מופע חימום: מה גלובוס הזהב מלמד אותנו לקראת האוסקר?
הזוכים בגלובוס הזהב היו בהתאם לכל הציפיות, ולא נופתע אם הזוכים באוסקר ישחזרו את ליל אמש. אבל דווקא בקטגוריית הסרט הטוב ביותר עשוי להיות מהפך. דורון פישלר מנתח

טקס גלובוס הזהב הסתיים בלי הרבה הפתעות. אפילו ריקי ג'רבייס חסך את הבדיחות הנשכניות שלו והיה צמחוני מהרגיל. "הומלנד" הביאה לנו כבוד לאומי, סוג של. "הארטיסט" קיבל את פרס הסרט הטוב ביותר לקומדיה או סרט מוזיקלי, "היורשים" - את פרס הסרט הטוב לדרמה. ג'ורג' קלוני, מריל סטריפ, ז'אן דוז'ארדן ומישל ויליאמס קיבלו פרסים בקטגוריות השחקנים הראשיים והשחקניות הראשיות.
>> גלובוס הזהב 2012 - כל הזוכים
אבל השאלה שתמיד נשאלת לאחר גלובוס הזהב היא - מה כל זה אומר בעניין האוסקר? האמת, בעיקר כלום. לא היינו צריכים את הגלובוסים כדי לדעת ש"הארטיסט", עם השיחזור המדויק שלו של תקופת הסרט האילם, ו"היורשים" עם ג'ורג' קלוני הם שני הסרטים המובילים במירוץ בשלב זה. בנוסף, מרטין סקורסזה קיבל את פרס הבמאי על "הוגו", כך שמבחינת הפרסים הראשיים, הגלובוסים כיסו את כל האפשרויות הסבירות.
ואולי בעצם אפשר להסיק מהזכיות האלה משהו על האוסקר - אבל בצורה הפוכה. על אף שבגלובוס יש שני פרסי "הסרט הטוב ביותר", ובאוסקר רק אחד - כלומר, יש להם שני ניחושים לסרט המנצח באוסקר - הם הצליחו לקלוע לסרט הזוכה רק ארבע פעמים בעשר השנים האחרונות. המשמעות היא שסטטיסטית, אם זכית בגלובוס זה בעצם פוגע בסיכויים שלך לזכות באוסקר.
הפרט הזה מפתיע, שכן הבחירות של גלובוס הזהב הן כמעט תמיד הבחירות הבטוחות. הם הולכים על הסרטים עם הכי הרבה באזז, הסרטים ה"נכונים" ביותר. ובכל זאת, בדרך כלל טועים. כנראה שהסיבה לכך היא שעונת הפרסים ההוליוודית היא עניין ארוך ומתיש. לאחר שבמשך

לכן, קצת אחרי הגלובוסים, פחות או יותר בזמן הכרזת המועמדים לאוסקר, חברי האקדמיה כבר לא רוצים להיות אלה שבחרו בסרט הכי צפוי, אלא אלה שהביאו לגדולה את הסרט הקטן שניצח את הסרט הגדול. זאת הסיבה ש"מטען הכאב" ניצח את "אווטאר", או ש"קראש" זכה במפתיע על חשבון "ברוקבק מאונטן", ו"מיליון דולר בייבי" הדיח את "הטייס". כלומר, אל תתפלאו אם סרט כמו "דרייב", למשל, יגיח ברגע האחרון ויגנוב את הפרס מ"הארטיסט".
בכל הנוגע לשחקנים, בגלובוס הזהב רוצים כמה שיותר כוכבים גדולים על הבמה. מריל סטריפ, זוכת פרס השחקנית הטובה ביותר בדרמה, היא זוכה כמעט ברורה בגלובוס; הזכיה של מישל ויליאמס בפרס השחקנית הטובה ביותר בקומדיה/סרט מוזיקלי מחזקת את מעמדה לקראת האוסקר על חשבון סטריפ. הפרסים לשחקנים הוענקו לנציגים מכל אחד מהסרטים שזכו בפרסים הגדולים - ג'ורג' קלוני על "היורשים" וז'אן דוז'ארדן על "הארטיסט". כן, אחד משניהם יקבל גם את האוסקר, אבל עדיין לא ברור מי מהם.

יוצא דופן אחד: בקטגורית הסרט הזר הטוב ביותר, היתה לתא העתונות הזרה הזדמנות לקבל נאום זכיה של אנג'לינה ג'ולי, שהיתה מועמדת על הסרט דובר הבוסנית שביימה, "בארץ של דם ודבש". למרות זאת, העיתונאים הזרים בחרו להצטרף למקהלת המשבחים והמעטרים ולהעניק את הפרס ל"A Separation" האיראני. הקונצנזוס הכמעט מוחלט מסביב לסרט הזה הופך אותו לאויב הגדול ביותר של "הערת שוליים" בדרך לאוסקר. כאילו שלא היו לנו מספיק בעיות עם האיראנים.
