבר אפשר פנייה ישירה ללקוחות וצמצום עלויות. כעסק צעיר לא יכולתי לעמוד בעלויות הגבוהות הכרוכות בשכירת חנות. החנות המקוונת פונה לכלל הלקוחות בלי קשר לאזור מגורים גיאוגרפי.
"האתגר שלי הוא להביא לקוחות לאתר,
יש חסרונות או קשיים?
"אנשים רבים מדי בארץ חוששים לרכוש דרך הרשת. יש שמעדיפים לראות ולהרגיש את המוצר, ואותם אני מזמינה לבוא ולרכוש ישירות מהסטודיו הביתי".

עינת ספקטור, מייסדת "מזמינים", עסק אינטרנטי לעיצוב הזמנות לאירועים בסגנון עבודת יד. בת ,41 נשואה ואם לארבעה ילדים (13 ,16 ותאומים בני ארבע.( בעבר הייתה מנהלת פרויקטים ופיתוח תוכן באתר האינטרנט של ערוץ הופ! וחברת קומפי.
כיצד האינטרנט מסייע לעסק?
"העסק מאפשר לחוגגי אירועים ליצור הזמנות בסגנון עבודת יד ובשילוב צילומים אישיים. אני מעצבת את בסיס ההזמנה בעבודת יד, והמזמין נעזר באינטרנט. אפליקציה חכמה באתר מאפשרת למשתמשים להעלות צילומים אל תוך העיצובים שלנו, לערוך את ההזמנות און ליין, לשחק ולהתרשם.
בסיום העריכה ממלאים את פרטי האירוע ואת מספר העותקים המבוקש, ואנו מדפיסים את ההזמנות ושולחים ללקוח. "העסק כולו מושתת אינטרנט - הוא החנות וחלון הראווה של העסק, ויתרונו הגדול שהוא מאפשר עבודה מהבית וגם להיות עם הילדים".
יש חסרונות או קשיים?
"הקושי הוא בתקלות טכניות מפתיעות, שאינן תלויות באתר ומכניסות אותנו למצב חירום עד שהכל מסתדר".
מיה לנדאו, מלווה ויועצת לנשים בעסקים, מסבירה כיצד להיעזר באינטרנט לקידום העסק:
1. האינטרנט מאפשר לבעלי העסקים להתחרות ממקום שווה ולזכות בקרש קפיצה עסקי.
2. האינטרנט מאפשר לבנות עסק עם מוצרי אינטרנט ייחודיים (בדומה ל'מזמינים').
3. ניתן להשתמש בו ככלי שיווקי באמצעות חנויות מקוונות ברשת כמו "מרמלדה". חנות מקוונת מעניקה פתרון קמעונאי, שכן היא חוסכת לעסק הקטן את העלויות הכרוכות בפתיחת חנות פיזית. מתאים במיוחד לנשים המצויות בראשית דרכן העצמאית, כי החנות המקוונת דורשת רק פתיחת קופה והצגת המוצרים.
4. חשוב להציג נוכחות עסקית בזירות האינטרנט, שבהן גולש קהל הלקוחות הפוטנציאלי, למשל בלוגים, פייסבוק, אינסטגרם. להעלות תמונות, לכתוב תכנים וסטטוסים הקשורים לפעילות העסקית, לחשוף מוצרים, חידושים, דיווחים מהתקשורת ועוד.
5. כדאי ליצור תנועה באתר העסקי באמצעות גוגל והרשתות החברתיות.
6. כדאי להעלות סרטוני רשת להדרכה והשראה על העסק.
כך תיערכי נכון לפתיחת עסק ושיווקו באינטרנט:
1. לפתוח עסק ומספר בית עסק.
2. לתכנן עלויות ולוודא שקיים מלאי במחסן החנות המקוון (כמו בחנות פיזית).
3. לקבוע תקנון בנוגע למשלוח המוצר, שיכלול מידע בדבר מספר ימים להגעת המוצר (3 ימי עסקים;( חיוב (כן/לא) הלקוח בדמי המשלוח; החזרת מוצרים וכסף(מרבית החנויות באינטרנט מחזירות כסף ללקוח, חוץ מדמי משלוח,( הפקת טופס הזמנה קל וידידותי לשימוש ועוד.
4. ליצור קשר עם חברה לשירותי סליקה באינטרנט ועם חברות האשראי, כולל סיכום על גובה העמלה שיגבו.
5. לבחור ספקים.
6. לבחון דרכי אבטחה לתשלום באינטרנט.