יונית הקסם

הנשים החזקות של הטלוויזיה בישראל מדברות על ההגמוניה של יונית לוי באולפן חדשות ערוץ 2 כסממן למהפכה הנשית. מישהו אמר ציפי לבני?

לי-אור אברבך | 29/9/2008 10:59 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
"יונית לוי (חדשות ערוץ ‭(2‬ היא אדם רהוט, נאה ואינטליגנטי, ואם תדבוק בתכונות אלה שלה - אין סיבה שלא תצליח הן כשלעצמה, כאדם בפני עצמו, והן כמיקי חיימוביץ במובנה כמותג" (אדם ברוך, שישי, מעריב, ‭5 ,20.12.2002‬ ימים לאחר שיונית לוי מונתה למגישת מהדורת חדשות ‭.(2‬
יונית לוי
יונית לוי צילום: יח''צ

שנה חלפה מאז הושלם סופית המהפך. אחרי יותר מ-40 שנה של חדשות מצולמות בעברית - כעת הופקדו כל אסונותיה היום יומיים של המדינה הזו וכל תפניותיה הדרמטיות בלשונה של יונית לוי. בת ‭,30‬ יפה, חפה ממניירות פומפוזיות ומתכונות גבריות וחוטאת לעתים, כאחד האדם, בבליעת מילים ובמבט מבויש. אבל המסע שהיא ערכה מדסק חדשות החוץ של גלי צה"ל, שם עבדה רק 10 שנים קודם לכן, הוא כפסיק לעומת המסע שעברנו אנחנו, הצופים הישראלים.

"ההגמוניה של יונית היא השריד האחרון של העברת הלפיד מערוץ 1 לערוץ ‭,"2‬ אומ־רת ליאת פלדמן, סמנכ"ל התוכן של ערוץ ‭.10‬ לדבריה, ההישג בתפיסה החד־ משמעית של הציבור, לפי הסקר, כי לוי היא פרסונת החדשות המועדפת אינו בהכרח הישג נשי, אלא הישג של הטלוויזיה המסחרית. "ערוץ 2 פרץ בעיקר ברצח רבין. מאז, כערוץ פרטי ומסחרי הם הפכו - עד שהגיע ערוץ ‭- 10‬ לחוד החנית בבידור ובפיתוח הפורמטים, וערוץ 1 נעשה פחות רלוונטי, למעט שמורת הטבע של החדשות. העזיבה של חיים יבין פינתה את הזירה והעבירה רשמית את ההגמוניה לערוץ ‭."2‬

קרני זיו, סמנכ"ל התוכן של הוט, גם היא מהנשים המעטות בתקשורת הישראלית שנמצאות קרוב לקצה הפירמידה. לדבריה, הצלחתה של לוי היא חלק מתופעה חברתית של התפקחות כללית: "אולי נהיינו קצת פחות תמימים; למדנו לפקפק יותר במה שהטלוויזיה נותנת לנו - וגם התחלנו לפקפק בגנרלים. אין לי ספק שזה נובע מכך שיש יותר ערוצים. ההתפתחויות האחרונות בפוליטיקה הראו שאתה לא חייב להיות גנרל כדי לנהל את המדינה בהצלחה, וזה כנראה מתחבר. אנחנו מוכנים לחיות עם אנשים ששואלים שאלות‭."‬

4 חודשים נמשך הדיון בעניין הגשת מה־דורת החדשות החשובה בישראל, מרגע עזיבתו של גדי סוקניק ועד תחילת השנה. השארתה של לוי לבד לא היה צעד טבעי עבור קברניטי חברת החדשות, ולצידה נחתו לשורת פיילוטים מגישים אטרקטיביים יותר ופחות מתוך חברת החדשות וגם מחוץ לה. המתוקשרים שבהם היו צבי יחזקאלי, איש הדסק לענייני ערבים של חדשות ‭,10‬ ועורך ידיעות אחרונות בעבר רפי גינת.

"התפנית המשמעותית היתה עזיבתו של סוקניק‭,"‬ אומרת המשנה למנכ"ל רשת שירה מרגלית, "היה דיון, והנושא המשמ־עותי בעיקר מאחורי הקלעים היה השאלה אם אישה יכולה להחזיק לבדה מהדורת חדשות. הסקר מראה חד משמעית שכן - שאפשר לקבל את זה‭."‬
קהל יעד נשי

לפני כשנתיים החליטו זכייניות הטלוויזיה המסחרית לנצל את תקופת ההפכפכות של לוח השידורים בימים שבין הקיץ לחגים ולאפיינה בתכנים "נשיים‭."‬ המסך התמלא בנשים שליהגו על אופנה ועל קוסמטיקה, והמטרה היתה לפנות לאישה הכי חזקה - זו שמחזיקה בשלט ויושבת על הארנק המשפחתי.

"במשך הרבה שנים קהל היעד המרכזי של הטלוויזיה היה הנשים‭,"‬ אומרת מרגלית, שכיהנה עד לאחרונה כמנכ"לית מקאן אריקסון. לדבריה, "אם פעם חשבנו שגברים מתעניינים בפרסום בתחום הפיננסים וברכישת מכוניות, היום אנחנו רואים שגם הגבול הזה היטשטש, והנשים מעורבות גם בקנייה של רכב או נדל"ן‭."‬
 

יונית לוי
יונית לוי צילום: אמיר מאירי
לפי מרגלית, יונית לוי נופלת, במקרה או לא, בדיוק למשבצת האטרקטיבית עבור קהל המפרסמים: "כשאנחנו מפתחים תוכניות, אנחנו מחפשים את קהל בנות ה-25 עד 44 ואת הצעירים. אנחנו רואים דומיננטיות של הקהלים האלה בצפייה בטלוויזיה בבית, יותר מצפיית הגברים." ‬

היום, לשיטתה של מי שהיא ככל הנראה האישה החזקה בטלוויזיה המסחרית, "שבוע אופנה" כבר לא היה עובד על הנשים: "נשים רוצות לראות תוכן טוב, ואיראפשר לרמות אותן. הציבור מוכן היום לראות יותר נשים מחוץ למשבצת הפרה-פריים המסורתית של סגנון חיים. יש יותר קבלה היום של נשים בתחומים רציניים, במקומות שמצריכים אמינות גבוהה. המהפכה היא לא רק של יונית - נמצאות שם קודם כל אילנה דיין, דנה וייס וענת גורן‭."‬

פן אחר של המהפכה הנשית הוא הצורך הטלוויזיוני בסיפור. "תמיד אומרים שהנשים הן הקהל הנחשק, אבל זה יותר משפט של פרסומאים‭,"‬ אומרת פלדמן מערוץ ‭,10‬ "מה שמעסיק אותנו זה ליצור סיפור טוב, והראשונות שמתחברות לנרטיב הן נשים. אני מאמינה שהקהל כל הזמן מתבגר ונהיה מתוחכם, אבל בבסיס כל הסיפורים בטלוויזיה יש נרטיבים חזקים - שנמצאים שם משחר ההיסטוריה ופונים לנשים‭."‬

הצורך ב”סיפור טוב” מביא את עיקר העשייה הנשית אל מאחורי הקלעים. "תחום הטלוויזיה פתוח מאוד לנשים בתחומי העריכה וההפקה‭,"‬ אומרת פלדמן, "טובי העורכים בריאליטי הן נשים, ויש מפיקות מצוינות וגם נשים מצליחות בתפקידי ניהול שונים. אין
ספק שחלק גדול מההישגים של נשים נובע מהנוכחות של אילנה בפרונט. אני אשמח לראות נשים מתבגרות על המסך - וזו המשימה הבאה של יונית‭."‬

גם מרגלית חשה בהתפתחויות הללו: "השינוי שנשים עוברות בטלוויזיה מקביל לזה שאנחנו רואים בכל התחומים, וגם בהיבט הפוליטי. זו תופעה שהולכת ומתעצמת. נשים הולכות ונהיות משמעותיות בקבלת החלטות‭."‬

אך האם המהפכה הושלמה? מתברר שגם אם הפנים שאנחנו מוכנים לראות במקום הכי חשוב בלוח השידורים הם פנים נשיים, אין פירושו של דבר שהמקום החשוב באמת בטלוויזיה נכבש. כשליאת פלדמן, קרני זיו או שירה מרגלית יושבות בישיבת הנהלה, הן כמעט תמיד בודדות. "תהליך קבלת ההחלטות הוא רחב‭,"‬ אומרת פלדמן, "אבל בסופו של דבר הארגון נמסך בדמותו של המנכ"ל. לפי מה שאני עושה - ופחות לפי הג'נדר‭.”‬

"יש לי תפקיד מצוין, ואני מנהלת הרבה מאוד כסף‭,"‬ מספרת זיו, העובדת בתחום הטלוויזיה 16 שנה, "נשים אכן יושבות במקומות חשובים מבחינת עולם התוכן הטלוויזיוני - אבל בסופו של דבר בקצה הפירמידה יושבים קמיניץ, צנגן וניר‭."‬

בתגובה מסרה לוי: "אני לא בטוחה עד כמה אפשר לסמוך על סקרים בימים אלה, אבל זה כבוד גדול. זו היתה שנה אינטנסיבית במיוחד, והצלחת חדשות ערוץ 2 נובעת מעבודה מאומצת מצד כל העובדים: כתבים, מפיקים, עורכים ומגישים. זו עבורי הזדמנות להגיד לכולם, בעיקר לצופים, תודה גדולה ושנה טובה - עם חדשות טובות יותר".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים