סינגולר: יש יורשים למשינה?
אלישע בנאי וארבעים השודדים הם כמעט משינה החדשים, אבל אריק ברמן הוא לא בוב דילן ואלון עדר הוא לא יוני רכטר. הסינגלים של השבוע
אריק ברמן, ''היי רות, איך עובר לך החורף בלעדי?''

זה בסדר, מותר לו להגיש את יצירתו גם כסינגר-סונגרייטר מפאתי נאשוויל. הוא הרי לא המוזיקאי הראשון בעולם שמנסה להישמע כמו שילוב בין פול סיימון לבוב דילן. מצד שני, כדי להביע רגש בישירות לא מספיק רק לעשות שימוש בסגנון ישיר. צריך לצאת מהארון לגמרי, עד הסוף. ברמן, ככל הנראה, מנסה עכשיו לשחרר את עצמו מכבלי הציניקזם ולחשוף את לבו, אבל לפחות בבלדה הזאת, שלקוחה מתוך החלק הראשון בטרילוגיית האלבומים שהוציא אשתקד, לא נשמע שזה מצליח לו. השיר כתוב נחמד, מולחן בסדר ומבוצע ברוך ובאיפוק, אולם לכל אורכו עושה רושם שפחות מעניין את ברמן איך החורף עובר על רות, ויותר מעניין אותו איך הוא עצמו עובר בתור נווד עם גיטרה במיד-ווסט. האמת? הוא לא ממש רע בתור אחד כזה, אבל אני, בכל אופן, יותר בעניין של רות.
אלון עדר ולהקה, "לא חשוב כלל מה יבוא"

לכאורה, השיר הזה היה יכול בקלות להיכנס, כמו שהוא, לאחד האלבומים המוקדמים של דני סנדרסון, יוני רכטר או אריאל זילבר. למעשה, אין סיכוי שמישהו מבין שלושת אלה היה נותן לזה יד, כיוון שלא באמת מדובר כאן בשיר שעומד בקריטריונים
שלהם. להבדיל מהכיוון הפרוגרסיבי שעדר משך אליו באלבום הבכורה שלו, פה מדובר במשהו עם לחן קליט ועיבוד פופי, אבל בשני המקרים הצורה בולטת ומרשימה הרבה יותר מהתוכן. אלון עדר הוא אמנם לא בדיוק "עוזי נבון ומכרים" - התכתבויותיו המוזיקליות עם שנות השבעים עמוקות, רציניות ואמינות לגמרי - אבל הוא גם ממש לא שלמה גרוניך, שלמה יידוב, מתי כספי, יוני רכטר, שם טוב לוי וכו'. הוא מוכשר, בסך הכל. שמיעתו המוזיקלית טובה, הוא מנגן יפה ושר לא רע. אבל - להבדיל מכל הנ"ל - הוא לא מבריק. "לא חשוב כלל מה יבוא" הוא, לכל היותר, ד"ש קטן וחסר תחכום מלודי מהימים שבהם האוטובוסים של אגד היו בצבע בורדו. אין בו שום דבר שבאמת עשוי להעיף מישהו בחזרה לשם.

אלון עדר ולהקה - ''לא חשוב כלל מה יבוא''
עטיפת הסינגל
אלישע בנאי וארבעים השודדים, "סן דייגו"

בסיומות (המעולות) של הבתים - כשבנאי הצעיר שר, באינטונציה המוכרת של אביו, "שלי, שלך" - זה כבר נשמע ממש כמו חלום קסום: משינה חוזרת, והפעם, להבדיל מאסון "רומנטיקה עתידנית", היא עושה את זה כמו גדולה, עם שיר מצוין. המעגל נסגר. הקתרזיס הושלם. לפחות עד לשלב הזה בשיר, עושה רושם שהמשינה הזאת לא רואה ממטר את חבורת הרוקרים המזדקנים שממשיכה להקליט ולהופיע בימים אלה תחת השם "משינה". שאלישע בנאי וארבעים שודדיו הם המשינה האמיתית, הישנה והטובה. הפזמון, למרבה הצער, שם קץ לחלום הזה. הוא גם לא מספיק טוב וגם לא ממש דומה למשינה, ונשמע יותר כמו רוק של נערים חרמנים כמו זה שעושים שייגעצ, יוסלס איי.די והמועדון, למשל. שום דבר חדש, מקורי, שמצדיק סטייה מהקו ההתחלתי. בנאי והשודדים נשמעים פחות או יותר ככה גם בשירים אחרים שלהם (למשל, "ברצלונה", שמסגיר חשיפת יתר של הלהקה ל- MTV2), כך שמדובר, כנראה, בהבלחה נקודתית. חבל. עושה רושם שאם אלישע בנאי ו-40 השודדים היו רוצים, הם היו יכולים להיות משינה לתפארת.

אלישע בנאי וארבעים השודדים
צילום: אורית פניני
הראל סקעת, ''שוב מאושר''


הראל סקעת - ''שוב מאושר''
עטיפת הסינגל
עמיר בניון, ''כמו תינוק''


עמיר בניון - ''כמו תינוק''
עטיפת הסינגל
