"בייבי דרייבר": להיראות מגניב זה לא מספיק

במאי הסרט "בייבי דרייבר" אדגר רייט, אחראי לשורת סרטים פארודיים נהדרים, אבל הניסיון לכוון ליותר מדי מטרות בבת אחת עלה לו בסרט הכי מפוספס בקריירה // ביקורת קולנוע

דני לרנר | 30/6/2017 11:30
תגיות: ביקורת קולנוע,בייבי דרייבר,אנסל אלגורט,קווין ספייסי,ג'ון האם,לילי ג'יימס

בייבי דרייבר, במאי: אדגר רייט

מכוניות ספורט אדומה. משקפי שמש שחורות. זוג אוזניות שמנגנות. ידיו מתופפות לצלילי השיר על הדשבורד בעוד הוא צופה בזווית העין בשותפיו לפשע הפושטים על סניף בנק. שקוע בתוך המוזיקה, הוא מניע את הרכב, מוכן ודרוך למלט אותם מהזירה. נסים חזרה עם השלל, עוד בטרם דלתות הרכב נסגרו, המנוע כבר שואג, הגלגלים מסתחררים, הוא מכניס להילוך והם בתנועה. הוא ממהר במורד הרחוב, חותך נתיבים על ימין ועל שמאל, טס לצלילי המוזיקה כחץ שלוח. ניידות שהוזעקו למקום קולטות אותו ותוך רגע הם בעיצומו של מרדף. מתמרן בין רכבים במיומנות מרשימה, מחליק בין רחובות ולוקח פינות בווירטואוזיות מדהימה, הוא המוצרט של נהגי השודים שלא מותיר כלל סיכוי למשטרה. ולמרות שהסצנה הזאת מעידה לחלוטין על האופי הקולי-מחויך-מהוקצע של הסרט כולו, "בייבי דרייבר" הוא סרט המוכיח כי להיראות מגניב זה לא מספיק.

טריילר "בייבי דרייבר":
 
קטעים נוספים

אדגר רייט, יוצר "בייבי דרייבר", הוא במאי ותסריטאי בריטי מוכשר שמאחוריו שורה ארוכה של להיטים קומיים קולנועיים. סרטו הראשון היה פרודיה על מערבוני ספגטי בשם "בעבור חופן אצבעות" (1995), סרטו השני והמוכר ביותר היה פרודיה משעשעת על סרטי זומבים בשם "גנוב על המתים" (2004). אחר כך הגיעו הקומדיה המשטרתית הפרועה "שוטרים לוהטים" (2007), סרט הנעורים הפרוע לא פחות "סקוט פילגרים נגד העולם" (2010) וקומדיית החברים-נגד-חייזרים "סוף העולם" (2013). סרטיו של רייט מהלכים על הגבול הדק שבין פרודיה לקומדיה, תוקפים בכל פעם ז'אנר קולנועי אחר ודוהרים עם גלריות דמויות חינניות עד לקצה. רייט יודע להציב דימויים מרתקים, לבנות דמויות שכיף לצאת עמם להרפתקה, לרקוח עלילות משעשות ורוויות בהומור ובעיקר לפצח את הנוסחה המותירה את צופיו מחויכים בכל פעם מחדש. למרות שהדנ"א של "בייבי דרייבר" אינו שונה מהותית מסרטיו הקודמים של רייט ובהחלט מספק שעתיים מהנות כצפוי, הפעם, למרבה הצער, נדמה שמשהו חסר, שהסרט הזה יכול היה להיות הרבה יותר טוב, שהגיע הזמן שרייט, כמו גיבור סרטו הנוכחי המכונה "בייבי", קצת יתבגר.
 
