סינגולר: נערות ריינס היא עדיין הלהקה הטובה בישראל
שילה פרבר בועטת, אבל אף אחד לא מרגיש, נערות ריינס הם עדיין להקת הרוק הטובה בישראל, דודו טסה משכנע ומיקה קרני לא ממש. הסינגלים של השבוע
שילה פרבר, ''מישהו ירגיש כבר''

בקיצור, אין קשר, לא ניתן להסיק מסקנות. ניתן רק לומר כי ברגעיה הטובים, חדורי המוזה, פרבר יודעת למצוא את דרכה אל מפתח הלב גם כך וגם כך. קצת מאכזב לגלות ש"מישהו ירגיש כבר", סינגל הבכורה מאלבומה החמישי, נשמע כמו כניעה – או, לכל הפחות, התרפסות מאולצת – בפני הטענה הרווחת, והשטחית, ששבה והועלתה בפניה מאז "תתנהגי יפה", לפיה היא סטתה ממסלולה הטבעי ואיבדה את כוח המחץ שלה כשהורידה את הווליום, כיבתה את הדיסטורשן והלכה להפריח בועות עם עם דניאל סלומון. לכאורה, שירה החדש בועט, מחוספס, נע על גבי פאוור-קורדס רוקיסטיים וטקסט מיוסר, אבל אין בו מספיק אמת, כוונה ולב. לא בבית, לא בפזמון ולא בעיבוד החיוור והמנותק מהעולם של לני בן בסט. המטען לא מתפוצץ, הבעיטה לא כואבת, המישהו לא ירגיש כמעט כלום.

שילה פרבר
צילום: אמיר פרי
נערות ריינס, ''חמצן''

ה"חמצן" שהנערות מספקות אמנם פה רחוק מלהיות סטרילי וצלול – הפריטה על הגיטרה החשמלית מרושלת כאילו במתכוון ואפופת דיליי, ליין הבס תופס חלק נכבד מהמרחב הצלילי וקולו של רועי פרייליך רק מזכיר, פה ושם, בכמה ניואנסים של מניירות, את בריאן פרי, אבל עדיין, קרוב יותר לפורטיס המוקדם. התוצאה היא מעין בלדת רוקאבילי/סרף/גל חדש, שמזכירה קצת את Stray Cats ומספקת הצצה להשפעות מוזיקליות אחרות, אייטיזיות בעיקרן, שחורגות מאזורי הפוסט-פאנק המוכרים של הנערות. הפזמון, שבו פרייליך מבקש "אל תגנבי לי את הזמן, אל תשלחי אותי מכאן", סובל מלחן קצת בנאלי, מה שהופך את השיר לסינגל לא מי יודע מה אולטימטיבי שאולי יתקשה לעמוד בפני עצמו, אבל כחלק ממכלול – כלומר, מהאלבום השני, והמעולה, של נערות ריינס – הוא בהחלט מרגיש נחוץ. קל יותר להבין מיהי להקת הרוק הטובה בארץ כיום בזכות השיר הזה. שיר חשוב.

נערות ריינס
יח''צ
מיקה קרני, ''פתח לי אהובי''

על מנת לחזור בגדול, היא צריכה להביא שיר גדול: טיון המנוני, סוחף, קליט, כזה שימקד את תשומת הלב בלחן ובעיבוד, במוזיקה עצמה. אם וכאשר היא תצליח בכך, ייתכן שהדרך אל נימי נפשה שוב תיפתח, ואז, או אז, היא תוכל למשוך יותר אוזניים לעבר המקומות הפנימיים שהיא מתעקשת לחפור בהם. נכון לעכשיו, קרני פותחת צוהר לא קטן אל לבה – בין השאר, בעזרת שלישיית כלי מיתר שמייצרת הרמוניה נאה בפזמון – אבל יותר מדי משתנים מתערבים מסתירים אותו. ספק אם זו הדרך שתגרום לאהוב שקרני פונה אליו כאן, כמו גם לחובב המוזיקה הישראלית המצוי, לשים לב לכך שהיא חזרה עם סינגל בכורה מתוך אלבום חדש. לנוכח מצבה הלא אידיאלי בשוק, היא חייבת לנקוט בפעולת הסחה נועזת, מקורית ומוחצת הרבה יותר.

מיקה קרני
צילום: יונתן קרן
דודו טסה, ''יש ביננו בית''

הוא לא האמן הראשון בארץ שבוחר בתוואי הביניים הזה – אהוד בנאי, ברי סחרוף, אלג'יר, קובי אוז ואחרים יושבים, פחות או יותר, על אותה משבצת – אבל מקומו בטריטוריה הזאת בכל זאת ברור, מובחן והולך ומשתרש עם הזמן. הרדיו בארץ, לרבות גלגלצ, אוהב אמנים מסוגו, שמכילים תמהיל מגוון של השפעות, ויחד עם זה מציגים מטעני רוח ונפש אמינים, נוגעים ללב ומעוררי הזדהות. שני הסינגלים שטסה הוציא עד כה מאלבומו החדש אמנם מיישרים קו עם הלאות, העייפות והבאסה הקיומית – מחלותיו הכרוניות של הרוק הישראלי – אבל לפחות עושים את זה כמו שצריך, בליווי סיבה משכנעת, ולכן, בשורה התחתונה, לא מבאסים כלל.

דודו טסה
צילום: ינאי יחיאל
הפיל הכחול, ''פקיד החלומות''

פקיד החלומות שם סוף לחלום הזה עוד לפני הפזמון השני, כשמתברר שמתחת לאריזה הפסאודו-מתוחכמת והעיבוד שכאילו סוטה לשוליים, יש סתם עוד לילה רגיל, סטנדרטי במונחים של הלהקה, בלי חלומות, בלי ריגושים, בלי שום אירוע מוזיקלי יוצא דופן. כשמוסיפים לזה גם את הדרמטיות המאולצת, החד-ממדית ונעדרת המצלול שמרכיבה את הטקסט ("כמה כוכבים נופלים נמסו לי בין האצבעות, כמה משאלות רציניות לא עמדו בקריטריון"), אין מנוס מלשוב, עם האוזניים בין הרגליים, אל נקודת המוצא: אין שום קשר בין הפיל הכחול-בית-חולים לג'ירפות הצבעוניות. הפיל, למרבה הצער, עדיין מסתובב בעיקר בשכונה של בית הבובות.

הפיל הכחול
צילום: יוסי סודרי
