מלחמת דת עולמית: נפיצות הר הבית בקולנוע
לא מעט יצירות קולנועיות עסקו ברגישות הר הבית, חבית חומר נפץ שפגיעה בה עלולה לשנות את העולם לבלי היכר. דני לרנר השווה בין הסרטים שעסקו בנושא והגיע למסקנה שהמעניין בהם הוא דווקא זה בכיכובו של אקי אבני
לא מעט הפקות ישראליות ובינלאומיות תארו את ירושלים, ובעיקר את העיר העתיקה, כמקום נפיץ ביותר אשר פגיעה באחד המקומות הקדושים שבו עלול להצית לא רק את האזור כולו, אלא אף להוביל למלחמת גוג ומגוג.להלן כמה מהסרטים אשר שמו את ירושלים על הכוונת והציגו ניסיונות לפיגועים קטסטרופליים בהר הבית, כמו גם במקומות קדושים נוספים בעיר העתיקה.

"הכיסוי" (COVER UP) מ-1991 היה מותחן פעולה בבימויו של מני קוטו (מיוצרי סדרת האקשן הטלוויזיונית "24") אשר צולם בארץ ועקב אחר הרפתקאותיו של חייל אמריקאי לשעבר אשר הפך לעיתונאי חוקר (דולף לונדגרן מ"רוקי 4" וסרטי "הבלתי נשכחים"), שמגיע לישראל על מנת לחקור פיגוע שבוצע בבסיס אמריקאי בארץ. מתברר במהרה שהאחראי לפיגוע הקטלני הוא ארגון טרור מסתורי סטייל 'אל קעידה' העונה לשם "אוקטובר השחור". חקירתו מובילה אותו לחשוף קונספירציה רצחנית בה פצצה ביולוגית שהוטמנה על מגדל פעמון מעל כנסיית הקבר עלולה לגבות את חייהם של אלפי מתפללים בעיר העתיקה, ולהצית מלחמת דת עולמית. בעוד השעון מתקתק הוא יוצא לעצור בעצמו את הפיגוע ההמוני, במהלך אירועי חג הפסחא עמוסי הצליינים.
"הכיסוי" היה מותחן מעניין שהציג תרחיש שהוא לא לגמרי בלתי הגיוני, שבו קבוצה קטנה של אנשים יכולה לייצר פיגוע, אשר בשל מיקומו האסטרטגי, מסוגל להצית מלחמת עולם. נקודה מעניינת נוספת בסרט הייתה הרעיון שהנבלים האמיתיים בסרט לא היו ארגון מוסלמי קיצוני, אלא גורם אחר אשר התחזה לכזה ממניעים פוליטיים. בכך הסרט מזכיר לא מעט מתיאוריות הקונספירציה המאוחרות יותר שנוצרו סביב אירועי 9/11.
אחרי ניסיונו של לונדגרן להציל את העיר העתיקה והעולם מפני מלחמת דת, הגיע תורו של כוכב האקשן ז'אן קלוד ואן דאם לעשות עלייה ולהציל את ירושלים בצורה די דומה. הסרט "סודות המסדר" (THE ORDER) מ-2001 בבימויו של שלדון לטיץ', עוסק בכת בת כאלף שנה, אליה חברו אנשים משלוש הדתות על מנת ליצור דת חדשה המבוססת על שלום והבנה. אולם בהווה, פרשנות מעוותת ע"י אחד מחברי הכת גורם לה לשנות לחלוטין את דרכיה הטובות ורודפות השלום, לטובת הצתת מלחמה בין הדתות.
ואן דאם משחק בסרט גנב עתיקות המגיע ארצה במטרה לאתר את אביו הארכיאולוג. במהלך חיפושיו הוא מוצא מפת אוצר עתיקה המובילה אותו לחשוף סוד מן העבר לגבי הכת ובמהרה הוא מוצא את עצמו במשימה לעצור פצצה המאיימת להשמיד את הר הבית במהלך אירועי חג הרמדן, מה שעלול לגרום למלחמת עולם שלישית.
סדרת הטלוויזיה Dig מ-2015 אותה יצרו גידי רף ("חטופים") וטים קרינג ("גיבורים"), עקבה אחר סוכן FBI (ג'ייסון אייזקס) הנשלח לפענח את חידת מותה של אמריקאית בירושלים. מתברר שסטודנטית אמריקאית לארכיאולוגיה נמצאה מתה בזמן שחיפשה בחפירות מתחת לעיר העתיקה את ארון הקודש ההיסטורי.
במהרה חקירתו מובילה אותו לחשוף מזימה של קנאים להשמיד את הר הבית ובכך להביא לאחרית הימים.
הדבר המשותף לסדרה "דיג" ולסרטים "הכיסוי" ו"סודות המסדר", הוא שהמניע לביצוע הפיגוע לא קשור לסכסוך הישראלי-פלסטיני או לצידוד בצד אחד כזה או אחר, אלא נובע מכך שהעיר העתיקה בירושלים היא מקום הקדוש לשלושת הדתות וככזה מהווה את הניצוץ המושלם להצתת מלחמת דת עולמית, עם פוטנציאל להיות המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. למרות שמדובר בכל המקרים במותחני אקשן די זניחים שלא זכו להצלחה רבה, התזכורת שהם מעלים באשר לרגישות, כמו גם לחשיבות של המקום, ובעיקר לעובדה שאנחנו יושבים כאן על חבית של חומר נפץ, נותרה רלוונטית גם היום.

בשונה מהיצירות הללו, הסרט המעניין ביותר אשר עסק בניסיון פיגוע בהר הבית, היה הסרט הישראלי "ההסדר" (2000) בבימויו של יוסף סידר. הסרט עסק בקצין קרבי דתי בשם מנחם (אקי אבני) שלמד בישיבת הסדר, ומתאכזב לגלות שהרב שלו ייעד את בתו, בה הוא מאוהב, דווקא לחברו הטוב (עידן אלתרמן), תלמיד הישיבה המצטיין המקורב לרב. בעוד השב"כ חושדים במנחם כי הוא משתייך לפלג קיצוני מחתרתי המתכנן פיגוע קטלני, הוא יוצא להוכיח את חפותו ולעצור את חברו הזומם לפוצץ את הר הבית.
למרות שגם הוא מגיע לשיאו הדרמטי בניסיון פיגוע בעיר העתיקה, בשונה מהסרטים הבינלאומיים, "ההסדר" לא הציב במרכזו גיבור אמריקאי שניסה להציל את העולם, אלא סיפק פרספקטיבה מקומית לנושא, בדגש על ראייה פנימית. "ההסדר" עסק בסכנה מפני קיצוניות דתית ובעיקר ניסה להציג את הקונפליקט הפנים ישראלי-דתי, בין הרצון להקים את בית המקדש השלישי לבין המשמעות הפרקטית של מה שצריך לעשות על מנת להגשים את החזון הזה. המרדף הדרמטי בסיום הסרט בתוך המחילות והמנהרות שמתחת להר הבית, הדגיש בצורה ויזואלית מרשימה, יותר מכל סרט אחר, את השבריריות והנפיצות של העיר העתיקה על אתריה הקדושים. בעוד העיר העתיקה, כפי שהיא נראית מעל פני השטח, מייצגת אתר מסיבי ונצחי אשר שרד אלפי שנים של סכסוכים גלויים והיסטוריה מדממת, מתחת לפני השטח, תוואי המחילות והמנהרות האפלות מרמז על כל אותן מזימות רוחשות שמאיימות על שלומה.

היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg