4. חידת שלום חנוך: למה לא עכשיו
אריק איינשטיין מגלה את החיפושית החמישית, והשאר היסטוריה
"זה מה שרציתי לכתוב/ לך עם זה לאט ואז תוכל פשוט לרוץ מהתחלה"
(מתוך "למה לי לקחת ללב")
ב-67', כמה חודשים לאחר מלחמת ששת הימים, התרחש המפץ הגדול. יוסי פולק לקח את שלום חנוך להופעה של החלונות הגבוהים במועדון "החלונות הגבוהים" בתל אביב. הסיבה למסיבה: נסיעתו של הבמאי בועז דוידזון ללימודי קולנוע בלונדון.
לאחר ההופעה אריק איינשטיין, שמוליק קראוס וג'וזי כץ ירדו מהבמה. משה איש כסית ואנשי הבוהמה המקומית שפקדו מדי ערב את המועדון שוב מחאו כפיים, אבל הערב עוד לא הסתיים.

אריק איינשטיין, שהיה כבר אז הזמר הפופולרי בישראל, יצא מגדרו. הוא ראה את חנוך חומק מהמועדון, ורץ אחריו. "לאן אתה חושב שאתה הולך?", נזף בו והחזירו פנימה. לחייל הקיבוצניק זה היה רגע מכונן. בין השניים נוצר קליק מיידי. הם דיברו במשך שעות. "שמעתי אותו שר ותפסתי את הראש. אמרתי: 'אלוהים אדירים, זה החיפושית החמישית", סיפר איינשטיין ל"להיטון".
זה היה רומן אמיתי. כעבור כמה חודשים שחררו תקליטון עם השירים "פתאום בלעדיו", "הגר", "ריסים" ו"שבת המלכה". איינשטיין גם ביקש מחנוך להלחין את כל שירי אלבומו הבא והנפלא "מזל גדי", שכולל את הלהיטים "מה שהיה היה", " הימים הארוכים העצובים", "מכופף הבננות" ו"מדוע הילד צחק בחלום".
לפסטיבל הזמר תשכ"ט חנוך כתב לאיינשטיין את "פראג", שיר אנטי מלחמתי יוצא דופן לזמנו. "פראג", על הלחן הקריסטלי שלו, היה הטקסט הפוליטי הראשון של חנוך. לראשונה לא זכה איינשטיין באחד המקומות הראשונים והסתפק בשביעי. איינשטיין נשבע אחריו לא להופיע יותר בשום פסטיבל.
גם לחנוך היו בשלב הזה חלומות אחרים. "אני רוצה להתעסק בקולנוע כשיהיה לי כסף", סיפר בראיון ביוני 1969. "רוצה לנסוע ללמוד. אחרי שאלמד - אעשה סרטים. עזבתי את המשק מפני שבמסגרת יהיה לי קשה לעשות איזה סרטים שארצה. ואני לא רוצה להיות תלוי בשום גורם שיכתיב לי תנאים. אז החלטתי לעזוב ולנסות להשיג בכוחות עצמי".
לאיינשטיין היה רעיון משלו: תקליט רוק חדשני שבו הנגנים - מלהקת הצ'רצ'ילים - יהיו שותפים מלאים ליצירה. חנוך לא יכול היה לסרב לאח הגדול. כישרונות לא חסרו: חיים רומנו ורוב הקסלי בגיטרות, עמי טרייבטש על התופים ומיקי גבריאלוב בבס.
התוצאה
ב-70' יצא תקליט ההמשך, "פלסטלינה". הגבישים המשיכו לזרוח בלילה: "מאיה" שנכתב על בתו הבכורה, "מה איתי", " שחק אותה". הרמוניות ווקאליות, קצב מהיר, שירים קצרים, הומור מרוחק. ליברפול מעולם לא היתה קרובה יותר. במקביל יצאו הסרט "שבלול" והפרק הראשון בסדרה "לול". חנוך הפך חלק מהחבורה שהקיפה את איינשטיין - אורי זוהר, צבי שיסל, ג'וזי כץ.
איך הסתדר הקיבוצניק הביישן עם מפלצות התהילה? "כשהייתי עם שלום אצל אריק איינשטיין בבית הגיע אורי זוהר", מספרת שמרית אור, חברתו דאז. "הוא היה איש מגעיל במיוחד, הטיל טרור ושררה. שומר נפשו ירחק. ממש מפחיד. לא הבנתי איך מתנהלת החבורה הזו. שלום היה הטיפוס ההפוך. אבל הוא היה חבר של האחרים. ברור שהוא לא לקח חלק באנטיפתיה סביבו. זה נראה לי ככניעה קבוצתית".
לחנוך יצא שם של מלחין מעולה והביקוש היה רב: שולה חן, ששי קשת, התאומים, פיקוד דיזנגוף, צוות הווי נח"ל, יוסי בנאי ואילי גורליצקי, אבל הפרויקט המרכזי היה השלושרים.

כבר אז התגלה חנוך כמי שמתנהל בזמן משלו. "הייתי בא לקחת אותו מהבית, והייתי מחכה שעה למטה עד שיתעורר", נזכר יובל. "בפעם הבאה הוצאתי אותו מהמיטה. הוא סגר את החגורה לאט לאט, כאילו הוא חולה פרקינסון. לא היה לו רוח למשמעת. כשעשינו שיר חדש הוא היה מתלבט חמש שעות על הברה".
בתקופת השלושרים הכיר את ליהי עפרון, אז מפיקה בטלוויזיה. "נסעתי לצילומים של 'התרוממות' בעין הוד עם אריק איינשטיין ופולי מהגשש", סיפרה , "ופתאום בדרך אריק אומר 'שששש. שלום ברדיו'. הייתי בטוחה ששלום הוא איזה בחור תימני ואריק הסתכל עליי בבוז בגלל הבורות. אחר כך הזמנתי את השלושרים לאיזו תוכנית. הפכנו לזוג".
הזוג הכי יפה, הכי מסקרן, בבוהמה התל אביבית.
הפרק הבא: 5. חידת שלום חנוך: לונדון ◄