עוד חוזר הניגון: 10 שירים גדולים של ברי סחרוף

"ניצוצות" או "חלליות"? "מונסון" או "בסוף של יום"? לכבוד אלבומו החדש של ברי סחרוף, "אתה נמצא כאן", בחרנו עשרה שירים שלו שאנחנו אוהבים במיוחד. מה השיר האהוב עליכם?

שגיא בן נון | 24/4/2011 16:34 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: ברי סחרוף
פרס ישראל: על ברי סחרוף

ראיון עם ברי סחרוף

גלריית תמונות מהופעת ההשקה
1. "ניצוצות"

(מילים: רמי פורטיס, לחן: ברי סחרוף ורמי פורטיס)

הלהיט, שיצא במסגרת פורטיסחרוף ב-1990 (ושוחרר שוב בגרסה אקוסטית בפסקול של הסרט "קלרה הקדושה" ב-1996), הוא נקודת ציון חשובה בקריירה של סחרוף. פורטיס אמר בעבר כי השיר מספר

על הריבים שבין אדם לעצמו, וסחרוף עצמו אמר כי הצלחת השיר נתנה לו ביטחון שהוא יכול לעשות אלבום לבד. ונקנח בטריוויה מרנינה: ז'אן ז'ק גולדברג מנגן בשיר על כסא.
 


2. "חלליות"

(מלים: רמי פורטיס, לחן: ברי סחרוף)

השיר הופיע ב"הכל או כלום", אלבום הבכורה של סחרוף שיצא לפני עשרים שנה (אך אינו נחשב לאלבומו האישי הראשון, כי הוא עוד עבד עם פורטיס). הלהיט עוסק במידה רבה באיבוד שליטה, פרנויה וחוסר אחיזה בעולם. המשפט הפיוטי ביותר בו הוא "העתיד רודף, ההווה הוא רובה". תגובה שבלטה על קליפ השיר ביוטיוב: "פשוט למות על זה שבקליפ הם בתוך חללית, ועדיין מדברים בטלפון בגודל הראש שלהם".
 



3. "כמה יוסי"

(מלים: ברי סחרוף, לחן: ברי סחרוף ורע מוכיח)

הדובדבן שבקצפת, ואולי יותר נכון לומר הצנובר של החומוס, באלבום המיתולוגי "סימנים של חולשה" שהוציא סחרוף אחרי הפרידה מפורטיס. לשיר, שפותח את האלבום, יש ריח של זכרונות ילדות. סחרוף עלה בגיל שלוש מאיזמיר, תורכיה, וגדל בשכונת רמת יוסף בבת ים. "לשכונה ההיא קראו על שם יושב ראש הכנסת", הוא מספר בשיר, והכוונה ליוסף שפרינצק, יושב ראש הכנסת הראשון. ניים דרופינג נוספים בשיר: שלמה מזרחי גיטריסט הרוק ("ולשלמה יש גיטרה בצבע לבן") ואהובה עוזרי ("ואהובה נתנה את כל מה שהיה לה"). רבים רואים ב"כמה יוסי" כשיר הטוב ביותר של ברי סחרוף. שיר רוק מעולה נוסף מהאלבום הזה: "רעש לבן".
 


4. "בואי הביתה"

(מלים ולחן: ברי סחרוף) 

עטיפת אלבום הסולו השלישי של סחרוף, "חם על הירח", שבו מופיע השיר "בואי הביתה", נראית כמו גלויה - חוף זהוב, ים כחלחל ודקל מדגדג את הרקיע. אבל המלים כמו נכתבו על ידי מי שנשאר בארץ: "בואי הביתה נצא אל הבוסתן", "בואי הביתה ללבוש את המדים".

אמנם לא היה בשיר חדשנות, ועדיין יש בו איזה קסם בצליל הצפוף ובהגשה ההזויה שתופס אותך. נניח שהשיר מתנגן ברדיו של החללית שלי בזמן שכבר סיימתי להנחית אותה על הירח, ואפילו אם אני ממהר לצאת לעבוד במכתשים בפרויקט הסודי של נאס"א, אני אשאר בחללית עוד שתי דקות, עד שיסתיים התו האחרון של השיר.
 





5. "יום הולדת"

(מלים ולחן: ברי סחרוף)

אחד מהשירים שסחרוף לא יוותר עליהם בהופעות שלו. השיר נוצר בלדה שקטה, וכעבור שנים התפרסם יותר בעיבוד לגרסת הדאנס אינפקטד של סחרוף עם אינפקטד מאשרום. אגב יום הולדת, זה המקום להזכיר שסחרוף ופורטיס נולדו באותו יום בדיוק, 7 ביולי, בהפרש של שלוש שנים. כשבעט סחרוף את דרכו החוצה מהרחם והשמיע צרחה, חשה המיילדת התורכית סיפוק עצום מההישג העיתונאי הגדול שלה: היא גרמה לברי סחרוף לפתוח את הפה! לראשונה!
 



6. "עוד חוזר הניגון"

(מלים: נתן אלתרמן, לחן: נפתלי אלטר) 

אחד הרגעים היפים במפגש בין רוק לשירי משוררים במוסיקה הישראלית. גרסת הכיסוי שעיבד סחרוף לשירו של נתן אלתרמן, ששרה במקור נירה גל, הופיע בפרויקט "עבודה עברית" ב1998. רבים נחשפו דרכו לראשונה לשיר, וגם נפטלי אלטר אמר באחרונה כי אהב את הביצוע של סחרוף. במקור לא נתן לו אלתרמן שם אלא רק ציין בכותרתו כוכבית. גרסת הכיסוי, הכל אופן, ביססה את שמו ואת כוכבותו של סחרוף.
 



7. "עבדים"

(מלים ולחן: ברי סחרוף)

השיר, שהופיע באלבומו החמישי והמצליח ביותר "נגיעות", הביא את סחרוף למיינסטרים בגדול. השורה הנאה "כולם רוצים להיות חופשיים, אבל ממה אלוהים ממה" נכתבה בהשראת דברים שכתב פרופ' ישעיהו לייבוביץ' (שאגב זכה לשיר הנושא את שמו באלבום אחר, "על המשמרת", של פורטיסחרוף). שיר מדוייק, סוחף ובעל מסר חד. אחת מנקודות האור באבק המצות של המוסיקה הישראלית.
 



8. "מונסון"

(מלים: מיכה שטרית, לחן: ברי סחרוף וחיים לרוז) 

הלהיט, שמסמפל בתחילתו שיר של פריד אל אטרש, הופיע באלבום "האחר" שהושפע מהאינתיפאדה השניה. כמו במקרים רבים אחרים של סחרוף, כתיבת הלחן קדמה למלים. האגדה מספרת, שבטרם ניתן ללחן השיר מלים ושם, חברתו של סחרוף שמעה את השיר באולפן, רצתה להגיד שהוא נשמע לה כמו "שאנסון", אבל בטעות אמרה "מונסון", וכך התקבל שם השיר.
 



9. "בסוף של יום"

(מלים ולחן: ברי סחרוף ורמי פורטיס) 

השיר, המזוהה מהשורה הכלולה בו "כמה שאני אוהב אותך", הוא היציאה הכי טובה ב"על המשמרת", אלבום הקאמבק של מי שכונו פעם תאומים לא זהים, פורטיסחרוף (או סחרופורטיס, כפי שנכתב בחוברת האלבום מספר פעמים). אין הרבה מוסיקאים צעירים שיכולים להביא עצמה כזאת של שני אבות הרוק. הידעתם? הגרסה באלבום שונה מהגרסה בהופעות, שהופכת להרבה יותר רקידה ושמחה.
 



10. "כלום זה לא סתם"

(מילים: עמיר לב וברי סחרוף, לחן: ברי סחרוף) 

היה קשה לבחור שיר אחד מהאלבום החדש, אבל אם מוכרחים אז "כלום זה לא סתם". יש לציין שהיתה תחרות צמודה בין השיר ל"בארץ הפלאות" המעולה שמתקשר לתקופה של סחרוף עם מינימל קומפקט, ול"האחד" שנושא זכרונות ילדות. "כלום זה לא סתם" מתכתב עם הלהיט הוותיק של סחרוף "אמונה עיוורת". בשיר הוותיק נכתב "באמונה עיוורת אני צועד על פי תהום" ובחדש מצוטטת שורה מקוהלת "לא תשבע העין לראות".

בשיר "אמונה עיוורת" נטען "הכל או כלום", ובשיר החדש שסחרוף כתב עם עמיר לב קיים מהפך פילוסופי: "כלום זה לא סתם". עכשיו, מעביר סחרוף מסר מעודד בשירו, גם בתוך מה שנראה כ"כלום" יכול להסתתר הכל.
 



מה השיר של ברי סחרוף האהוב עליכם? ספרו לנו בטוקבקים

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_tarbut/music/ -->