מ.ט.י - מרכזי טיפוח יזמות וקידום עסקים
מרכזי טיפוח היזמות הפרוסים ברחבי הארץ עוזרים לכם היזמים להביא לידי ביטוי את היכולות העסקיות הטמונות בכם; מה מציע הארגון, היכן ניתן לקבל ייעוץ עסקי, ובאילו נושאים? התשובות לפניכם
מרכזי מ.ט.י. פועלים בשיתוף ובתמיכת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד התמ"ת ומשרדים ממשלתיים נוספים, וכן רשויות מקומיות וגופים וארגונים נוספים דוגמת הסוכנות היהודית, הג'וינט, קרנות שונות ועוד. מאות אלפי יזמים ובעלי עסקים נעזרו בשירותי המ.ט.י בשנות קיומו, ובשנת 2010 לבדה טיפל הארגון בכ-35 אלף פניות של יזמים ובעלי עסקים, ועל פי סקר שנערך לאחרונה השימוש בשירותי הארגון מעלה את סיכויי ההצלחה העסקית של היוזמה.
הרעיון העומד מאחורי פעילות הארגון הוא מיקוד בהקניית ובהטמעת מיומנויות ניהול, תפעול ושיווק במקביל לעזרה בהקמת העסק. הפעילות מתרכזת בשלושה תחומים:
1. ייעוץ וחונכות עסקית - כל יזם ובעל עסק זכאי למסגרת שעות חונכות אישית, על מנת לסייע לו בשיפור מיומנויות ניהול, תפעול ו/או שיווק. יתרונה של החונכות הוא בשילוב של אנשי מקצוע מיומנים עם סבסוד משמעותי של העלות הודות למימון הסוכנות לעסקים במשרד התמ"ת.
החונכות מהווה כלי מרכזי בסיוע לפיתוחם של עסקים. העסקים הרבים שסיימו את הפרויקט מדווחים על שיפור בהתנהלות העסקית והתוצאות העסקיות.
2. מערך ההדרכות - מכלול מקיף ומקצועי של תכניות הדרכה שונות הפועל במרכזי המ.ט.י, החל בהכשרה להקמת עסק, שיפור יכולות שונות והקניית כלים חדשים לשיפור ההתנהלות השוטפת של בעל העסק ועובדיו.
בשנים האחרונות משולבת בפעילות מערכות למידה אינטרנטיות הנותנות מענה בעיקר ליזמים ולבעלי עסקים מהפריפריה וכן ליזמים המעוניינים ללמוד מהבית.
3. סיוע בגיוס מימון - צוותי מ.ט.י מסייעים לבעלי העסקים, לאתר אפיקי מימון מתאימים ממגוון קרנות, ממשלתיות ופילנטרופיות, ומלווים אותם בתהליך הגשת הבקשה לקבלת האשראי. משרד התמ"ת מסבסד את הכנת התכנית העסקית הנדרשת וכן את תהליך הליווי לפני ואחרי קבלת המימון.
מרכזי מ.ט.י. השונים פיתחו מגוון התמחויות בתחומים יחודיים הנותנים מענה לצרכי העסקים בתחום בכל הארץ: מרכז בתחום הזכיינות בירושלים, בתחום
מרכזי המ.ט.י מתמקדים ביצירת הזדמנויות עסקיות על בסיס נכסי האזור בו הם פועלים. בבית שאן לדוגמה פועל המרכז ליצירת שיתופי פעולה בין אנשי עסקים ישראלים וירדנים. זהו ניצול מושכל של יתרון יחסי של אזור זה בהיותו הגשר לעולם הערבי. דוגמאות נוספות ניתן למצוא כמעט בכל מ.ט.י ובמיוחד באזורי פריפריה.
מעגל השפעה חשוב נוסף הוא יצירת מקום בו נפגשים בעלי עסקים או יזמים במעגלי פעולה משולבת, פורומים לחשיבה עסקית או יצירתית, זירת רישות עסקי בין בעלי עסקים מתחומים שונים, מועדונים מקצועיים ועוד. עשרות רבות של פרויקטים נוצרו במסגרת ההתמחויות של המ.ט.ים, בהם השתתפו אלפי יזמים: הוקמו מרכזי עסקים בפריפריות- בירכא, באר שבע ובגליל מערבי, חממת מעצבים בחיפה, ירידי עסקים בחיפה ובמ.ט.י שי, שיווק עסקים באינטרנט ברעננה, מ.ט.י שי וחיפה וכו'.
במ.ט.י קיימת התייחסות מיוחדת למגזרים ואוכלוסיות בעלות צרכים ייחודיים, אשר מוצאים ביזמות העסקית הזדמנות להרחיב את מקורות ההכנסה ואת אופציות התעסוקה שלהם. לצורך זה הוקמו מספר מרכזים המתמחים באוכלוסיות כאלו: עולים מאתיופיה בנתניה, עולים מקווקז ובוכרה בחדרה, חרדים בירושלים, אשדוד, קריית שמונה, חיפה, טבריה ואזור המרכז, בדואים בבאר שבע ובירכא, בעלי מוגבלויות פיזיות בחולון, חיפה, רעננה, והגליל המערבי, המגזר הערבי בנצרת ובגליל המערבי, כבדי שמיעה בחולון ועוד.
