האם אפשר להרוויח בעסק של חיסכון באנרגיה?
תום זיו הוא רק בן 28, אבל כבר במהלך לימודיו הבין שהוא מחפש אתגר רציני יותר בחייו. אז החליט להיכנס לתחום של חיסכון במים ומוצרים ירוקים. מאז עבר מעט קשיים כלכליים, אבל לאחר שלוש שנים הוא אומר " אין לי ספק שאמשיך ביזמות כמו גם בתחום של החיסכון באנרגיה"

זיו שלמד ממשל, דיפלומטיה ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה, כלל לא חשב על כיוון של יזמות עסקית. העסק נולד בשנה השניה של הלימודים אחרי שחבר לספסל הלימודים "גרר אותו להרפתקה", לדבריו.
"לאחר השנה הראשונה הבנתי שלשבת וללמוד במשרה מלאה לא בדיוק ממלא אותי, והחבר העלה יוזמה לבדוק את תחום החיסכון באנרגיה. ללא ספק אני חייב לו הרבה על עצם הכניסה לתחום". השניים הקימו את חברת הפיל הירוק שעסקה בשנה הראשונה שלה דווקא בתחום של חיסכון במים ומכירה של מוצרים ירוקים.
הקמת העסק לא הייתה צעד קל מבחינה כלכלית. "בשנתיים הראשונות לא היה ניתן למשוך שכר, וכמובן שאם היו עובדים דאגנו קודם כל לשלם להם", מספר זיו, "כמו כל עסק מתחיל ובלי גב כלכלי, התחלנו את העבודה מהבית כדי לצמצם עלויות. היינו צריכים לגייס הון עצמי, והשקענו בזה את כל החסכונות שלנו, כולל מכירת הרכב הפרטי. השתמשנו כמעט בכל קשר שהיה לנו כדי להוריד בעלויות, למשל בכל מה שקשור במיתוג ושיווק נעזרנו בקשרים אישיים שהיו לנו עם חברת הפרסום שלמור אבנון עמיחי שעשו עבורנו, ללא תמורה, את הלוגו ואף נתנו לנו ייעוץ בתחום המיתוגי".

השניים השתתפו בקורסים שמציעה מ.ט.י בנושאים של הקמת ופתיחת עסק, אך לדברי זיו למדו בעיקר מטעויות, וכאלה, היו לא מעט. "טעות אחת עיקרית שאני זוכר הייתה בנושא של תזרים מזומנים", הוא מספר, "הוזמנה סחורה בכמעט 60,000 ₪ בשל עסקה עתידית שנראתה לנו בזמנו כסגורה. בסופו של דבר דבר זה התגלה כטעות וכמובן שברגע שהעסקה התבטלה נשארנו עם בור ענק בחשבון ומלאי גדול.
לאחר שנתיים לא קלות וחילוקי דעות רבים על כדאיותו ועתידו של העסק, השותפות פורקה. זיו מספר שהיה זה רגע של משבר, "היום שנפרדתי מהשותף שהקים איתי את העסק היה ללא ספק נקודת שבירה, אבל בדיעבד, הדבר הזה חיזק אותי מאוד ולימד אותי הרבה על עצמי ועל עולם העסקים. אפשר להגיד שבאיזה שהוא מקום אני אפילו מודה לו על זה". זיו, קנה את חלקו של השותף והמשיך לנהל את העסק בעצמו. "בתקופה בה מכרנו מוצרים לחיסכון באנרגיה בדוכנים ברחבי
הנורה החסכונית שרואים בכל בית כיום – הייתה עד לא מזמן דבר חדש, ורק מעטים שהאמינו בחיסכון קנו בדוכנים נורה לביתם. עם הזמן שמתי לב שהמודעות לנושא עולה ושהמכירות של הנורות האלה עולות יחד איתה. פתאום הגיעו גם השאלות מצד הלקוחות והרצון להתאמה לבית (כל אדם רצה מספר נורות ע"פ דרישה ובהתאמה לביתו) וכך עלה בראשי הרעיון לתת שירות של החלפה של תאורה רגילה בבית הלקוח". עם הזמן, בעיקר בשל כדאיות כלכלית, הכווין זיו את שירותי הייעוץ והחלפת התאורה יותר ויותר למגזר העסקי. "בעצם התחלתי ללמוד את התחום", הוא אומר, "מה הצורך? מה כבר קיים בשוק? אילו שירותים קיימים במדינה בנושא? מהן המגמות ומה הדרישה של הציבור? וכך נולד השירות להחלפה של תאורה סטנדרטית לתאורה חסכונית בהתחלה, ולאחר זמן קצר לתאורת לד".
כיום כולל סדר היום של זיו טיפול וליווי של פרוייקטים קיימים, שימור הלקוחות הגדולים שלו וחיפוש תמידי אחר לקוחות חדשים. "השיווק שלי נעשה קודם כל ע"י זיהוי של לקוח פוטנציאלי", הוא אומר, "בכל מקום בו אני נמצא, בין אם זה חופשה, חתונה, טיול או סתם ביום יום, אני סורק כל עסק ומבנה ומגלגל בראשי את החיסכון הצפוי". לדבריו, בעזרת הניסיון שצבר, הוא יכול לזהות כבר מהרגע הראשון, על פי סוגי התאורה הקיימים במקום, אופי הפעילות של העסק והמבנה בו הוא קיים, את מידת החיסכון אותה יוכל להציע ללקוח הפוטנציאלי.
"לקוח שאני מאמין שישי לי מה להציע לו, מסומן על ידי ובמקרה הטוב אני יוצר איתו קשר כבר במקום". בדרך כלל כהכנה לפגישה, עורך זיו סיורים בשטח ולומד את המקום ואת ההתנהלות הנוכחית שלו בכל הקשור לבזבוז אנרגיה. בשלב הבא הוא מפעיל קשרים והרבה תושיה כדי להגיע לאותו הלקוח במגוון דרכים, "אני מאתר את איש הקשר אליו אני רוצה להגיע, בדרך כלל מנכ"ל או סמנכ"ל, ועושה כל מה שצריך כדי לחתור למגע, אם באמצעות קשר אישי דרך חבר משותף או בהרמה של טלפון ובקשה להפגש".
ובכלל אם שואלים את זיו מה העצה הכי טובה שיש לו ליזם מתחיל הוא עונה "ללמוד את כוחו של הנטוורקינג. כל אדם שאני פוגש בכל מקום- בבית קפה, בטיסה לחו"ל, בלימודים או באירוע משפחתי, יכול להוביל לעסקה הבאה שלי או לשותפות מעניינת. ללא ספק הפכתי להיות מוקד מטורף של קשרים בזכות יכולת הטוורקינג שלי והניצול של המערך הזה עד תום".

השילוב בין האופי הישראלי של "לא לצאת פראייר" לחוסר המודעות לחיסכון באנרגיה מייצר לא מעט קשיים . "אומנם המודעות לחיסכון באנרגיה גדלה בשנה האחרונה ואפילו הפכה ל"סקסית" אבל יחסית לעולם אנחנו עדיין מפגרים מאוד בכל הקשור למודעות הציבור לחיסכון באנרגיה ולהירתמות של הממשלה לנושא", הוא אומר. "כמעט בכל שיחה או פגישה עולות טענות כמו "כמה זה כבר יחסוך לי" ,"תאורה חסכונית זה לא תאורה מחמיאה (אור לבן) ", או "אני יכול לעשות זאת לבד" (אז למה לא החלפת). התשובה שלי לכל הסקפטיות היא להגיע עם נתונים חיסכון מדויקים לאותו עסק, כמה כסף יכול העסק שאיתו אני נפגש לחסוך ביום וכמה בשנה".
