ראשי » חליפה עסקית

איך להשיג מימון לאפליקציה שלי?

יזמים ישראלים פועלים ומייצרים רעיונות עסקיים משובחים מדי יום. מעט מדי מאלה הופכים לאפליקציות משובחות בגלל קשיי מימון ובעיה תזרימית. אז מה עושים עם רעיון מבריק? עו"ד יריב קדם, מומחה בהגנה משפטית על אפליקציות, מסביר

בשיתוך עם ''חליפה עסקית'' | 6/1/2015 11:25 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
רעיונות עסקיים משובחים הופכים לעיתים קרובות לאפליקציות מצליחות. בכל רגע יושב מישהו איפשהו ויוזם אפליקציה שתתפתח לרעיון עסקי משובח ובינלאומי. אחד לכמה אלפים מצליח ברמה כזו שהוא עתיד לבצע אקזיט בן מיליונים בשנות ה-20 או ה-30 לחייו, אבל גם רעיון עסקי משובח, שמתורגם לאפליקציה חכמה, יכול בהחלט להשיג עבורנו פרנסה מצוינת.

לצערנו, הרבה רעיונות עסקיים נכונים ומוצלחים לא מגיעים לשלב המימוש. זה קורה בדרך כלל מסיבה אחת מרכזית: היעדר מימון כספי. זה תוקע את הרעיונות הכי טובים ומפרק עוד בטרם לידתן
עורך דין יריב קדם
עורך דין יריב קדם צילום: יחצ
את העסקאות הכי טובות שיכולנו לעשות בימי חיינו.  עו"ד יריב קדם, מומחה בליווי משפטי של אפליקציות, תומך בבעלי העסקים החל משלב הרעיון ועד לביצוע הסופי - היישום.

עו"ד קדם, מה עושים?

 "אם החלטתם שאתם ממריאים עם הרעיון של פיתוח האפליקציה, הצעד הראשון צריך להיות הגנה משפטית על הרעיון בפורמט זכויות יוצרים בינלאומי או פטנט. הרבה מאוד רעיונות טובים נשדדו מידי היזם בגלל שהוא הרבה בפגישות עם גופים מסחריים מנוסים ונתן להם ביד את כל הרעיון מבלי שהגן על עצמו תחילה. הגנה משפטית תמנע המון כאבי לב, בזבוז זמן, כעס וכמובן – תשמור עליכם מהבחינה הכלכלית. לאחר שבצעתם מהלכי פיתוח והשקעתם בהמצאה החדשה, אל תשאירו את הרעיון להסתובב חופשי. יהיה מי שינסה לגנוב אותו אם הוא יגלה שהרעיון אינו מספיק מוגן ומובטח מבחינה משפטית ושאין עליו כל איום חוקי".

והמימון, מאיפה יבוא?

"חייבים למצוא משקיע. זה יקרה לאחר שערכתם ביניכם, הממציאים, הסכם מייסדים שמסדיר את יחסיכם. בשלב זה יש לבצע צעד הכרחי לפני גיוס כסף ממשקיעים חיצוניים. עדיף לנסות ולרתום את מסלולי המימון של 'המדען הראשי'. מעטים יודעים, אבל לשכת 'המדען הראשי' למחקר ופיתוח תעשייתי במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה – היא כתובת מצוינת. הלשכה מעניקה אחת לשנה הרבה מאוד כסף ליזמים ישראלים המפתחים חדשנות טכנולוגית ותעשייתית. הנתונים שייבדקו בלשכת המדען הראשי יהיו מגוונים ורבים: מו"פ תחרותי, כדאיות הסיוע למיזמים בתחילת דרכם, אפשרות ליצור בעתיד שיתופי פעולה בינלאומיים, מוכוונות למיזמים ירוקים ובתחום הבריאות ועוד".

מה עוד נוכל לעשות?

"תמיד ניתן להצטייד בחומרים שיווקיים קצרים, ממוקדים וענייניים ובעזרתם לפנות למסלול של משקיעים פרטיים (אנג'לים) כדי לעניין אותם ברעיון שלכם. רבים וטובים פילסו לעצמם דרך השנה במסלול חדש - 'מימון ההמונים'. יש ברשת אתרים רבים המאפשרים ליזמים בתחומים מגוונים לגייס באמצעותם מימון לפרויקט שלהם, כמעט בכל תחום, תמורת הזכות ליהנות מהמוצר הסופי.

"כאן צריך לשים לב היטב ולחשב מראש אפשרות שיהיה צורך לחלוק את רווחיות המוצר למשתתפים, עוד לפני שהוא יוצא לשוק. יש מצבים בהם תדרשו לחלק הטבות אחרות הכרוכות בשימוש במוצר. התנאים
משתנים מאתר לאתר ומפרוייקט לפרוייקט. אתר מוכר שעוסק בתחום הגיוס הוא Kickstarter, אך ישנם אתרים טובים אחרים. בשלבים מתקדמים יותר ניתן לגייס כספים מקרנות הון סיכון אם עומדים בתנאים היחסית נוקשים ותובעניים של הקרנות. זכרו, משקיע אינו נדבן או מתנדב. התמיכה שלו בפרויקט תמיד תצא מתוך נקודת הנחה שכמשקיע הוא יישא רווחים יפים בעבור השקעתו. לפני התקשרות עם משקיעים יש להתייעץ עם עורכי דין המתמחים בנושאי אפליקציות, על מנת שידאגו גם לזכויות שלהם, בעזרת חוזה מסודר ובהיר, שמביא בחשבון את האינטרסים הכלכליים שלכם".

אז מאיפה מתחילים?

"כמו בכל מיזם, הדבר הראשון שיש לעשות הוא להגן על המוצר או האפליקציה באמצעות פטנט ופורמט זכויות יוצרים בינלאומי כדי לגבש את זכויות הקניין הרוחני אצל היזם. אז ניתן להמשיך ולפעול אל מול בעלי המקצוע, המשקיעים וכו', כדי לממש את החלום!"

הכתבה מאת יריב קדם, עורך דין מתמחה בנושאי אפליקציות וטכנולוגיות .
היכנסו לעמוד הפייסבוק החדש של nrg

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

עוד ב''חליפה עסקית''

כותרות קודמות
כותרות נוספות