מציצנות ואותנטיות ביומן של משורר

רן יגיל הופתע לטובה משירי הקובץ האחרון של יקיר בן-משה "תנשום עמוק, אתה נרגש", ומציע לו להימנע מתרבותיות יתר

רן יגיל | 12/7/2009 13:11 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בחשש מה פתחתי את ספרו החדש של יקיר בן-משה, כיוון שאת ספרו הקודם "בכל בוקר מקריח לפחות אדם בלונדיני אחד" לא אהבתי. הוא נראה לי אז מזיע מרוב רצון לחדש ומרובה בצירופים צפופים ובלתי נגישים.
יקיר בן משה
יקיר בן משה צילום: יהונתן שאול


והנה בספר שני זה, היוצא שש שנים לאחר הספר ההוא, הופתעתי לטובה. בן-משה יוצר כאן קונקרטיזציה וספציפיקציה באמצעות כתיבה ישירה אל ועל אהובותיו לאורך השנים, כשכל אחת שונה מרעותה. כך נוצרים שירים אישיים, ארוטיים, כמעין יומן של משורר, המסקרן את הקורא גם ברובד המציצני. חזקים מאוד הם השירים העוסקים ממש בגוף, הדומים לשיריו המוקדמים של יצחק לאור.

למשל "אבל אין אומץ לגשת ולדבר איתה": "מה נותר לעשות? להפעיל את הגוף./ בימים האחרונים אני רואה בחדר הכושר מישהי שמוצאת חן
בעיניי./ הפשלתי את התחתונים בבית, הסתובבתי בלי חולצה/ וניסיתי לתאר לעצמי איך זה לבלות איתה את השבת./ ברור שנריב בפגישה הרביעית, אבל התשוקה תנצח./ כבר למדתי להכיר את הדרך בה מתרוממות/ ירכיה מעל גלגל האופניים ואת הלשון המצלצלת בפיה,/ אך מה לעשות שאצלי השריר חלש. בקושי מוצא חלבונים במקרר./ למרגלות הא"ב, בשדה עירוני נטוש, עליי לכתוב שיר אהבה./ אולי אז אמצא את היובש להרים טלפון/ ולומר בואי כבר, הגוף מסריח."

עם זאת, הייתי מציע לבן-משה לנסות להימנע מתרבותיות יתר. כיוון שהוא אינטלקטואל, חובב מושבע של מוזיקה קלאסית וספרות, הוא מרבה להנכיח בשיריו את באך, את ברהמס ואת שופן. אני מבין שגם הם חלק מעולמו, אבל אותנטיות יותר בלב השיר הן אלינור, סתווית ורונית.

יקיר בן-משה, תנשום עמוק, אתה נרגש, הוצאת כרמל
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

קורא שירה

צילום: אלי דסה

רני יגיל מעיין בספרי שירה חדשים ומספק חוות דעת מנומקת. על השירים, על המשורר/ת ועל מה שביניהם.

לכל הכתבות של קורא שירה

עוד ב''קורא שירה''

כותרות קודמות
כותרות נוספות

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים