סינגולר: קרולינה מוציאה עוד שיר טוב
קרולינה עדיין מרגשת, אמילי קרפל עדיין מצויינת, יעל דקלבאום מועדת רק לרגע, הדרה לוין ארדי ממשיכה לעשות מוזיקה טובה ולא לקבל מספיק קרדיט, ויש גם מישהי שקיבלה את חמשת הכוכבים הנכספים. הסינגלים של השבוע
עופרי, ''אל תאמר מילה''

מעל השיר הזה - הסינגל השני מתוך אלבום הבכורה של עופרי - מרחפת רוחה של הזמרת הטובה ביותר שהייתה פה אי פעם. מעניין, ואף ממש מפעים, לגלות כי הקשר השמי בין עופרי (אפשטיין) לעפרה (חזה) מעיד, כנראה, על חיבור מיסטי אמיתי בין השתיים, שבא לידי ביטוי גם ברבדים מוזיקליים. הרוח, האדמה והשמיים שעופרי מביעה פה הרבה יותר קרובים לאלה של עופרה חזה ז"ל מאשר לאלה של שוטי הנבואה, לצורך העניין. "אל תאמר מילה" נשמע כמו להיט בטוח של חזה בעולם הבא. השיר תפור עליה, כאילו נכתב, הולחן ועובד במיוחד עבורה. לא ניתן, מן הסתם, להעמיד את האבחנה הזאת למבחן המציאות, אבל האמת היא שגם ככה אין ממש סיבה לעשות את זה, כי עופרי מושלמת.

עופרי - ''אל תאמר מילה''
עטיפת הסינגל
אמילי קרפל, ''אושר''

אמנם יש משהו קצת מתאמץ, ואף נושק לקיטש, בהפרדה הכה מודגשת בין הבית השקט והמתוח להתפוצצות הצלילית והאמוציונלית בפזמון - הפרדה שכאילו זועקת לבוררי הסינגלים בתחנות הרדיו "שימו לב אליי!" - ובכל זאת, זה עובד. קרפל, מצדה, עושה את האליסון גולדפראפ שלה גם כאן, אבל העיבוד - אולי כפועל יוצא ממילות השיר - מושך הפעם לכיוון רוקיסטי למדי. כנהוג אצל קרפל, השיר מסונכרן היטב עם מגמות מוזיקליות עכשוויות ברחבי העולם הנאור - לרבות המגה-מגמה של טשטוש הגבולות בין פופ לרוק, כבד לקל, אלקטרוני לאנאלוגי ומיינסטרים לאינדי. קרפל מיטיבה להמחיש את העניין, היא מוזיקאית מוצלחת ומעודכנת, אבל, יחד עם זאת, אפשר גם לשים לב לכך שהסינגל החדש שלה קצת מזכיר קצת, לפחות בבתים, את הדברים שנינט עשתה ב"קומוניקטיבי". בעצם, לא בטוח שמדובר בסייג למחמאות הנ"ל. לכו תדעו, אולי נינט באמת הקדימה את זמנה.

אמילי קרפל
עיצוב: רועי לוטן
קרולינה, ''מול הים''

הסרנדה היוונית הזאת, לדוגמה, הולמת מאוד את קולה ואת דמותה. היא מרגשת גם ככה, מבלי להתאמץ, בדיוק כפי שהיא מרגשת כאמנית רגאיי, טריפ-הופ או מה שלא יהיה. הלחנים והטקסטים שלה כמעט על-סגנוניים. מנעד המקצבים וההקשרים המוזיקליים שלה כמעט אינסופי. כישרונה חוצה ז'אנרים, כוונותיה תמיד משדרות אמינות, חום וקרבה רגשית. פה - להבדיל מ"אף אחד לא בא לי", למשל, הקלסטרופובי משהו - היא מדברת על חופש ואסקפיזם ("סע רחוק, בלי דאגות, תן לרגע להוביל אותך"), אבל נשמעת קרובה מאוד. ללב, לקרקע, וגם - אולי קצת יותר מדי - למיקרופון. בכלל, ההפקה המוזיקאלית (של אורי בראונר כנרות) לא ממש מובנת פה, ובסופו של דבר עושה עוול מסוים לשיר המוצלח. הבאלאנס בין כלי הנגינה והזמרת קצת משונה, הצליל מרגיש עמוס מדי, אפילו צורם בנקודות מסוימות, והאפקט שהוצמד לקולה של קרולינה מאוד לא מחויב המציאות. חסר אוויר, חסרה ניחותא. ובכל זאת, מה אתם יודעים, בשורה התחתונה: עוד שיר טוב.

אותנטית. קרולינה
צילום: אסף עיני
יעל דקלבאום, ''קצוות''

זה מתחיל יפה, עם פריטה אתנית/ספרדית, על גיטרה אקוסטית ולחן מעניין, אבל השבירה בפזמון צפויה, בנאלית ולא מספיק סוחפת. דקלבאום נשמעת שם קצת כמו מיקה קרני ביום שיער לא משהו. קולה טבעי, שירתה חפה ממניירות ובנקודות מסוימות בשיר אפשר להיסחף ברגשות שהיא מנסה להעביר, אבל הפאנצ'ים המלודיים פשוט לא מספיק מבריקים ומרגשים. גם העיבוד סובל משבלוניות מציקה, כמו גם מארכאיות בלתי מוצדקת. להבדיל מעופרי ומקרולינה, לדוגמה, שמציגות ניסוחים מעניינים למדי של רטרוספקטיבה צלילית - כל אחת בדרכה - השיר הזה של דקלבאום סתם נשמע לא ממש מעודכן, כאילו הוקלט בעזרת טכניקות מהניינטיז, בלי סיבה ראויה, תכנית או סגנונית. אם השיר עצמו היה טוב, כנראה שהכל היה נשמע אחרת, אבל זה לא המצב פה. זה לא השיר שכדאי להקשיב לו כדי להחליט אם לקנות את האלבום או לא. הוא לא מייצג אותו נאמנה. דקלבאום יודעת לעשות הרבה יותר דברים ממה שניתן לשמוע פה. ותרו על המעידה המקומית הזאת שלה. לכו ישר לאלבום.

יעל דקלבאום - ''קצוות''
עטיפת הסינגל
הדרה לוין ארדי, True Love


הדרה לוין ארדי - True Love
עטיפת הסינגל
