יצירתיות בעסקים: הבלתי אפשרי - אפשרי!
הדרך לחשיבה אחרת, חדשנית ויצירתית, מתחילה באמונה שזה אפשרי. מנכ"ל מ.ט.י טבריה עם מספר תובנות הנובעות משנים רבות בתחום
אלו שני אבני דרך בהיסטוריה של קיבעון מחשבתי שטבוע במין האנושי. לאורך השנים אנו עדים לאינספור החלטות הנובעות מחוסר יכולתנו להפליג למחוזות אחרים, ומהעדר מעוף ואמונה שאפשר לעשות אחרת. לשמחתנו הטבע גובר על הקיבעון, אלא שלעיתים אנו מאבדים בינתיים זמן יקר.
ניצן מאמין שהיצירתיות היא נקודת הפתיחה. מסכימים? שתפו אותנו!
בעבר, למיקומו של העסק הייתה חשיבות מכרעת להצלחתו. בעידן הכפר הגלובלי בו כל המידע הקיים (כמעט) זמין לכל, וביכולתו של כל אחד ואחד להגיע באמצעות הרשת לכל נקודה בעולם, נוצר מצב שלמעשה כמעט כל אחד הוא גם מתחרה שלנו. מציאות זו מחייבת את בעל העסק לייצר יתרונות אחרים ובקיצור - יצירתיות: יצירתיות במוצר, בשווקים, בשיטות המכירה ועוד, שכן, יצירתיות בעסקים אינה רק עניין לפטנטים או למוצרים חדשים.
גם שיפור תהליכי התנהלות שונים או אופני מכירה יכולים לשנות באופן דרמטי את מאזן הפעילות של כל עסק. שינוי במבנה הארגוני של העסק מביא לעיתים מיקסום תועלות חבויות שלא ידענו על קיומן. מסיבות שונות ומשונות אנו מעדיפים לשקוע במשימות היומיומיות ולא לנסות לפחות, לחשוב אחרת.
הדרך לחשיבה אחרת, חדשנית ויצירתית, מתחילה באמונה שזה אפשרי. חלק ניכר מהמסע לעבר היעד הנכסף הוא באמונה שהיעד קיים, שבטוח אפשר אחרת, טוב יותר, יעיל יותר, נעים יותר וכד'. אין סיכוי להגיע ליעד אם לא מבצעים התנתקות מוחלטת מהקיבעון המחשבתי שטבוע בנו ומהפחד לשנות.
גם כך אנו צפויים לפגוש על אם הדרך רבים שיסתייגו מהמסע אליו יצאנו ומקיומו של יעד כלשהוא. במסע כזה צריך מוכנות נפשית לשחייה כנגד הזרם ולא להיכנע לסקפטיות, שעל פי רוב תגיע דווקא מהאנשים הקרובים ביותר: עובדי החברה, מנהליה, בני משפחה ועוד. חיפוש היעד ילווה בחשיבה לא שגרתית ואפילו בהעצמת האבסורד, כיוון שדווקא במקומות הללו, בשוליים של המחשבה הטבעית, נמצא פעמים רבות את שביל הזהב ליעד הנכסף.
בעלי עסקים רבים לא נותנים את הדעת לשינוי הרגלי הצריכה של הלקוחות שלהם ולכן לא מנצלים את האפשרות לעשות שינוי במוצר או בחבילת השרות. שינוי יכול להיות בעיצוב או באריזה חדשה של המוצר, דבר שמחדש את הסקרנות של לקוחות היעד במוצר המוצע. שידרוג המוצר ע"י תוספת של אלמנט משלים כלשהו, מביא גם הוא להתעניינות מחודשת. זו גם הזדמנות לשדרג את המחיר של המוצר, שידרוג שקשה לעשות ביומיום. המוצר המשודרג הוא למעשה מוצר חדש ובהתאם לכך המחיר שלו יכול להיות קצת יותר גבוה.
תהליך שידרוג
דרך יצירתית במיוחד לפתרון בעיות וע"י כך המצאת מוצר או שרות חדש היא בשיטת האייקדו, קרי שימוש בכוח הבעיה כדי להביא לפתרונה. דוגמאות למוצרים שצמחו מניתוח מצב שכזה: קולר מיוחד לריסון כלב נובח המשחרר מכת חשמל קלה כאשר הכלב נובח, מסכי אויר קר בכניסה למרכזי קניות כדי למנוע כניסת אויר חם לחלל הפנימי הממוזג, הסתייעות בעיוורים להדרכה בחושך ועוד. אולם כמו במקרים רבים, יש לאתר ולאפיין את הבעיה לפני שמנסים לפתור אותה בשיטה היצירתית הזו.
על כל בעל עסק להקדיש זמן קבוע המיועד לחשיבה, לחקר הסביבה בה הוא פועל, ללימוד דרכי הפעולה של המתחרים, להתחקות אחר קהלי יעד חדשים ועוד. היכולת לאתר פריצת דרך משמעותית נעוצה באופן בו אנו מנצלים את הזמן הזה. שאיפה לייחודיות ולחדשנות תוך כדי הסרת חסמים מנטאליים היא הדרך ליצירת בידול ויתרון יחסי.
הכותב הינו מנכ"ל מט"י בית שאן וטבריה.