היכל התהילה: איך אלבום הרמיקסים של ליידי גאגא?

באלבום הרמיקסים ל"Born This Way" של ליידי גאגא אפשר למצוא גרסאות שנשמעות שלמות יותר מהמקור של אמנית האשליות

אמרי מרמור | 7/12/2011 14:21 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
תגיות: ליידי גאגא
החלק החשוב ביותר בכל אחיזת עיניים מוצלחת הוא הסחת הדעת. אם תלמד לנתב נכון את תשומת לבו של הקהל תוכל למכור לו כמעט כל פיקציה, אפילו ששירי היורוטראש האפויים למחצה שלך הם פרי מוחו של גלגולו השני של אנדי וורהול, לדוגמה. כן, בכל הקשור לאמנות האשליה, ליידי גאגא היא בית ספר לקוסמות מסדר הגודל של הוגוורטס.

גאגא, או סטפני ג'ואן אנג'לינה גרמנוטה בקיצור, הצליחה למכור לעולם את הפופ השמרני עד כאב שלה כאמנות חיונית ופורצת דרך על ידי ריסוס בלתי פוסק של הקהל בבליל סמיך של תחפושות, אזכורים לאמנים אחרים, משחקי תדמית ועמימות מגדרית. הידיים הזריזות שלה לא מפסיקות לנוע לרגע אל מול עיני הצופה המשתאה, לא מותירות לו סיכוי להצליח לנחש היכן מסתתרת הגאגא.
AP
פופ שמרני באריזה מתעתעת. ליידי גאגא AP

 מה שעבד בשני אלבומיה הראשונים, "דה פיים" ו"דה פיים מאנסטר", היה נעוץ בהרגשה שמאחורי כל ההצגות האלה עומדת מחזאית שיודעת בדיוק מה היא עושה. שאין סיכוי שלא מסתתרת איזו קריצה מודעת לעצמה בדאנס היעיל והמתוקתק של שירים כמו "אלחנדרו", "פוקר פייס" או "בד רומנס". ב"בורן דיס ויי" נדמה היה לראשונה שגם גאגא התחילה להאמין ברצינות לדימוי שהיא מוכרת לעולם כיוצרת של אמנות גבוהה, מנפצת טאבואים ומשיחת פופ.

באותו רגע יכולת העריכה העצמית הנמוכה מלכתחילה שלה נעלמה כלא היתה, דווקא בשלב בקריירה שבו קשה להאמין שנמצא בסביבתה גורם חיצוני שיעז לעצור אותה כשיש לה רעיון רע. אחרת קשה להסביר את האלבום העמוס והמבולגן ביותר של זמרת שגם לפני כן לא בדיוק האמינה שפחות זה יותר. התוצאה היתה שקשוקה שרופה של יורופופ, אייטיז, גלאם רוק, מדונה, ספרינגסטין ומשהו בקשר למריה מגדלנה. כשעוטפים את כל זה בתמונת האופנו-גאגא המחרידה ההיא, כבר מדובר באמת במופת של טעם רע.
 

מופת של טעם רע
מופת של טעם רע עטיפת האלבום
זאת בדיוק הסיבה שגם אם מדובר רק בניסיון ציני לסחוט עוד כמה דולרים מהמעריצים לקראת חג המולד, אין מועמד ראוי יותר לאלבום רמיקסים מהאלבום הזה; אלוהים יודע שבין 14 השירים שלו אפשר למצוא מספיק רעיונות לאלבום נוסף מצוין ולעוד שניים איומים, כך ש"בורן דיס ויי - דה רמיקס" הוא מוצר מתבקש. הגרסה של די.ג'יי האלקטרו-האוס הגרמני Zedd לא עושה שום דבר מאוד מקורי עם שיר הנושא, אבל לפחות מצליחה להרחיק אותו מעט מ"מקור ההשראה" המדונאי. גולדפראפ מצליחים למסגר מחדש לחלוטין את "ג'ודאס" על ידי האטת השירה והוספת מקצב תעשייתי עוצמתי.

עוד מתבלטים לטובה שני הרמיקסים ל"יו אנד איי" של ויילד ביסטס ושל מטרונומי, שמצליחים כל אחד בדרכו למצוא את הרגש העדין שבבסיסו של המקור הבומבסטי; הגרסה הממכרת של ההורורס ל"בלאדי מרי"; והרמיקס של דה וויקנד, שמשדרג את "מארי דה נייט"
עם הניאונים המרצדים הקבועים השלו. פוסטר דה פיפל, לעומת זאת, טובחים לחלוטין ב"אדג' אוף גלורי", אחד השירים המוצלחים ב"בורן דיס ויי", וחבל. הרמיקס ל"שייסה" לקח שיר שעוד במקור היה על גבול היורוטראש ובעט אותו 40 קילומטר מעבר לגבול הזה. ההחלטה אם זה דבר טוב תלויה במידת ההערכה שלכם לפועלם של הוונגהבויז.

מעניין שדווקא באלבום הרמיקסים אפשר למצוא לחלק מהשירים גרסאות שנשמעות שלמות יותר מהמקור. יכול להיות שמרוב מאמצים למשיכת תשומת לב דרך הצהרות אופנה ומשחקים בציפיות של התקשורת, לא נשאר לגאגא זמן או כוח להשקיע בגימור של המוזיקה שלה. מרוב חשיבות עצמית הפופ שלה הפסיק להיות כיפי. אם כבר חורזים אלחנדרו עם רוברטו, עדיף לא להתיימר להיות נושאת בשורה. אם גאגא תחזור לסינגל הראשון, שהוציאה רק לפני שלוש שנים, היא אולי תיזכר שלפעמים עדיף רק לרקוד.

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

ביקורות וטורים

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים