שיטות ליצירת בידול שיווקי לעסקים קטנים
התשובה "כי אנחנו הכי מקצועיים" כבר לא מתאימה לשאלה מה מבדל את העסק שלכם. יש שיטות טובות בהרבה
אך המקצועיות אינה באמת יוצרת בידול,
היות וכל שאר העסקים יטענו בדיוק את אותו הדבר. כיצד בכל זאת ניתן ליצור בידול? במאמר הבא נדון בדרכים בעזרתם עסק קטן יכול להבדיל את עצמו משאר העסקים, בצורה פשוטה ויעילה.
משה חושב שהרצון והמקצוענות שלכם אינה יותר בידול אמיתי. מסכימים? שתפו אותנו!
קיימת שיטה שימושית דרכה כל עסק קטן יכול לגשת לעבודת הבידול. השיטה מבוססת על עשרת ה-P:
1) Product - זהו המוצר בעצם, מה שהעסק מוכר. המוצרים הם הדרך לממש את המודל העסקי, בהתאם לשם המוצר ומראהו. על מוצר ייחודי ניתן להגן באמצעות רישום פטנט לדוגמא, ובכך לייצר פלטפורמה לבידול.
2) Price - זהו התמחור של המוצר. המוצר לא חייב להיות זול יותר משאר המוצרים הדומים בשוק. הכוח שבתמחור טמון בקבלת תמורה גבוהה יותר עבור אותה השקעה כספית ביחס למתחרים בשוק.
3) Positioning - הבידול נעשה גם באמצעות לקיחת בעלות על נישה מסוימת. זוהי הבלטת היתרון באמצעות נישה אליה מדבר המוצר. לדוגמא, הדפסה ברזולוציה גבוהה, אשר אימצה לה כנישה את התחום הרפואי, בו נדרשת פעמים רבות הדפסה שכזו.
4) Package - כאן כבר מדובר על המוצר עצמו. האריזה יוצרת בידול באמצעות גורמי שוני ומשיכה, לעומת המוצרים הדומים בשוק. האריזה יכולה להיות ייחודית מבחינת פטנט (סגירה מיוחדת לדוגמא) או מבחינת מראה (משדרת את הנישה אותה מאמצת החברה).
5) Promotion - קידום המכירות הוא אחד התחומים החשובים ביותר ביצירת בידול. קיימות שיטות רבות מאוד ליצירת קידום למוצר של עסק קטן, לדוגמא שילוב בתוכניות רדיו, טלוויזיה וחלוקת עלונים בדואר. האינטרנט גם הוא פלטפורמה נפוצה לקידום בשיטות רבות ושונות.
6) Personality - בידול יכול להיעשות גם באמצעות אישיות מותג. כלומר, יצירה של אישיות אשר תתקשר ישירות אל המותג של העסק. אישיות המותג צריכה לשדר את הנישה אליה מתקשר העסק.
7) Placement - בידול באמצעות מיקום פיזי. בידול זה תלוי בעסק, ניתן ליצור בידול הן באמצעות עיצוב החנות והן באמצעות פיזור עמדות אינטראקטיביות או אפילו עמדות טעימה כמו שכולם מכירים אותן מהסופר. ישנה חשיבות רבה מאוד לעיצוב המשדר את הייחודיות של העסק והמוצר.
8) People - הישענות על אישיות או ידוען. מדובר בפנים מוכרות וידועות, אשר יעניקו קידום ובידול לעסק.
9) Pronouncement - בידול באמצעות הבטחת מותג יוצא דופן. זהו בעצם הבידול הטוב ביותר, היות ומדובר במוצר שאינו קיים בשוק, וכמעט ואין תחרות. הבטחה של מותג שכזה מהווה בידול אוטומטי ומובטח.
Point-of-contact (10 - זוהי התקשורת עם הלקוח. בידול באמצעות התקשורת עם הלקוח אפשרית גם לעסקים קטנים, ולא רק לרשתות גדולות. בשיטת בידול זו ניתן להשתמש בדרכים רבות, החל ממשפטי מפתח בפרסום וכלה במענה טלפוני ייחודי.