בדרך כלל, אחרי הצגת הנתונים, כך הוא מספר, מבין המנהל שמולו שלא מדובר בסכום שולי ושחיסכון בסכום כזה יכול לשנות את מאזן החברה. "ברשתות גדולות או חברות בסדר גודל גדול אני מבצע פיילוט שכולל התקנה של תאורה בחלל מייצג, בו ניתן למדוד את מידת החיסכון. לדוגמה, במקרה של רשת בתי קפה סי אספרסו בחרנו סניף אחד ובו ביצענו את הפיילוט". במהלך הפיילוט, שמתבצע לרוב בין שבוע ימים לחודש, מתבצעת גם התאמת גוון האור לאווירה של העסק, ולאחריו מבצע זיו מדידה ומגיע לפגישה נוספת עם נתוני חיסכון מדוייקים שמהנסיון שלו מראים על חיסכון של כ 90% לנורה. "הכלל של החברה לביצוע החלפה של תאורה ללקוח הינו החזר השקעה של עד שלוש שנים ע"י חיסכון בחשמל בלבד כמובן שהחיסכון גדול יותר בשל החיסכון באחזקה ובבלאי. עד היום אני שומר על מוניטין של ממוצע חיסכון כבר תוך שנה והיו גם מקרים בהם המלצתי ללקוחות לא לבצע החלפה או לבצע שדרוג חלקי בלבד".
כיום, מובילה חברת הפיל הירוק בתחום החיסכון באנרגיה וכמות הלקוחות שמבצעים שידרוג לתאורה חסכונית הולכת וגדלה. אחד הלקוחות החשובים שלה היא רשת בתי הקפה סי אספרסו, שהחלה כבר בשנת 2011 בתהליך של שדרוג כלל הסניפים לתאורת לד. הלקוח האחרון של זיו, עליו הוא מספר בגאווה והתלהבות רבה, הוא מלון בוטיק חדש ברח' יבנה בתל אביב, שתוכנן כולו תוך חשיבה ירוקה וחסכונית ומסיים את בנייתו בימים אלה. "כל תאורת המלון היא תאורת לד", מסביר זיו,"מה שמביא לצריכה כוללת של כ 1,300 קוט"ש בשעה. במידה והיזם היה הולך על תאורה רגילה כמו בשאר בתי המלון בארץ, צריכת החשמל שלו היתה עומדת על 13,000 קוט"ש לשעה. עם חסכון צפוי של מעל 11,000 קוט"ש, יהיה החזר ההשקעה מהיר ביותר וגם עלות האחזקה של המלון תרד כמעט ב 90% בשל אורך החיים של תאורת הלד - מעל 50,000 שעות עבודה לנורה". זיו מוסיף שבשל השימוש בתאורת לד שאינה מתחממת, גם הטמפרטורה בחדרים תרד ב-3 מעלות בממוצע, מה שיהווה חיסכון של 10-15 אחוז בחימום וקירור המלון.
"כבר מהתחלת היוזמה ההחלטה היתה למכור מוצרים איכותיים ויוקרתיים, לתת שירות איכותי וכמובן אחריות על השירות כמו על המוצרים", הוא מספר, " ועל כך יעידו כל הלקוחות המרוצים". בשנתיים האחרונות בהן זיו הוא הבעלים היחיד של הפיל הירוק, הגיעה החברה למחזורים נאים אמנם כמו קפיצה למים עמוקים, והיתה לא פשוטה בשנים האחרונות, אבל מהר מאוד התחושה הפכה לנעימה. אין לי ספק שאמשיך ביזמות כמו גם בתחום של החיסכון באנרגיה. השאיפה שלי היום היא להספיק לפני גיל 30 להתנסות בעבודה בתוך ארגון גדול בדגש על חו"ל כדי להשתפשף בעולם העסקים הבינלאומי, להתמקצע בשפות זרות ולקבל כמה שיותר כלים עסקיים". לאחרונה קיבל זיו הצעה לעבודה בחברת תשתיות גדולה בחו"ל.
