לכתוב חוכמת רחוב: קנדריק לאמר יודע לספר סיפור
קנדריק לאמר, הראפר הכי חם בתעשייה כרגע, מפרק את העולם האפל שיצרו N.W.A ובונה אותו מחדש כמציאות ריאליסטית יותר ועם זאת קפקאית וכואבת לא פחות
Good Kid ,M.A.A.D City , קנדריק לאמר, הליקון


היום, אובמה סטייל, קצת קשה לטעון כנגד האדם הלבן שיושב בכס המלכות ויותר קשה לבצע את זה בסגנון שהושק עם N.W.A, הגנגסטר-ראפ, שעבר דרך ארוכה ומעייפת מהניסיון לייצג את הקושי ברחובות לניסיון להאדיר את הראפר הכי חם של הרגע. לכן מעניין לראות שהראפר החם של הרגע, בחור בן 25 בשם קנדריק לאמר שבמקרה גם מגיע היישר מתוך קומפטון, דווקא מפרק לחלוטין את העולם האפל שיצרו N.W.A ובונה אותו מחדש כמציאות ריאליסטית יותר ועם זאת קפקאית וכואבת לא פחות.
מעניין עוד יותר שהמפיק בפועל של האלבום ומי שלקח את קנדריק תחת כנפו הוא האחד והיחיד ד"ר דרה. כן, אותו אחד שתחיל בN.W.A. בעוד קנדריק מספר את הסיפור הקטן שלו על הילד הטוב שלא מצליח לצאת מהסיטואציות הרעות, הוא מראה את התוצאות של הגישת "זין על הכול" של אותם גנגסטרים מלפני 20 שנה.
ו"סיפור" היא מילת מפתח. Good Kid ,M.A.A.D City הוא אלבום קונספט שרובו מתמקד ביום בחייו של קנדריק בן ה17 ב-2004. על אף שנרטיבית הוא מעט משחק עם האפשרויות שלו, קנדריק מעביר סיפור קוהרנטי למדי על ערב שמתחיל בנער שמשאיל את הוואן של אמו ל"15 דקות" וממשיך לצרות עם בחורה ובני דודה, חברי כנופיות או סתם שטויות של ילדים משועממים ברחובות לא טובים.
באמצעות קטעי שיחה שהשתיל בין שירים הוא בונה קו סיפורי מוצלח שמקשר באופן נהיר בין כל שיר ושיר לסיפור ולמסר. אם בעבר היו נוהגים להשתמש בשיר אחד כדי לספר עשרות
ככותב הטוב שהוא, הוא דואג להציב את התפאורה באופן מדוייק. שמות רחובות בקומפטון, דמויות אמינות, אזכור קטן לשיר שהיה חם באותה התקופה וכמה שיותר ספציפיות בציור התמונה, אבל התמונה הנוצרת היא דווקא אוניברסלית בגישה הבלתי אפשרית שקנדריק מתאר. ילד טוב נגד עיר רעה, הלחץ החברתי, המשפחות המפורקות, הפיתויים והסכנות. זה יכול להיות קומפטון ויכול להיות אשדוד. שיעמום ומחסור בממון הוא דבר אוניברסלי.
עולם הנושאים הרחב אמנם נבנה מרמת ילד הרחוב, אבל מתרחב עד לתהיות תאולוגיות, ביקורת על תרבות השתייה והפראות של הקהילה שלו והנסיון להבחין בין טוב לרע בעולם שמושך בעיקר לכיוון אחד. לא, גן עדן לא כלול שם. קנדריק הצעיר נעזר במבטו האינטלגנטי כדי לחקור את קומפטון ואת היכולת של ילד תמים בבסיסו לבחור נכון בין הבינאריות של הטוב והרע בהינתן תנאים איומים של חיים באזור מוכה כנופיות, עוני או סתם שעמום מנוון.
בהתאם למוטיב הנוצרי שפותח את האלבום ועובר גם דרכו ישנה גם גאולה שמצוייה, הפתעה לפניכם, במוזיקה ובגישה החיובית, אבל הדרך לשם כל כך אפלה ומלאת חללים עד שאפשר לראות את סיפורו של קנדריק כסרט אנטי הוליוודי. נכון, אני יצאתי משם וגם אתם יכולים, אבל מה הסיכוי שלכם?
האלבום, אחרי סיום הנרטיב הסיפורי שלו, ממשיך לשיר אחרון ומפוצץ של קנדריק יחד עם המנטור שלו דרה על גבי ביט ווסט-קוסט טיפוסי ועם זאת מבריק של ג'אסט בלייז. בניגוד לטון הכבד באלבום, השיר הזה דווקא בא לחגוג את קומפטון ואת הראפרים שבאו ממנה ועושה זאת באופן מצויין שמזכיר במעט את הגישה המקורית של N.W.A. עם הסקיט האחרון, הקלטה שחוזרת אחורה לראשית הסיפור בו קנדריק הצעיר משאיל את הרכב של אמו, הוא חוזר לחוות את אותו הערב במעגל בלתי נגמר. סימבולי, בעל אמירה וחכם. זו היא כוחה של חוכמת רחוב.
