"השוד המלוטש" רחוק מלהיות כזה

אפילו הקול הסדוק של דמי מור או כישורי המשחק של מייקל קיין לא מצליחים להציל את "השוד המלוטש", סרטו השמיני של מייקל רדפורד. בזבוז האנרגיה על הדגשת העבר בעלילה יוצר עייפות מפוהקת ולא עוזר לשוד הגדול להתרומם

מאיר שניצר | 31/8/2008 7:28 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
דמי מור, מנהלת בכירה בקונצרן לונדוני השולט בשוק היהלומים העולמי, חוברת למייקל קיין, פועל ניקיון באותה חברת ענק, כדי לבצע את הפשע של המאה - ריקון כספת המקום ממטען בן שתי טונות של יהלומים גולמיים. מור, אמריקנית ואישה יחידה בתוך חבורה של סנובים אנגליים מאנפפים; קיין, זקן צולע ומסכן. יחד מהווים השניים ייצוג סמלי לדפוקי חברת המעמדות, שבריטניה מעולם לא השתחררה מסממניה.

סיטואציה טעונה זו יכולה הייתה לשמש כנקודת זינוק לקומדיות המוסר החברתיות שפרנק קאפרה, למשל, התמחה בהן בשנות ה-30 בהוליווד. אלא שאנחנו מצויים כבר 80 שנים אחר כך, ומה שהיה חינני ועוקצני אי שם בעידן הישן נושן ההוא, שהניב יצירות שנונות כמו "מר דידס הולך העירה" או "זה קרה בלילה אחד", אינו עובד עוד בחשכת אולם הקולנוע העכשווי.

"השוד המלוטש", סרטו העלילתי השמיני של הבמאי מייקל רדפורד, לוקה קודם כל בתסריט חלש ונטול היגיון פנימי. אדוארד אנדרסון, שזה לו התסריט הראשון שכתב, נכשל הן בטוויית סיפור העלילה והן ברקמת הקסם האגדי, שבלעדיו סרט שכזה העוסק למעשה במפגש בין הנסיכה והצפרדע, אינו יכול להתרומם לשום מקום.

סיפור המעשה נטוע בלונדון
בשנת 1960, והבמאי רדפורד מנסה לחזק את האחיזה התקופתית הרופפת של הסרט באמצעות ציטוטים מקומדיית הפשע הנודעת "חבורת הג'נטלמנים", שהופקה באותה השנה וכן משילובו בפסקול הסרט של קטע הג'ז הנודע "טייק פייב", שנכתב אף הוא באותה העת. גם מחלקת ההלבשה משתדלת לתרום את חלקה בעיצוב רטרו של שמלות מעידן הקולוניאליזם המאוחר, שאותן נדרשת הגברת מור לעטות על עצמה. מסכנה.

בזבוז האנרגיה על הדגשת העבר בעלילה, בא לעתים קרובות על חשבון פיתוח סצינות שיכולות היו לתרום להיגיון הפנימי שבו אמור היה להתפתח מעשה השוד הגדול. הנס הזה איננו מתחולל פה, והסרט נגרר בעייפות מפוהקת מסיטואציה מוכרת אחת למצב צפוי אחר. רדפורד, שחתום על קומדיה משובחת כמו "הדוור" (מ-1994), אינו מצליח לשחזר את ההצלחה ההיא, ו"השוד המלוטש" שלו הנו מוצר פגום ששום מלטשה לא הייתה מוכנה לטפל בו.

אפילו מייקל קיין, לעולם מקצוען רהוט, שוקע כאן בתוך השממה. וגרועה ממנו היא דמי מור. אמנם נותר לה במחסן הנשק הנשי שלה אותו קול סדוק נוטף סקס, שהוליך את הקריירה הקולנועית שלה רחוק-רחוק, אך קשה להצביע על חן כלשהו שיזכיר את אודרי הפבורן למשל, בהופעתה מול המצלמה.
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים