זה פשוט העיף אותנו: 20 שנה ל"נוורמיינד"

עם מי שמע שחר אבן צור לראשונה את "נוורמיינד", מתי חיממה נירוונה את זקני צפת ואיך ראה שלומי ברכה את קורט קוביין עושה הרואין? מוזיקאים ישראלים נזכרים בקסטה ששינתה את חייהם

עופר מתן | 24/8/2011 13:30 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
יום אחד, בסתיו 1991, דפק מאור כהן, אז בן 17, על דלת דירה תל אביבית. מי שפתח את הדלת היה שחר אבן צור בן ה-19, לימים מתופף להקת "מוניקה סקס", שגר עדיין בבית הוריו. "מאור החזיק קסטה מוקלטת ביד, לא מקורית, ובקול הצרוד שלו אמר לי:'בוא'נה, אתה חייב לשמוע את הטירוף הזה'", משחזר אבן צור. השניים הסתגרו בחדר והקשיבו בפעם הראשונה ל"נוורמיינד" של נירוונה, שיצא לאור זמן קצר קודם לכן. "אחרי כמה שניות הבנתי שמאור לא דיבר סתם", מספר אבן צור. "לשמוע את הקסטה הזו הרגיש כמו בשורה. זה פשוט העיף אותנו".

כהן דווקא לא זוכר את האירוע בבית הוריו של אבן צור: "שמע, הייתי שם המון פעמים. לך תזכור". את הפעם הראשונה ששמע את האלבום, לעומת זאת, הוא לא שכח. "הייתה לי אז שכנה שעבדה באן. אם.סי וקיבלה את כל הסינגלים לפני כולם. היא אמרה לי שיש לה סינגל שאני חייב לשמוע,'סמלז לייק טין ספיריט', ונתנה לי קסטה. הכרתי את נירוונה עוד מלפני, מהאלבום'בליץ' ', אבל'נוורמיינד' היה פשוט ברמה אחרת. ההפקה המושקעת של בוץ' ויג נתנה שדרוג אדיר לסאונד שלהם, נתנה לו טאץ' של פופ שיצר משהו חדש ואחר. ראיתי סרט על ההקלטה של האלבום הזה, וקורט קוביין אמר שם שהוא ניסה לשלב בין 'הביטלס' ו'בלאק סאבאת', וזה ממצה לדעתי את הסאונד של'נוורמיינד'. כל כך אהבנו את התקליט הזה ב'זקני צפת' ששמנו אותו תמיד בהופעות שלנו בדקות לפני שמתחילים, כשהקהל ממתין ומשתכר בינתיים".

מה הסוד של האלבום הזה, שיחגוג בספטמבר 20 שנה ונמכר ביותר מ-30 מיליון עותקים ברחבי העולם, בעיני הרוקרים הישראלים? שלומי ברכה ממשינה מספק את ההסבר שלו: "הסוד של נוורמיינד הוא בשילוב הסגנונות. יש שם גראנג' אמריקאי עם בתים של מלודיות בסגנון בריטי, גיטרות סטייל 'פוליס'. לעומת 'בליץ', שהיה תקליט לא קומוניקטיבי, ההפקה של 'נוורמיינד' עשתה אותו אכיל ונגיש הרבה יותר. החידוש בנוור מיינד זה המפגש בין השקט, המלודיות, להתפרצויות של הרעש. אמנם גם הפיקסיז עשו את זה, ולפניהם, אבל נירוונה שדרגו את השילוב הזה לדרגת אמנות".
ארכיון
שילוב סגנונות. נירוונה ארכיון
כל לונדון באבל

באפריל 1992 הוציאו ברכה ומשינה את "מפלצות התהילה", אלבומם הרוקיסטי והרועש ביותר, שנכשל מסחרית וזכה להכרה רק שנים מאוחר יותר. מתבקש לחשוב שברכה הושפע מ"נוורמיינד", אבל מתברר שהוא כתב את שירי האלבום עוד לפני צאת האלבום השני של נירוונה. "ועדיין", הוא מספר, "הרבה אנשים אמרו לי במהלך השנים ש'את באה לבקר' מזכיר להם מאוד את 'סמלז לייק טין ספיריט'. 'נוורמיינד' השפיע על הכתיבה שלי בהמשך הקריירה, למשל שורות כמו 'with angel hair I cut myself' (מתוך השיר 'Heart Shaped Box' מאלבומם השלישי של נירוונה 'In Utero', ע .מ) שקוביין כתב, שורות שאתה פשוט רואה איך הוא יושב בחדר עם קורטני לאב ועושה הרואין".

מריח כמו רוח נעורים.
מריח כמו רוח נעורים. "נוורמיינד" עטיפת האלבום
מאור כהן מעיד שלקח מ"נוורמיינד" את "היכולת להצליח לעשות שיר שהוא כסאח אבל עדיין גם מלודי", וטוען שבחומרים שכתב ללהקתו "ישראלים/פעולה/סקס" ההשפעה הזו קיימת באופן החזק ביותר. "זה מדהים עד כמה האלבום הזה מחזיק עד היום ועדיין נשמע מעולה", הוא אומר.

היחיד מבין שלושתם שנסע לראות את נירוונה מבצעים את "נוורמיינד" על הבמה היה אבן צור, שטס להופעה בלונדון בתחילת
אפריל 1994. "'נוורמיינד' היה עבורי התנ"ך של השילוב בין מלודיות פשוטות ואנרגיה, שזה מה שאני אוהב במוזיקה, ולכן עשיתי הכל כדי לראות את נירוונה בלייב". אלא שאבן צור לא הגשים את חלומו. "לצערי, בזמן שהייתי בלונדון הודיעו שקוביין התאבד וההופעה בוטלה. במשך שלושה ימים לא יצאתי מהחדר מרוב דיכאון, וכשיצאתי בסוף ראיתי שכל לונדון אבלה על האיש הנהדר הזה".

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים
vGemiusId=>/channel_tarbut/music/ -->