צילום: באדיבות פורום פילם
יכול היה להיות הרבה יותר טוב. ''בייבי דרייבר'' צילום: באדיבות פורום פילם

כאמור, הסרט עוקב אחר 'בייבי'. נהג שודים צעיר הנחשב לעילוי בתחומו, שעובד בקביעות עבור 'דוק', המוח מאחורי שורה של מבצעי שוד נועזים. מתברר שבייבי איבד את הוריו בתאונה מחרידה שהותירה אותו עם טנטון באוזניים, אותו הוא מנסה לחסום בעזרת הקשבה תמידית למוזיקה. מאז הוא אף משתמש במוזיקה ובשירים האהובים עליו על מנת לחדד את יכולות הנהיגה שלו. כאשר הוא מגויס ע"י דוק למבצע שוד חדש אשר אמור להיות האחרון בקריירה שלו, בייבי מוצא עצמו מתאהב במלצרית חמודה בשם דבורה. מתכנן לשם את הגולל על הפרק הקרימינלי בחייו ולברוח עם אהובתו למקום טוב ורגוע יותר, מתברר לו במהרה כי לעזוב את עולם הפשע אינו מהלך פשוט וכי יאלץ לגייס את כל כישוריו על מנת לטרפד את מהלכיהם של שותפיו הערמומיים.

"בייבי דרייבר" הוא מעין "רומן על אמת" ברוטב "לה לה לנד", מוגש על מצע של "דרייב". או אם לבחור רק אחד מן הסרטים הבולטים אליו הוא קורץ ועמו הוא מתקשר, אז הוא משהו כמו "דרייב: גרסת הגיל הרך". כן, גם כאן הפסקול מעולה. כן, גם כאן עבודת המצלמה מבריקה ועמוסה בשוטים מרהיבים. כן, גם כאן האקשן מצוין וכן, גם כאן הקאסט מרשים ואפקטיבי. אך הצפייה ב"בייבי דרייבר" משולה לצפייה בקליפ ארוך ומצולם לעילא שנותן לגימיקים הרבים שלו להשתלט על הסרט כמעט לחלוטין, מה שמותיר אותו די שטוח ועם התחושה המפוספסת שמה שרואים זה מה שיש, שאין שום דבר מעבר לכך. הוא אמנם בונה על ההיכרות שלנו עם הסרטים עליהם הוא נשען אך הוא אינו משאיל או מפתח בדרך כלשהי את האלמנטים שהפכו אותם למעניינים, וככזה אין בו את מורכבות הדמויות של "רומן על אמת", את רעיון הפנטזיה המוזיקלית ושברה של "לה לה לנד" או את הבחינה והחתירה תחת עולם הדימויים הקולנועיים שיש ב"דרייב".
 
צילום: באדיבות פורום פילם
''רומן על אמת'' ברוטב ''לה לה לנד'', מוגש על מצע של ''דרייב''. ''בייבי דרייבר'' צילום: באדיבות פורום פילם

מה שכן יש ב"בייבי דרייבר" זה סרט פשע קצבי שבנוי מאוסף של רעיונות משומשים אותם מנסה רייט לטשטש בעזרת פסקול אפקטיבי, צילום מלוטש וקאסט שכנראה נהנה מכל רגע. נכון, גם זה משהו, ואפילו לא רע, אבל אל תצפו ליותר מזה.

הקאסט כולל את אנסל אלגורט (מ"אשמת הכוכבים" וסרטי "מפוצלים") אשר מוצלח בתפקיד הראשי. לצדו קווין ספייסי בתפקיד הבוס הקרימינלי, לילי ג'יימס ("סינדרלה", "גאווה, דעה קדומה וזומבים") בתור המלצרית החמודה וג'ון האם ("מד מן") וג'יימי פוקס בתפקידי שודדי הבנקים הרצחניים העומדים בדרכו אל החופש והאהבה.
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

דני לרנר

במאי, תסריטאי, מבקר ומרצה לקולנוע. זוכה פרס אמנות הקולנוע לשנת 2011 מטעם משרד התרבות והספורט. סרטו הראשון באורך מלא היה המותחן הפסיכולוגי "ימים קפואים", אשר זכה בפרס "הסרט הטוב ביותר" בפסטיבל הקולנוע חיפה 2005 ובפסטיבלים נוספים. סרטו השני, מותחן הפעולה "קירות", הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל הסרטים הבינלאומי טורונטו 2009 והופץ מסחרית בכל רחבי העולם.

לכל הטורים של דני לרנר

המומלצים

פייסבוק