על חשיבות התכנית העסקית

מתלבטים אם אתם בנויים להקים עסק? רוצים לדעת אם יש לכם את מה שצריך בשביל לעמוד בזה? דרור צורף מונה את השלבים שיש לעבור, ומדגיש: בלי תכנית עסקית ופעילות שיווק - עדיף שתחזרו למעסיק שלכם

דרור צורף | 13/11/2011 6:25 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: יזמות
הקמת עסק הינה מהלך מאתגר המתאים לאנשים מסוימים, וטומן בחובו יתרונות רבים, לצד סיכונים ומכשולים שלא כולם בנויים לעמוד בהם.

אלו שכן קורצו מהחומר הדרוש ליזום ולהצליח ייהנו ממגון רחב של הטבות, החל בגמישות בזמני העבודה, דרך הגשמה עצמית ומיצוי פוטנציאל ועד לסיכוי אמיתי להתעשרות. הסיבות לבחור בדרך זו מגוונות. השאלה החשובה היא אחת:

האם אתם סבורים באמת ובתמים שאתם מסוגלים לעבור את התהליך מתחילה ועד סוף?

התשובה לשאלה מורכבת, ועל מנת לענות עליה כראוי יש צורך לפרקה לשאלות פשוטות יותר, שיעזרו בפתרון ובהצגת התמונה המלאה. בשלב ראשון, רצוי לתת מענה ל-3 שאלות ראשוניות:
• מה אני אוהב ויודע לעשות?
• האם תחום וידע אלו יכולים לפרנס אותי באופן שיספק אותי?
• האם ארגיש שאמצה את עצמי בעבודה בתחומים

אלו והאם ארגיש סיפוק בעבודה זו?

השאלות רחובת מדי? נסו את אלו: האם המחשבה על עצמאות מדליקה אותי או גורמת לי תחושת פחד? כיצד תושפע סביבתי הקרובה? האם לעשות זאת לבד, עם בן/בת הזוג או עם שותף? באיזה תחום? מהו סכום הכסף שעומד לרשותי ואותו ארצה לסכן, ומהם מקורות המימון לכך?

להביט בהיבטים

במידה והוחלט כי אכן יש בכם את הנדרש, וגם רעיון הולם נמצא, יש צורך במיפוי ראשוני של הרעיונות העסקיים. משמעות המיפוי היא בחינת הרעיון ב-4 תחומים מרכזיים: היבט משפטי, טכנולוגי, שיווקי ועסקי.

היבט משפטי: אילו רישיונות והיתרים צריך? האם אני יכול לעמוד בתנאים?

היבט טכנולוגי: מהו הפער הטכנולוגי (במידה ויש כזה) עליו המיזם מגשר? האם זה אפשרי?

היבט שיווקי: מהו הפוטנציאל והמגמות בו? מהם פלחי השוק השונים וכיצד מגיעים אליהם? מהו הצורך המרכזי עליו אני עונה ללקוחות הפוטנציאליים? מהם משתני הבידול וכיצד אמצב את העסק שלי? מהי מפת התחרות לתחום אליו אני אמור להיכנס ומיהם המתחרים שלי? מהם יתרונותיי וחסרונותיי ביחס אליהם?

היבט עסקי: מהו המודל? מהן ההוצאות הקבועות והמשתנות בעסק? האם תקופת החזר ההשקעה והרווח הצפוי מתאימים לציפיות שלי וליכולת הפיננסית שלי? מהו אחוז הרווח הגולמי המקובל בענף וכו'.

הלב של כל עסק

שאלות אלו ורבות אחרות אותם יש לשאול מתרכזות יחדיו לתכנית עסקית - אחד הדברים החשובים בהקמת עסק אם לא החושב ביותר. מדוע התוכנית העסקית חשובה? ראשית, היא עשויה להפוך רעיון עסקי טוב להצלחה כלכלית. על מנת ליצור יש צורך בתכנון מקיף, וככל שהתכנון מקיף יותר - כך ניתן להשיג תוצאות טובות יותר.

שנית, התכנית העסקית בוחנת סיכוי מול סיכון ונותנת מענה לשאלות קריטיות: השקעה, החזר השקעה, משאבים, רווחיות, אסטרטגיה שיווקית ופרסומית וכו'. התכנית משקפת את כלל ההיבטים השונים בניהול.

מעבר לבחינת היתכנות וכדאיות הקמת העסק, התכנית העסקית מטרתה לשמש כמדריך מפורט מיום ההקמה ועד לשלבים המאוחרים של העסק. לדוגמא: בחינת צפי ההכנסות שהערכנו בתוכנית העסקית לעומת מה שקורה בפועל; האם עמדנו ביעדים שהצבנו לעצמנו? ואם לא, מה תכנית הפעולה ומה המשמעות שלה.

אי אפשר בלי שיווק

רק לאחר כתיבת התכנית העסקית, מגיע שלב ההקמה והעבודה האמיתית - ניהול וקידום העסק, הכולל אין ספור פעולות שיש לבצע, החל מדברים פשוטים כמו יצירת לוגו ושם לחברה, דרך רשם החברות ומע"מ ומס הכנסה ועד לשיווק, פרסום ומעקב אחר דוחות כספיים. כפי שצוין לא כל אחד בנוי לכך, אך אלו שכן, רצוי שישתמשו בתכנית העסקית לכל אורך פעולות אלו.

נקודה נוספת שחובה לתת עליה את הדעת היא פעילות השיווק. זכרו: לעסק שלא מבצע פעילויות שיווק אין זכות קיום!

מאחר ואי אפשר בלי, ישנם מספר צעדים מחויבי המציאות:  
1. הקצו זמן מוגדר ביום לפעילות זו.
2. הגדירו תקציב שיווק ופרסום והשתמשו בו בחוכמה.
3. שימוש מושכל באמצעי שיווק המתאימים לעסק קטן: דיוור ישיר, מועדון לקוחות, פעילות אינטרנט וכו'.
4. נצלו משאבים קיימים לפעילויות שיווק ומכירות. (לדוגמא: מזכירה שיכולה לבצע פעילות טלמרקטינג).
5. היו יצירתיים ועקביים.
6. יצירת בידול: בדומה למוצר, גם בפעילות השיווק יש צורך ביצירת יתרון יחסי על פניהמתחרים.

הצלחת העסק כרוכה בשמירה על מספר עקרונות מפתח: עבודה על פי יעדים מטרות ותכנון מוקדם, התמדה ואמונה בעסק ובמוצר, ומצוינות בשירות - הלקוח במרכז. לאלו מביניכם שמעוניינים לעשות למען עצמם - מדובר בכללי ברזל.


כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''ארגז כלים''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים