לא בריא להיות: נהג

כאבי הגב שמחמירים עם השנים, סכנת ההשמנה מאכילת ג'אנק-פוד בשעות לא שגרתיות ובמיוחד במשמרות לילה והפחד לשתות מים, כי אין שירותים בסביבה. וכל זה עוד לפני התנודות בנסיעה הצלצולים באוזניים והתענוג הכרוך במפגש עם נהגים ישראלים. העיקר שהחיים רגועים בסך הכל

עמית גולדנברג | 23/6/2009 17:21 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תעודת זהות למקצוע: נהג

תקופת העיסוק: עד הפנסיה
איברים חשובים: גב, עיניים, עצבים
שעות עבודה: פוטנציאלית – כל היממה
מחלות מקצוע: לא ייחודיות

במחקר שנערך ב-1997 ראיינו חוקרים יפנים 541 נהגי משאיות בנוגע להשפעה שיש לעבודה שלהם על מצב בריאותם. תוצאות המחקר הפתיעו לרעה את החוקרים: רמת ההשפעה של העבודה על בריאותם של הנהגים היתה גבוהה משמעותית בהשוואה לעבודות משרדיות אחרות.
 
נהג מונית. למצולם אין כל קשר לנאמר בכתבה.
נהג מונית. למצולם אין כל קשר לנאמר בכתבה. צילום: אדי ישראל

שכיחותם של סימפטומים כמו צלצולים באוזניים, בעיות גב וצוואר וטחורים היתה נפוצה באופן מטריד, כמו גם סימנים המעידים על לחץ, כמו עישון, מחלות לב ויתר לחץ דם. הממצאים הללו, הסיקו החוקים, נובעים משעות העבודה הבלתי שגרתיות, מהעמסה של משקלים כבדים, משינה במשאית ומתנודות הנסיעה.

כך שבניגוד לדימוי שלה כעבודה סטטית וקלה יחסית, נהיגה היא מקצוע שמשלב צרות רבות לגוף ולנפש. המכשול הבריאותי הראשון והמשמעותי ביותר לנהג הממוצע הוא כאבי גב, המתרכזים בעיקר בגב התחתון. "בעיות בגב התחתון הן תופעה נפוצה אצל נהגים, ונובעת בעיקר מעייפות של השרירים", מסביר ד"ר רון בשוראי, אורתופד בקופת חולים מכבי. "כאבי גב חמורים יותר יכולים להיגרם גם מפריצת דיסקוס שמפעילה לחץ על העצב, ובנוסף לכאב גורמת לירידה בתחושה ולפגיעה בשרירים וביכולת היציבה". ד"ר בשוראי מסביר כי ניתן למנוע את הבעיות הללו על ידי חיזוק שרירי הבטן והגב, ובמקרים חמורים יותר בעזרת טיפולים פיזיותרפיים ומדגיש שכל הזנחה תחמיר בסופו של דבר את המצב.

בעיית הכאבים בגב התחתון אצל נהגים אינה מוגדרת רשמית כ"מחלת מקצוע", אבל יש מונח אחר שמאפשר הכרה מוסדית בנזק. "על מנת שהביטוח הלאומי יכיר בכך שאכן מדובר בתאונת עבודה, יש להראות כי העובד אכן נפגע כתוצאה מפגיעות זעירות חוזרות ונשנות", מסביר עו"ד אלי דורון, מומחה לפציעות עבודה, במאמר שכתב בנושא. "יש להוכיח כי מיקרו-טראומות אלו, הן ולא גורם אחר, גרמו לנזק הרפואי. כלומר, במקרה של כאבי גב אצל נהגים, יש להוכיח כי הנהיגה הרבה היא הסיבה לכאבי הגב".
הכרס תופחת בלילה

הגב הוא רק אחד ההיבטים הקשים בחייו של נהג. הדיאטנית הקלינית גילה אדלר מספרת שהיא מטפלת בנהגים רבים הסובלים משורה של קשיים גופניים כתוצאה מתזונה לקויה. "קודם כל, נהגי מוניות נמצאים כל הזמן בחוץ, ונאלצים לאכול מזון מזדמן, שהוא יותר משמין ופחות בריא.

"ויש מצוקה גדולה נוספת: נהגים נמנעים מלשתות כדי שלא יצטרכו ללכת כל הזמן לשירותים, כי אין להם לאן ללכת. ההימנעות משתייה יכולה לגרום לבעיות רבות כמו יתר לחץ דם, אסטמה, אלרגיות שונות ואבנים בכליות".

אדלר מספרת שהיא ממליצה לנהגים להחזיק צידנית קטנה עם פירות וכריכים מהבית, ולא להסתמך על מזון ברחוב, אבל גם אם הם עושים את זה, הבעיה עדיין לא נפתרה, כי נהגים נוטים לאכול ולעבוד בשעות הלילה.

"מחקרים מראים בצורה ברורה שאם אתה אוכל כמות מסוימת של אוכל עד שש בערב, המזון ישפיע פחות על המשקל בהשוואה למצב שבו אתה אוכל את אותה הכמות אבל מאוחר בלילה", היא מסבירה. כדי להתמודד עם הרעב היא ממליצה לאכול מוצרי חלב וירקות במשמרות הלילה. "אסור בשום אופן לאכול בלילה בשר", היא מדגישה. "את הארוחה העיקרית צריך לאכול תמיד בשעות היום, גם אם עובדים בלילה".

ד"ר דפנה ינאי קופלמן, מומחית לרפואת משפחה מדגישה כי העבודה בלילה מייצרת שיבושים נוספים.  "עבודה בלילות היא מעשה לא תקין שעומד בניגוד לביולוגיה של בני האדם, נועדנו לחיות ביום ולישון בלילה", היא פוסקת. "אם אתה עובד בשעות לא מסודרות, אפילו אם נמנמת במשך היום, אתה מאוד שונה בסף הגרייה ובמצב המנטאלי שלך.

"זה משנה את התיאבון שלך, את איכות השינה ואת מצב הרוח, שזה הדבר העיקרי. אנשים שעובדים בלילות מדווחים באחוזים גבוהים הרבה יותר על בעיות במצב רוח, וזה בא לידי ביטוי בגוף, כפי שהראו עבודות מחקר רבות.

יש סיכון מוגבר לדיכאון כתוצאה מעבודת לילה, ולחץ הדם נפגע, מה שמגדיל גם את הסיכון למחלות לב".

ואם עד עתה התקבל הרושם המוטעה שהלילה הוא מקור צרותיו של הנהג, זה הזמן להפריך את ההנחה הזו. נתונים שהוצגו בכנס השנתי של האקדמיה האמריקנית לדרמטולוגיה הצביעו על כך שמתוך 898 מקרים של סרטן העור שנדגמו, 53% מהם אותרו בצדו השמאלי של הגוף. הסיבה: חשיפה לשמש תוך כדי נהיגה בחלון פתוח. החוקרים המליצו לנהגים מקצועיים לנסוע כשחלון המכונית מוגף, ולהימרח או לכסות את חלקו השמאלי של גופם. 

מתרגלים לג'ונגל בכביש

אם תשאלו את ד"ר משה סטולר, לשעבר מנהל השירות הפסיכיאטרי של קופת חולים כללית באיזור חיפה, עבודת הנהיגה אינה משפיעה דרמטית על נפשו של הנהג. "נהיגה היא עבודה מאוד פרקטית, שהעוסק בה נדרש למשימות קונקרטיות וגופניות", הוא מסביר. "אף אחד לא מצפה מהנהג להפעיל שיקול דעת ברמת המקרו. הוא צריך לנסוע. הפשטות היחסית של התפקיד מקלה על ההשפעות הנפשיות שלו, והופכת אותו למקצוע יציב מבחינה נפשית".

"לכן, אנחנו רואים קצת פחות נהגים שמגיעים לקבלת טיפול פסיכולוגי, לאו דווקא בגלל שיקולים כלכליים, ויותר בגלל  שכאשר מישהו 'נעול' על אורח חיים קונקרטי, הוא עובד קשה ומרוויח כסף וחוזר הביתה להיות עם המשפחה, ואז העבודה משפיעה פחות על ההיבט הפסיכולוגי של חייו".

ד"ר סטולר דוחה את הטענה ששלוות הנפש של הנהגים מופרת בצורה תדירה לאורך זמן. "מניסיוני", הוא קובע, "נהגים אכן מושפעים מהלחץ בכביש שמשפיע על שלוות רוחם, אבל אחרי כמה שנים של נהיגה רובם מתרגלים להתנהגות בכביש, והיא מפסיקה להשפיע עליהם. 

"פה הם מתחלקים לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה משתוללת בכביש, ובדרך כלל עוזבת את המקצוע. הקבוצה השנייה מתמידה, מפתחת עמידות וחסינות לקטסטרופה שמתחוללת בכביש, ולומדת להעביר את זה בשקט".

והערה לסיום: נהיגה הוא מקצוע שנשלט כמעט לחלוטין על ידי גברים, אבל גם כניסתן של נשים למקצוע בעשורים האחרונים לא שינתה את הסטטיסטיקה הרפואית. מחקר שנערך באוניברסיטת קנטקי מצא שנהגות ממין נקבה סובלות מאותן בעיות רפואיות שמהן סובלים הגברים.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

לא בריא להיות

מה הורס למלצרים את הגב, כיצד מורים מפתחים שחיקה ומדוע זמרים חיים בתסכול מתמשך? מדי שבוע נציג במדור ניתוח בריאותי למקצועות נפוצים בעולמנו

לכל הכתבות של לא בריא להיות

עוד ב''לא בריא להיות''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים