איפה העוגה?: האם לערוץ 10 יש עתיד?
השבוע נקבע שערוץ 10, שבמוצאי שבת ימלא עשור לפעילותו, יוכל להמשיך לשדר עוד שנה לפחות. מה צריך לעשות כדי שחגיגות יום ההולדת ה-11 לא יהפכו למסיבת סיום
- עשרה אנשי ערוץ 10 סיפרו לנו על הרגעים החשובים להם
התשובות לשאלה השנייה יהיו בטח איל קיציס, צביקה הדר, אדיר מילר או אחד הכוכבים העדכניים של אפיק 22 בממיר, אביב גפן למשל. יונית לוי, נציגת חברת החדשות של הערוץ, תזכה ודאי לאחוז מסוים מהקולות, אבל סביר שלא תוביל את הרשימה. ומה בדבר הערוץ המתחרה? האסוציאציה של הצופה המזדמן למשמע המילים "ערוץ 10" תהיה יעקב אילון, רביב דרוקר, ירון לונדון או מיקי חיימוביץ', אף שפרשה זה מכבר מתפקידה. כך או כך, הסיכויים שהתשובה תהיה שם של אחד מכוכבי חברת החדשות של הערוץ גבוהים בהרבה מהסיכוי שהנשאל יבחר באחת מכוכבות הריאליטי "מעושרות", למשל, או בנאור ציון. זה, על רגל אחת, קיצור הכישלון של ערוץ 10 לייצר אלטרנטיבה תוכנית מובהקת ומאופיינת לערוץ 2, מדורת השבט הישראלית זה יותר מ-15 שנה.
בתעשיית הטלוויזיה, ונראה שגם בקרב רוב הציבור, נתפסת חברת החדשות של ערוץ 10 כמי שהצליחה למצב עצמה כאלטרנטיבה לחברת החדשות של ערוץ 2. תוכניות כמו "לונדון את קירשנבאום" ו"היום שהיה" עם גיא זהר ומהדורת החדשות של שישי בערב עם שלח ודרוקר או גלגולה הנוכחי, "המקור", סיפקו לצופה חלופה תוכנית וצורנית כאחד, אנטיתזה מוחלטת לרשמיות של יונית לוי ולטון המחבק של יאיר לפיד ב"אולפן שישי".
אלא שההבדל בין השיח החדשותי שערוץ 10 הצליח לייצר לבין הסדרות ותוכניות הפריים טיים שאותו ערוץ משדר כה גדול, שלפעמים נדמה שהם משודרים בשני ערוצים נפרדים. זפזופ מ"המקור" ל"האח הגדול" זהה מבחינת הבדלי השפה לזפזופ מ"המקור" ל"היפה והחנון", "מעושרות" או "בנות הזהב".

"השאלה היא למעשה מהי טלוויזיה מסחרית", טוען דרור סבו, במאי סדרת הדרמה "נבלות" ששודרה בהוט, שהיה אחראי בעבר על מחלקת התעודה של ערוץ 10. "העניין הוא שהגדרת המסחריות בישראל שייכת בלעדית לערוץ 2, הם יצקו תוכן למילה הזאת. מסחריות לפי ערוץ 2 זה להגיע למכנה המשותף הרחב ביותר על ידי אסקפיזם, לאפשר לאנשים לקבור את הראש באדמה, וערוץ 10 הלך בעקבות ההגדרה הזאת.
"אני חושב שמסחריות היא הרצון למשוך הרבה צופים, אבל לא מסכים שאפשר לעשות את זה רק על ידי אסקפיזם מלטף אלא גם על ידי יצירת שיח שמעצבן ומאתגר את הצופה. הסדרה של נאור ציון ("החברים של נאור", שמשודרת בערוץ 10 מאז 2006 והפכה לסדרה בעלת תוחלת החיים הארוכה ביותר בתולדות הערוץ), שהוא מוכשר מאוד, היא דוגמה לתוכן אסקפיסטי. הוא לא גורם לך לחשוב או מנסה לאתגר אותך, ולדעתי המסך של ערוץ 10 יכול לחפור בהוויה הישראלית ולשים דברים על השולחן הרבה יותר מזה. עובדה שלמחאה החברתית בקיץ האחרון היה אחלה רייטינג".
גם רני בלייר, יושב ראש איגוד הבמאים ויוצר סדרות כמו "פרשת השבוע", "שבתות וחגים" ו"אדמה", כולן הופקו ושודרו בהוט, חושב שערוץ 10
אנשים רבים בתעשיית הטלוויזיה, בהם עובדי הערוץ לשעבר, סבורים שהצורך למלא לוח שידורים של שבוע שלם (להבדיל מקשת ומרשת, זכייניות ערוץ 2 שכבר כמעט 20 שנה משדרות שלושה או ארבעה ימים בשבוע בלבד) הוא החטא הקדמון של ערוץ 10. לפני שעלה הערוץ לאוויר, השבוע של אפיק 10 בממיר היה אמור להתחלק בין שני זכיינים - ישראל 10 ושידורי עדן - אלא שהזכיין השני התעכב, ובישראל 10 החליטו שלא להתמהמה ולקחו על עצמם את השבוע כולו.
"הם פשוט לא היו מוכנים לזה", טוען עמית ליאור, יו"ר איגוד התסריטאים, שניהל את מחלקת הדרמה של ערוץ 10 בשנים 2008-2007, "וכשאתה מעלה תכנים למסך כשאתה עדיין לא מוכן, רואים את זה. התוצאה היתה אלטרנטיבה דהויה לערוץ 2, שמאז ימיה הראשונים מנסה לרדוף אחרי הזנב של עצמה".

עוזי פלד, מנכ"ל זכיינית ערוץ 2 המנוחה טלעד, היה מראשי המתנגדים להקמת ערוץ 10 בתחילת העשור הנוכחי. כבר אז טען שהערוץ יפסיד כספים, לא יחזיק מעמד וייסגר מהר מאוד. פלד טוען שהטעות המקורית של ערוץ 10 היתה בהחלטה לנסות להילחם בערוץ 2 בגזרת הרייטינג. "עכשיו, אחרי עשור, זה כבר אבוד, אבל מלכתחילה הם היו צריכים ללכת על ערוץ שעיקרו אקטואליה, לצד כמה סדרות דרמה איכותיות והפקות זולות יחסית שנעשות באולפן", הוא טוען.

באפריל 2003, אחרי קצת יותר משנה של פעילות, נכנס ערוץ 10 למשבר הראשון שלו. הבעלים, יוסי מימן, הכריז שימשיך להחזיק בערוץ רק אם יימצאו משקיעים נוספים, וזאת בעקבות הפסדים של כ-160 מיליון שקלים ב-2002. הערוץ עבר אז למתכונת שידורים מצומצמת שכללה רק מהדורות חדשות וסדרות רכש ואף פיטר כ-15 אחוז מעובדיו. תיקון שנעשה בחוק הרשות השנייה, שהפחית את מחויבויות ערוץ 10 בהשקעה בתוכן ומחק חובותיו מהשנים הראשונות, אפשר לו להמשיך לפעול.
בחורף 2004 חזר ערוץ 10 בקול תרועה והציג לוח שידורים חדש שכלל את תוכנית הלילה עם אסף הראל, את שעשועון השידוכים "משחק מקדים" של גלית גוטמן, את תוכניתה של צופית גרנט ואת סדרת הדרמה "אהבה זה כואב", שכתבה דנה מודן. מנהל התוכניות בערוץ היה אז שי אביבי, והשבוע הוא נזכר בערב ההשקה של לוח שידורי החורף ההוא. "'אהבה זה כואב' שודרה באותו הערב ראש בראש מול ספיישל להקות צבאיות בטלעד בערוץ 2, וזו היתה הפעם הראשונה שהרייטינג של 2 ו-10 היה פחות או יותר דומה. היינו באטרף, ישבנו כולנו במערכת והתרגשנו. הרגשנו שמהיום דברים גדולים הולכים לקרות, כי היה לנו עוד הרבה בקנה. הרי בנינו לוח שידורים שבועי, וזה היה אחרי שידור ערב אחד בלבד מתוכו.
"אלא שאז פתאום קיבלתי הוראה מלמעלה לדחות את ערב השידורים של היום למחרת לעוד שבוע, ואז אמרו לי גם שמאילוצי תקציב נדחה את הליין-אפ של יום שני לנובמבר ואת רביעי לדצמבר, משהו כזה. השתגעתי מזה. זה היה כל כך עקום, בטח על רקע האופוריה שהיינו בה. הרגשתי שבנינו אגרוף של תוכן אבל בעלי המניות מתעקשים שנפתח את האגרוף ונפזר את התכנים על פני חודשים ארוכים. התחושה היתה שלרגע הרמנו את הראש ואז מיהרו להוריד לנו אותו. בשלב הבא הבעלים דרשו שנשדר את הטלנובלה 'פיק אפ' כל ערב ב-21:00. זה לא התאים לי ועזבתי".
מודן מספרת שבתום העונה הראשונה של "אהבה זה כואב", שכללה תשעה פרקים ונחשבת עד היום לאחת הסדרות הטובות ששודרו בערוץ ברודקאסט בישראל, רצה ערוץ 10 להמשיך לעונה נוספת אבל היא סירבה. "הם ביקשו, אני סירבתי ובזה זה נגמר", היא משחזרת. "לא היו שום ניסיונות להשאיר אותו בערוץ בקונסטלציה אחרת, חוזה טאלנט או איך שלא תקרא לזה. דרכינו נפרדו, הם שינו כיוון מבחינה תוכנית מאותו הרגע והלאה, וזהו".

האם בערוץ 10 יכלו לנצל את המומנטום של "אהבה זה כואב" ולרתום אותו למהלך כולל והדרגתי שיהפוך את הערוץ לבית של סדרות הדרמה בישראל, משבצת שממולאת היום על ידי הוט, ולפרקים גם על ידי יס? בלייר מאמין שכן. "סדרה זה כמו עסק, צריך לייצב אותה, לחקור את הסיבות להצלחה שלה ולנסות לשחזר אותן. זה נכון שדרמות עולות הרבה כסף ולא מביאות הרבה רייטינג כמו מגה ריאליטי, אבל צריך לבדוק את הרווחיות שלהן לא רק בראי הרייטינג. בניגוד לריאליטי, שזה מוצר טלויזיוני חדפעמי, לסדרות יש חיי מדף ארוכים מאוד. סדרות ממשיכות להניב רווחים שנים אחר כך, כשמורידים אותן בווי.או.די ובסלולר, ותראה את קשת - שנים הם ניסו למצוא את הנוסחה לסדרת דרמה מצליחה, ובסוף הפיקו את 'פלפלים צהובים', שהביאה איזה 25 אחוז רייטינג, ואת 'חטופים', שנמכרה לארה"ב וזכתה בגלובוס הזהב".
ליאור טוען שהמצב עשוי להשתנות בהתאם למידת העמידה במחויבויות הרגולציה של הערוץ. "כשאני התמניתי למנהל הדרמות בערוץ 10, הערוץ החליט שהוא הולך לעמוד בדרישות הרגולטור לגבי סוגה עילית, אחרי שלא עמד בהן במשך כמה שנים", הוא מספר. "פתאום היה צורך להפיק סדרות דרמה, מה שהביא את 'מתי נתנשק' ו'חמישה גברים וחתונה'".
גם המפיק עמי אמיר, שחתום על תוכנית המערכונים האוונגרדית משהו "מקום לדאגה", ששונה בתכלית משאר לוח השידורים של ערוץ 10, יודע לספר על פתיחות מפתיעה של הערוץ. "ימי ויסלר בא אליי ואמר שהוא רוצה לעשות תוכנית מערכונים עצובה", מספר אמיר. "אותי זה הדליק אבל ידעתי שהסיכויים למכור את זה לערוץ ברודקאסט נמוכים, ושבהוט וביס לא ממש עושים מערכונים. נפגשנו עם מנהלי התוכניות והדרמה של 10 דאז, היתה פגישה הזויה. ליאת פלדמן, מנהלת התוכניות, אמרה לויסלר שזו תוכנית שלא תצליח בערוץ 10, אבל בגלל שהוא בחור נחמד ובגלל עלויות ההפקה הזולות מאוד, 20 אלף דולר לפרק בלבד, החליטה ללכת על זה. עד היום התוכנית נראית לא הכי שייכת לשם".

מנהלת התוכניות הנוכחית של ערוץ 10, קרני זיו, עבדה עד לפני שנה וחצי בהוט. בחברת הכבלים היא היתה אחראית להפקת סדרות מצליחות וטובות כמו "נבלות" ו"עספור". האם במינוי שלה, שנעשה אמנם לפני שנה וחצי אבל סבל מאיום סגירת הערוץ במשך חודשים רבים, יש הצהרה שערוץ 10 מנסה כעת, בדרכו החדשה, להפוך לבית עבור סדרות הדרמה? "לא, זה לא מה שזה אומר", היא מבהירה באופן חד-משמעי. "כשבאתי לפה היה ברור לכולנו שערוץ 10 לא יכול להיות לגמרי אחר מערוץ 2, לא יכול להפוך לערוץ נישה שידבר רק לצופים כמו אלו של ערוץ 8, אלא חייב להתנהג כערוץ ברודקאסט. לכן נמנענו מלהשתמש בביטוי 'אלטרנטיבה' והקפדנו להשתמש במילה 'אופציה'.
"אנחנו צריכים לנסות לייצר תוכניות שאין בערוץ 2, אבל לא להפוך לערוץ שמשדר בעיקר סדרות. אנחנו צריכים להפיק ריאליטי למשל, בהחלט, אבל להשקיע מחשבה איך לעשות ריאליטי שיבדיל אותנו מערוץ 2. וזה קשה, כי לא מסתובבים שם בחוץ יותר מדי פורמטים חדשים שטרם ראינו. עם זאת 'היפה והחנון', שסלל את הדרך לריאליטי קומי, זה סוג של בידול מערוץ 2, וכך גם'טריני וסוזנה', שחידשה בכך שהפגישה בין ישראל לחו"ל והאדירה נשים".
הבחירה לא להפוך את ערוץ 10 לספינת הדגל של סדרות האיכות היא כלכלית?
"בהחלט, זה פונקציה של חישוב כלכלי. אני יודעת שאנשים ויוצרים מצקצקים ואומרים שערוץ 10 היה צריך להיות אלטרנטיבה תוכנית לערוץ 2, אבל הם לא מבינים שצריך לעשות פצצת רייטינג כמו 'הישרדות' כדי שיהיה לך כסף לעשות תוכניות כמו 'המקור'. חוץ מזה, הטענה שסדרות מביאות אמנם רייטינג נמוך אבל מפצות על זה בווי.או.די לא נכונה, כי רוב התכנים שאנשים מורידים בווי.או.די הם תוכניות של הוט, שהן הרי בחינם. מעטים משלמים 5 שקלים לפרק עבור סדרות של ערוץ 10, וכשזה כבר קורה זה על חשבון הרייטינג, כי מדובר באנשים שלא הספיקו לצפות בפרק בזמן ששודר".

כמה רייטינג אמורה לגרוף סדרת דרמה כדי שלא תפסידו עליה כסף?
"סדרה של 40 דקות, כמו 'אחת אפס אפס' למשל (סדרת משטרה ששידור עונתה הראשונה בערוץ 10 הסתיים לאחרונה), שיש בה בעיקר צילומי חוץ, עולה בסביבות 600 אלף שקל לפרק. בשביל שסדרה כזו לא תגרום לנו להפסדים היא צריכה לפחות 25 אחוזי צפייה, וגם אז זה בסך הכל בלי הפסדים, חלילה לא רווח. נכון לעכשיו יש לסדרה הזאת בערך 13 אחוזי צפייה. ערוץ 2 מצליח להגיע למספרים כאלה בסדרות הדרמה שלו גם כי לצופים יש הרגלי צפייה והם אוטומטית לוחצים 22 בשלט, וגם כי הם מציבים את הסדרות בלוח השידורים אחרי פצצות רייטינג כמו 'האח הגדול' ו'כוכב נולד', שגורפות 35 אחוזי צפייה, ואז חלק מהצופים פשוט ממשיכים לצפות גם בסדרה.

"אני משבצת את הסדרות שלי אחרי 'הישרדות', למשל, שמה לעשות מביאה רק 20 ומשהו אחוזי רייטינג. אין מה לעשות, לערוץ 2 תמיד יהיה יותר רייטינג. אולי רק ב-2013, כשכולם יצאו לרישיונות ואפיק 22 לא יהיה רלוונטי יותר כי לקשת ולרשת יהיו ערוצים נפרדים משלהן, יהיה לערוץ 10 סיכוי במלחמה על הרייטינג. אבל בעתיד הקרוב אני לא רואה אותנו מנצחים במלחמה הזאת, מה גם שבעשור האחרון היה בלתי אפשרי לייצר פה רצף והמשכיות, כי אחת לשנה בערך הגיע משבר כלכלי שקטע את הרצף, איים על עתיד הערוץ ואילץ אותו לשנות את לוח השידורים".
זה טיעון מעגלי - בגלל המשברים הכלכליים אין רצף, מכיוון שאין רצף אין הרגלי צפייה ולכן אין רייטינג גבוה, ומאחר שאין רייטינג, הערוץ נכנס למשבר כספי, וחוזר חלילה.
"נכון, וזה אומר שמשהו לא עובד בדרישות הרגולציה. הרי גם קשת ורשת, שמביאות רייטינג מדהים, לא מצליחות להרוויח ומקסימום מכסות הוצאות. זה אומר שהשיטה לא עובדת. מה שאני יכולה לעשות בינתיים בגזרת סדרות הדרמה זה לתת להן יותר משקל, בהשוואה לערוץ 2, מכיוון שבגזרת הריאליטי קשה לנו להתמודד איתם, אבל לא עד רמה של להפוך את הערוץ לבית של הסדרות, כי זה יהרוג אותו מהר מאוד. בנוסף לכך, היתרון העיקרי שלנו על ערוץ 2 הוא שאנחנו משדרים כל השבוע ולא חולקים אותו עם זכיינית נוספת, ואת היתרון הזה צריך למקסם על ידי יותר תוכניות יומיות שיוצרות הרגלי צפייה שערוץ 2 לא מאפשר. את התפקיד של 'הבית של הסדרות' הוט תמשיך למלא, ככל הנראה".
בואו להמשיך לדבר על זה ב-
