קוראים את העיר: מוסקבה
המרדף אחר היהלומים ב"שנים עשר הכסאות", עלילותיו של דוקטור ז'יוואגו שנקרע בין שתי נשים, המסע בעקבות הגאולה ב"מוסקבה פטושקי" וכמובן - ביקורו של השטן בעיר. השבוע במדור שמשדך ספרים לערים: 6 המלצות לספרים המתרחשים באזור מוסקבה
הרומן נכתב על ידי בולגקוב בין השנים 1928 ל-1940 ויצא לאור רק שנים רבות לאחר מותו, בשנת 1967. עלילת הספר מתארת את ביקורו של השטן במוסקבה בימי שלטונו של סטלין, והיא מורכבת משלושה רבדים עיקריים: הנשף שעורך השטן המופיע במוסקבה בדמותו של קוסם המכונה "וולנד"; סיפור האהבה בין קורבן המשטר המכונה "האמן" ובין אהובתו מרגריטה; וסיפור משפטו ומותו של ישו הנוצרי, ויחסיו עם פונטיוס פילטוס.
כל רבדי הרומן מתאחדים לכלל סיפור אחד, העוסק באהבה ובמוות, במחילה, במאבק בין הטוב לרע, ברוחו החופשית של האמן והיוצר ומאבקה במנסים לכלאה ובנושאים רבים נוספים.
הספר נחשב אבן פינה בספרות העולמית בכלל, ובספרות הרוסית של המאה העשרים בפרט. כיום ממוקם מוזיאון בולגקוב בבניין ברח' סדוביה מס' 10 במוסקבה, בו מצויה "הדירה המשוקצת" מס' 50 - מקום פעילות מרכזי לעלילותיו של השטן במוסקבה.

מוסקבה פטושקי\ ונדיקט ירופייב

העלילה מתארת מסע סוריאליסטי ומשעשע של גיבור שיכור כלוט, וניצ'קה, שהוא בן דמותו של ירופייב. וניצ'קה נוסע ברכבת ממוסקבה אל אהובתו בפטושקי, מרחק 125 ק"מ, כדי למצוא את הגאולה בעולם זה. אולם בסופו של דבר הוא מוצא עצמו חזרה במוסקבה הקומוניסטית ומת בדקירה בגרונו.
בתחילת הסיפור וניצ'קה מתאר את עצמו כמי שפוטר מעבודתו בהנחת כבלי טלפון, בשל שרטוט דיאגרמות שתייה
הספר כתוב בסגנון ייחודי, כהזיה המשולבת במתכונים של קוקטיילים מוזרים, ובציטוטים תרבותיים, דתיים ופוליטיים למכביר.
דוקטור ז'יוואגו\ בוריס פסטרנק

יורי ז'יוואגו הוא אדם רגיש ופואטי, כמעט מיסטי. האידאלים והעקרונות שלו עומדים בניגוד לזוועות מלחמת העולם הראשונה, מהפכת אוקטובר ומלחמת האזרחים הרוסית שבאה בעקבותיה. נושא מרכזי בספר הוא הניגוד שבין האידאלים למימושם, בין אם על ידי הבולשביקים המורדים ובין אם על ידי הצבא הלבן. יורי עד להתפרקות החברה האזרחית ולסבלה במהלך המהומות, אפילו אהבת חייו, לריסה, נלקחת ממנו.
יורי יוצא למסע ברחבי רוסיה השסועה, על פני סיביר וחזרה למוסקבה, על מנת למצוא מקום אליו לא הגיעו אימי המהפכה. במהלך המסע הוא הוגה ביכולתה המפלצתית של המלחמה לגרום לבני אדם לנהוג בחוסר הגיון, ולחברות רציונליות בדרך כלל לצאת אחת כנגד השנייה. המראות הנגלים אליו במהלך המסע מעמיקים את הניגוד בין המלחמה לנפשו של יורי שלא הושחתה על ידי האלימות.
עזאזל\ בוריס אקונין
עזאזל מציג לעולם את מי שכבר זכה לכינוי "ג'יימס בונד של המאה ה-19": אראסט פנדורין, גיבור הסידרה הבלשית של בוריס אקונין 'תיבת פנדורין'. פנדורין, פקיד רישום זוטר, משועמם מעבודתו המייגעת במחלקת הבילוש של משטרת מוסקבה ומתחיל לחקור התאבדות תמוהה של סטודנט צעיר ועשיר.
השנה היא 1876. זה עתה ראה אור ספרו של דוסטויבסקי "יומנו של סופר", אותו החל דוסטויבסקי לכתוב אחרי שקרא בעיתון על התאבדות מפתיעה של צעיר עשיר ומוצלח. אקונין רומז שהדמיון מקרי; אכן, צירוף מקרים מוזר בספר המצטט את דוסטויבסקי כבר בפרק הראשון.
חידות מעין אלה, כמו גם ההקדשה שפותחת את הספר - "לזכר המאה ה-19, שהספרות בה היתה גדולה, האמונה בקדמה - חסרת גבולות, והפשעים בוצעו ופוענחו בחן ובטוב טעם" - מרמזות על כך שהרומן הבלשי הזה הוא גם משחק ספרותי מתוחכם. אקונין ( או בשמו האמיתי גריגורי צ'חטישווילי), פרופסור לבלשנות ולספרות יפנית, יצר כאן מבוך מרהיב המשלב מחוות לגדולי התקופה: פושקין, טולסטוי, צ'כוב, בולגקוב, וגם שיקספיר, אדגר אלן פו, ועוד רבים.
כתיבתו המסוגננת והמבריקה של אקונין הושוותה לגוגול ולטולסטוי והפכה אותו לאחד הסופרים הפופולריים ביותר ברוסיה. יותר מעשרה מיליון ספרי פנדורין נמכרו עד כה בשפות רבות, והסידרה שכוללת עשרה ספרים בסך הכל, עובדה לטלוויזיה ולקולנוע.

שנים עשר הכסאות\ איליה אילף, ייבגני פטרוב

אל מסע החיפוש שלו אחר האוצר הטרום-מלחמתי מצטרף אליו הנוכל השרמנטי אוסטפ בנדר, הרפתקן שמתלבט בין קריירה כבעל מרובה נשים, לבין הצעת כישוריו כצייר בשירות המדינה.
המרדף אחר הכיסא עתיד להוביל את צמד הגיבורים לצמתים מרכזיים של התרבות הסובייטית והספרות הרוסית: מ"מוזיאון הרהיטים" במוסקבה, המציג בפני האזרח הסובייטי אכול הקנאה את פאר יצירותיה של רוסיה הצארית, דרך הפלגה במורד הווֹלגה בלוויית תיאטרון אוונגרדי, המעלה עיבוד מעודכן-פוליטית למחזה של גוגול, ועד לעיירת הנופש הקווקזית פּיאָטִיגוֹרְסְק, בה מצא את מותו בדו קרב המשורר מיכאיל לרמונטוב.
לעתים בתחבולות מבריקות, לעתים באופן מקרי לחלוטין, ולעתים תוך החמצה צורבת של הזדמנויות בלתי-חוזרות, מפלסים ווֹרוֹבְייָנִינוֹב ובֶּנְדר את דרכם במציאות הסובייטית האבסורדית של שנות ה-20 המאוחרות.
הרומן שנים-עשר כסאות הוא מפסגות הסאטירה של הספרות הרוסית במאה ה-20. גיבוריו האנושיים, וקורותיהם המופלאות, סיפקו נחמה קומית לדורות של קוראים, וציטוטים מתוכו נכנסו לפולקלור הסובייטי ונעשו למטבעות לשון. מעל ומעבר לסיפור הרפתקאות משעשע, פותח הרומן צוהר אל הווי תרבותי שחתר תחת סדרי החיים והאמיתות הנבובות של האידיאולוגיה השלטת.
ארכנגֶלסְק\ רוברט האריס
ד"ר קֶלסוֹ מוזמן למוקסבה כדי להשתתף בכנס היסטוריונים בינלאומי. באחד הלילות הוא זוכה לביקורו של פאפו רַפַאבָה, אחד משומריו של ראש המשטרה החשאית בשנות החמישים. הזקן טוען שיש בידיו מחברת בכריכת עור שחורה ומסמכים סודיים שנגנבו מהכספת של סטלין לאחר מותו.
קלסו מחליט לבדוק את סיפורו של הזקן, אך מה שמתחיל במחקר תמים בספרייה הופך עד מהרה למרדף קטלני ברחבי רוסיה ומגיע לצפון הרחוק והקר – ליערות העצומים המקיפים את העיר ארכנגלסק שליד הים הלבן – שם חבוי סודו האחרון של סטלין כמעט חמישים שנה.
ארכנגֶלסְק הוא רומן מתח מעולה המצליח להחיות את ההיסטוריה המרחפת באוויר רחובותיה של בירת רוסיה ולשלבה בהווה, כשדמיון ומציאות משמשים בו יחדיו.
רוברט האריס הוא סופר ועיתונאי המייצג את הכתיבה האנגלית המותחנית במיטבה. הוא ניחן בדמיון עשיר, בכושר המצאה ייחודי ובדייקנות היסטורית מרשימה.
