אליס בטימברטונלנד: על הדמויות של טים ברטון

מה משותף לווילי וונקה, הכובען המטורף, ביטלג'וס ואדוארד ידי מספריים? למה הכובען המטורף הוא במרכז הסרט "אליס בארץ הפלאות"? והאם יש סיכוי לראות אותו מתאהב? רגע לפני הגעת סרטו של טים ברטון לארץ אנו חוקרים את הקו המשותף בין כל גיבוריו

יונתן למזה | 23/2/2010 18:15 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בקצה היער, כשסביב עלטה מוחלטת, בודד בלי ההורים שמתו מזמן, הוא מסרב לציית לחוקי החברה. רק צעיר טהור לב, שפוגש בו כמעט במקרה, מצליח להוציא אותו למסע אל החיים הרגילים. אבל הכוויה מהמפגש רק גורמת לו לברוח ולהתבודד אי שם באחוזה הרחוקה.

מי זה? אתם תבחרו: בטמן, אדוארד בעל ידי המספריים, ביטלג'וס, פי.וי הרמן, ווילי וונקה או הכובען המטורף. רגע לפני שנוחת אצלנו הסרט "אליס בארץ הפלאות" (ה-18 במרץ), בואו נבין איך הסרט בכלל הפך להיות הסיפור של הכובען המטורף.

עיבוד מחשב
אותו הגבר בשינוי הסבר. הדמויות של טים ברטון עיבוד מחשב

בסרט, שהוא למעשה עלילת המשך לסיפוריו המוכרים של לואיס קרול, חוזרת אליס לארץ הפלאות רגע לפני חתונתה. הדגש היה אמור להיות עליה, אבל בשנייה שאליס נפלה לידיו המוכשרות של ברטון היה ברור שהיא תדחף הצידה כדי להשאיר מספיק מקום לג'וני דפ שייבחר שוב לגלם את התפקיד הראשי. אחרי הכל, הגיבורים של ברטון תמיד זהים, זה תמיד נגמר אותו דבר והם תמיד משחזרים את ילדותו האישית שלו.

למרות שהוא חי עם השחקנית הלנה בונהם קרטר כבר שנים ארוכות, ולשניים אפילו שני ילדים, ברטון מתעקש פעם אחר פעם

להוכיח לנו שהוא נותר אותו ילד שאהב ללכת לבתי קברות ולצפות בסרטי אימה. גם בראיונות לתקשורת הוא מקפיד לתאר כיצד היה מנותק רגשית מהוריו וחש בודד בעולם, כאילו היה ילד יתום.
 
כבר לא בודד בעולם. טים ברטון
כבר לא בודד בעולם. טים ברטון מתוך התערוכה בmoma
רק שהמצב כיום רחוק מלהיות כזה. ברטון הוא לא רק איש משפחה אלא במאי ותיק ומהולל, שאף זכה לאחרונה לכבוד יוצא דופן - תערוכה משלו במוזיאון לאומנות מודרנית בניו-יורק(moma). ובכל זאת, מעל מסכי הקולנוע, הוא לא מצליח להתנתק מהשטנץ' הקבוע – זה שהוביל אותו בעבר לגדולה.

כלל 1: מראה דומה

גוון עורם של הדמויות נותר לבן כשל אדם מת מהלך והאינפנטיליות מלווה את כל אחת מאותן דמויות ראשיות. בדיוק כמו היצירות של הנער המתבגר, ההוא מפעם, שיכפה גם הפעם על ארץ הפלאות להפוך למקום הרבה יותר קודר.

יחצ
חיוור ואינפנטילי. ווילי וונקה יחצ

כלל 2: נכווים וחוזרים להתבודד
 

הכובען המטורף הוא במרכז.
הכובען המטורף הוא במרכז.
הכובען המטורף הוא במרכז. "אליס בארץ הפלאות"


הגיבורים הבודדים של ברטון רק נכווים מהמפגשים אליהם הם יוצאים במהלך סרטיו, וחוזרים אחרי החוויה הכואבת אל אותה פינה נידחת. בטמן אף פעם לא יוכל להחזיק בבחורה, ביטלג'וס לא יצליח להתאקלם בעולם החיים, פי וי הרמן (שפחות מוכר בישראל) יחזור לביתו מלא ההמצאות, וגם ווילי וונקה לא יוותר על מפעל הממתקים, רק יכניס לשם את צ'ארלי איתו. גם הפעם אין לנו מה לחשוש, המפגש המחודש עם אליס לא יגרום לכובען "להתברגן", להקים משפחה או להבין כי שגה בדרך חייו המוזרה.

כלל 3: סיידקיק קבוע

כל אחד מהם הוא מבוגר-ילד, כזה שלעולם לא יצליח להתבגר. יתום שמתגורר כמעט בגפו, למעט עוזרים נטולי אישיות. לבטמן יש את אלפרד, לווילי וונקה את האומפה-לומפה, ולכובען של ברטון יהיה את ארנביב. כולם גרים בדיוק באותה האחוזה בקצה הגבעה - המערה של בטמן, מפעל השוקולד של וונקה, המעבדה בה נוצר אדוארד, וכך, בדיוק, יהיה גם ביתו של הכובען בקצה ארץ הפלאות.

צילום מסך
לעולם לא יצליחו להתבגר. ''המספריים של אדוארד'' צילום מסך

כלל 4: מרדנים

עליסה לא תבחר סתם, באקראי, באחד היצורים של ארץ הפלאות. הגיבורים של ברטון הם לא רק בודדים, אלא גם תמיד מוכשרים באופן מיוחד. "פריקים". לכן רק טבעי שברטון יבחר במישהו שהתואר שלו הוא גם כך "משוגע". דמות שאף פעם לא צייתה לחוקי ארץ הפלאות או נכנעה לתכתיבי המלכה.

כלל 5: אין סקס

אין ספק שג'וני דפ הוא סמל סקס ויכול לגרום ללא מעט בנות לרייר. אבל הגיבורים של ברטון רחוקים מלהיות כאלה. הם תמיד נשארים ילדים ועל סקס אין מה לדבר איתם. אין לנו מה לצפות לסצנת התחרמנות עם עליסה, גם לא לסצנה פדופילית (לאלו שמצפים זאת מיצירה של לואיס קרול). תהליך ההתבגרות בסרטיו הוא תמים, כמעט נטול מגע פיזי. אפילו חיבוק אחרי שנים ששני החברים, אליס והכובען, לא התראו, ספק אם נראה.
 

בקושי תקבל חיבוק. אליס
בקושי תקבל חיבוק. אליס פוסטר הסרט
כלל 6: גיבורים יתומים

אולי זה בגלל הילדות הקשה שהייתה לכל אחד מגיבוריו של ברטון, בסיפור הרקע שהוא נוהג לדחוף בכוח לעלילה, גם אם זה כלל לא מופיע ביצירה המקורית. גם במקרה הנוכחי כבר הבטיח הבמאי: "אנחנו עוד נבין את הסיבות שהביאו את הכובען להיות מי שהוא".

בגלל שגיבוריו לא הצליחו לסיים אפילו גן חובה, אין גם מה לדבר איתם על החוקים של עולם המבוגרים. כל כך טבעי לשלב זאת בארץ הפלאות, שם אתה יכול להיות בכל רגע נתון בכל גודל שתרצה או בכל גיל בו שתבחר. אם בטמן יכול בנאיביות להציל את העולם, ווילי וונקה יכול לייצר מכונות שמותחות בני אדם, אז אין שום סיבה שהכובען לא יוכל לתקן שעון עם ריבה וקצת חמאה.

משחזר את ההצלחה

הבעיה היא שברטון כבר מזמן לא אותו ילד קטן ולא הולך בלילות לטייל בבתי קברות.
ועדיין, הוא ממשיך בעקשנות ללהק את ג'וני דפ, את זוגתו לחיים הלנה בונהם קרטר ולעבוד עם המלחין הקבוע דני אלפמן.
 

זה בעצם הסיפור שלו. ברטון ודפ
זה בעצם הסיפור שלו. ברטון ודפ צילום: AP
זה תמיד אותו הבטמן, בשינוי אדרת. זו תמיד אותה עלילה, במעטפת צבעונית ומרהיבה. זה תמיד אותן משבצות פסיפס ועצים מסולסלים, בארץ בדיונית.

אין ספק שיש לנו למה לצפות מהבמאי המוכשר, אבל גם לא להתאכזב כשנכנס לאולם הקולנוע ונצפה בסיפור ישן ואהוב, רק לא בטוח אם הסיפור הוא של ברטון או של לואיס קרול.

בואו להמשיך לדבר על זה בפורום סרטים וקולנוע -
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים