סוס מת: "סוס מלחמה" מתנהל רק ברמה הסימבולית
סטיבן ספילברג רואה במערכת היחסים שבין האדם ובהמתו את גרעין הפיוס של הבריאה. עד כדי כך הוא נודניק
''סוס מלחמה'', במאי : סטיבן ספילברג, ארה''ב 2011

מעשה באלברט, נער אנגלי שנפשו נכרכה בסייח עז גוף שצבעו חום. אביו של אלברט, חוואי דלפון, שתוי בדרך כלל, רכש את הסייח במחיר אסטרונומי, ובעל החיים הזה, ג'ואי שמו, הוא למעשה תקוות המשפחה להיחלץ ממצבה הכלכלי הקשה. הימים הם ימי פרוץ מלחמת העולם הראשונה, וג'ואי מגויס לחיל הפרשים כדי לשמש כמכונת מלחמה דוהרת של הצבא הבריטי. בשדות הקרב של צפון צרפת ג'ואי נופל בשבי הגרמני, אך הוא משכיל להימלט משוביו, חי בשלווה במחיצתם של יצרן ריבות צרפתי ונכדתו החולנית, ומשם נלקח מחדש לשדות הקטל.

אכן, הסוס הזה ראה המון, ובעיקר חווה מקרוב מוות אלים של גברים צעירים. ובאותה העת גם אלברט כבר בשל לעטות על עצמו מדי צבא ולצאת לשדה הקרב כדי לשמש כבשר תותחים. ושם, בין נהרות דם ומשטחי בוץ אינסופיים, חל כמובן האיחוד השמימי בין ג'ואי ואלברט. אך למה לקלקל את המשך הסרט בגילויים מיותרים?
כמו במערבונים הקלאסיים של ג'ון פורד, גם ספילברג, שזה הסרט העלילתי ה-25 שהוא מביים, רואה במערכת היחסים שבין האדם וסוסו את גרעין הפיוס של הבריאה. מעבר לסצנות הקרב המפורטות, שטובות מהן הוא כבר חולל ב"להציל את טוראי ריאן", ומבעד לתיאורו של היצור האצילי השונה כל כך מבני האדם סביבו, שמרגש ממנו עיצב עוד ב"אי. טי", ספילברג שואף לכונן מחדש את האידיליה של ימי בראשית. הגעגוע שלו הוא לעידן שהכיר את יקום רק כמשפחה גרעינית: אבא, אמא, בן, בהמת בית והאדמה הטובה.
גם
דומה שצוות השחקנים שהתקבץ כאן קיבל הוראה חד-משמעית - לשמש כסמלים, ללכת על עיצוב סטריאוטיפי בלבד. כך הוא פיטר מולאן, בתפקיד החוואי השתוי, וכך גם אמילי ווטסון, שמגלמת את אשתו, וכן שחקנים מוכרים נוספים כמו דיוויד תיוליס, נילס ארסטרופ ואדי מרסן. על ג'ואי המצוין קשה להכביר מילים, משום ש-14 סוסים שונים נדרשו כדי לגלם את דמותו ההירואית.
