לעולם בעקבות חיים שמש: ראיון עם אבא רוק
סדרת הופעות "רוק בחולון" מספקת הזדמנות מצוינת לשיחה עם חיים שמש, "סנדק" המוזיקה של שנות התשעים. ויש גם ביקורת על תוכניות ריאליטי השירה, אלא מה
עוד כותרות ב-nrg:
"אנחנו לא שקופות": למען נשים ערביות
בין הסמים לזנות: דנינו הולט הלך לאיבוד
איך חג המולד נראה היה בבימויו של טרנטינו?
כל התכנים הכי מעניינים - בעמוד הפייסבוק שלנו
כפועל יוצא, הוא אחראי לתרומה שהגל הזה הביא איתו למוזיקה בארץ בכלל ולחיים של לא מעט מאיתנו בפרט.
בשנים האחרונות הפרופיל התקשורתי של שמש, שידע שיאים בשל אפיזודה רומנטית עם אפרת גוש, ירד מעט — אבל העיסוק שלו במוזיקה נשאר רלוונטי.
בסדרת הופעות רוקנרול שהחלה בשבוע שעבר בחולון ותימשך כחודש, אירחו הדג נחש את אפרים שמיר, גיא ויהל יארחו את אמיר דדון ודודי לוי, ברי סחרוף את עמיר לב ודן תורן יופיע עם פיטר רוט ומאור כהן. הסדרה היא הבייבי החדש של שמש כמנהל אמנותי, ויש שיגידו גם הניסיון שלו לאחד בין מה שקרה אז לבין מה שמנסה לקרות פה גם עכשיו.

מה התחדש פה לדעתך?
"אני מוצא קווים מקבילים בין שנות התשעים לתקופה הנוכחית בכל הקשור למוזיקאים שצמחו מהשטח ויש להם אמירה, תעוזה ומקוריות", הוא אומר. "מצד שני, המון מוזיקאים צומחים היום מתחת לרדאר של חברות התקליטים. הפלטפורמות האינטרנטיות של היום יוצרות הזדמנויות לכל מוזיקאי באשר הוא. הדיאלוג הישיר בין המוזיקאי לקהל מאפשר בהרבה מקרים למוזיקאים לצמוח מלמטה ללא מתווכים של חברות, וזה דבר חשוב בעיניי".
איך הדברים התנהלו בחברות התקליטים בעבר?
"אז היה בחברות התקליטים רעב למשהו חדש וחיפשו כל הזמן את הדבר הבא. היום הן שרויות בבלבול גדול", הוא אומר. "לשמחתי ולמזלי, אני הייתי אחד מ'הרעבים' וזה בעצם היה המנוע המרכזי לתחילת 'תור הזהב'. היה בנו רעב. רעב לקהל, רעב לתעוזה והכי חשוב, היינו רעבים לתרבות לעיסה ולא רק לתרבות בליעה, כפי שנהוגה היום בהרבה מקרים".
האם יש סיבה לחובבי המוזיקה להתרפק על הניינטיז, או שהיום המצב לא פחות טוב?
"זו הייתה תקופה יפה שייצגה המון דברים יפים ומזינים ויכולה להוות השראה עד היום, למוזיקאים וגם למפיקים. נמאס לי מכל מי שמנצל את התקופה ההיא להתנגחות ולהתנשאות. כאלה שאמורים לשאת את דגל הקיפוח העדתי על גבם של מוזיקאים ש'העזו' לפרוץ. מזה ממש נמאס לי. אני באופן אישי נמנע מלהתרפק על העבר ומנסה לגייס את כל יכולותיי על מנת ליישר קו עם ההווה במבט אל העתיד. מצד שני, לא ניתן וגם לא צריך להימנע מלהביט על המוזיקה שבאה משם, שהרי היו אמנים נפלאים אשר יצרו יצירות פורצות דרך".

יש להקות שלא בטוח שהיו מתגלות בתחרות קשה כמו זו שיש היום. "איפה הילד" היו שורדים את "הכוכב הבא"?
"אין לי ספק שכן. חלק מהמוזיקאים ניחנו ועדיין ניחנים ביכולת כתיבה ממקום של התעלות ושפה מוזיקלית על גבול הגאוניות. אלה היו כמובן פורצים גם היום. יש לצדם כמובן גם מוזיקאים שנגררו בזמנו לטרנד ולסאונד כאשר זה לא באמת היה אמין ומייצג. אותם מוזיקאים לא היו מצליחים לצוף היום מעל הרף. בטח תרצה דוגמאות. לא תקבל", הוא מחייך.
מה דעתך על תוכניות ריאליטי השירה?
"תוכניות הריאליטי ברובן הגדול הן פורמטים טלויזיוניים", הוא משחרר קריצה לזכייניות שבינתיים לא ממהרות להגיע אליו. "ככאלה, הן פרצו לחיי כולנו בסערה. במקרה של מוזיקה, ברור לחלוטין שיש לתוכניות הללו יכולת להצמיח כוכבים גדולים בן לילה. יש בזה כמובן יתרונות וגם חסרונות. הרבה מכך תלוי למעשה במבנה האישיותי של המתמודדים הניגשים לתוכנית.
"בהרבה מובנים, ההשפעה על התעשייה משולה לסוג של גלגל הצלה, ולו רק בשל העובדה שאנו כקהל נחשפים למאגר עצום של שירים מכל הז'אנרים. יש בזה לטעמי משהו מאוד יפה ובעל חשיבות. אותם הטאלנטים שצומחים משם מייצרים למעשה תרבות חדשה–ישנה של הערצה שנובעת בעיקר ממה שרואים ואולי קצת פחות ממה ששומעים. עם זה לא תמיד נוח לי, אבל בל נשכח שמדובר במוזיקה ולכך תמיד קל להתחבר. אגב, עוד לא לא קיבלתי הצעה לשבת שם בפאנל ואני חי עם עצמי בשלום למרות זאת".

אחד הסכסוכים המדוברים בשנים האחרונות בברנז'ה המוזיקלית הוא סוגיית איה כורם. החוזה האימתני שחתמה עליו בתחילת דרכה מול חברת התקליטים, והמאבקים המשפטיים שהיא מנהלת מול החברות כדי להשתחרר מהחיבוק הזה. לשמש, כמי שייצג במשך שנים את החברות הגדולות אך גם עבד עם הצעירים, יש התלבטות לא קלה בנושא.
"מצד אחד אני מתחבר למאבק שלה ברמ"ח איבריי, ולו בשל העובדה שאני באופן אישי לא מאמין בלכבול מוזיקאים בשלשלאות הבנויות מסעיפים על גבי סעיפים של חוזים. אני מאמין גדול ביצירה ובהתקשרות ממקום של חופש. מצד שני, גם אני כמפיק זקוק להגנות שלי. במיוחד לאחר שאני משקיע כספים בסכומים גבוהים מאוד ומשאבים ואמונה ודרך. הייתי שמח יותר לו יכולנו כולנו להיות באותו צד של המתרס, על מנת לפתח יכולת שתשפיע על גורמים ממסדיים לייצר תשתיות וסביבה כלכלית ומנטלית הגיונית יותר, כפי שנהוג בעולם במדינות רבות. אני משוכנע שכולנו, גם הקהל, היינו מרוויחים מכך בגדול".

מה היית אומר לחבורת נערים שמתחילה לנגן עכשיו, את מי היית שם מולם כמודל לדרך ראויה ומוצלחת להתקדם בתחום?
"להיות מוזיקאי זהו סוג של ייעוד שברוב המקרים אינו ניתן לבחירה. אי לכך, כל מוזיקאי חייב לייצר לעצמו יכולת ריצה למרחקים ארוכים.
"פיתוח קריירה דורש המון זמן, תעוזה וסבלנות. הייתי ממליץ לכל מוזיקאי שלא ליפול למקומות שאין בהם התפתחות כמו מרמור, תסכול וכעס על למה הוא או היא כן
"אני חושב שהמודל הכי חזק הוא בוב דילן שחטף לא מעט עגבניות בתחילת דרכו, וזה עוד לפני תקופת האינטרנט והטוקבקים, ותראה איפה הוא היום. הוא מקור להשראה".
מי אצלך כרגע בפנקס, על מי נשמע לדעתך בעוד כמה שנים?
"כרגע אני עובד עם שלושה אמנים יוצרים מתחומים שונים. מלי שלום שסיימה להקליט אלבום מאוד משכנע. להקה בשם 'זה לא חשוב', טריו אנרגטי ומעניין, מוזמנים להופעה ראשונה שלהם באוזןבר במהלך ינואר. ואבישי רוזן, נער בן 16 מוכשר מאוד, שסיים הקלטות של אלבום שני בהפקתו המוזיקלית של רמי קלינשטיין. אלבום עמוק ולא מתחנחן.
"בנוסף, אני עובד בימים אלו גם על פרויקט מאוד מעניין של משורר–מוזיקאי ומפיק שאני עוד לא יכול לחשוף את השם שלו. הוא תרגם והקליט שירים של דילן, רדיוהד ולאונרד כהן. בקיצור, צפו להפתעות וחכו להמשך".
בקרו בדף הפייסבוק של מגזין מוצש
וגם בדף הפייסבוק של nrg תרבות
חורף חם בחולון לייב: סדרת מופעי רוק בשטיינברג
24.1.15: ברי סחרוף מארח את עמיר לב
31.1.15: מאור כהן מארח את פיטר רוט ודן תורן
לרכישת כרטיסים
