חו"ל בלחיצת כפתור: מהפכת הסלולרי החכם בשירות התייר
הטלפון הסלולרי הופך בהדרגה לידידו הטוב ביותר של התייר. הזמנת טיסות, צ'ק אין בעזרת "כרטיס טיסה סלולרי", ואפילו פתיחת דלת המלון בעזרת האיי-פון - כל האפליקציות כבר כאן בשבילכם
מונרו אף משתמש בבלקברי שלו כדי להתעדכן בשינויים בלוח הטיסות, כשכל השיחות מתנקזות למספר אחד המסופק על-ידי אפליקציית גוגל Voice; הוא מקבל הכוונה כשהוא מאחורי ההגה; וצופה בשידורי טלוויזיה באמצעות אפליקציית Slingbox. הוא גם נושא עימו אייפוד טאץ' כדי לבצע שיחות בינלאומיות באמצעות סקייפ, להתעדכן בתוצאות ספורט באמצעות אפליקציית Viigo ולקבל גישה לביקורת של אפליקציית UrbanSpoon על מסעדות קרובות.
מונרו הוא חייל בצבא ההולך וגדל של אנשי עסקים חובבי גאדג'טים, שהטלפונים החכמים שלהם משנים את הרגלי הנסיעה שלהם. הטלפונים משמשים לביצוע שורה של משימות: עיון במפות מקוונות ובמדריכי נסיעות, בדיקת מקום הישיבה במטוס, איתור מוניות, הזמנת שירות חדרים ואיתור עמיתים הנמצאים בסביבה.

המשימה העיקרית של תעשיית הטכנולוגיה - לאפשר לחיות ללא חוטים, כבלים ונייר - מזמינה לוחמים בדרכים כמו מונרו להפוך למתנסים הראשונים בחידושים. תעשיית הנסיעות והתיירות הנפיקה כמה מהאפליקציות החדשניות ביותר לטלפונים חכמים - ויש עוד בצנרת.
חברות התעופה ובתי המלון משפרים את אתרי האינטרנט שלהם ויוצרים אפליקציות להורדה לדגמים נפוצים כמו אייפון, בלקברי וגוגל אנדרואיד. מפתחי תוכנה בעלי יוזמה מוציאים לשוק כמעט מדי יום שירותים חדשים כגון אפליקציות "מבוססות מקום" שמתחברות ל-GPS של הטלפון כדי לאתר את מיקום המשתמש, ולהציע לו הנחות
"כבר 5 שנים אני שומע שהשנה היא השנה של הטלפון הנייד", אומר מייקל מניס, מנהל השיווק ברשת מלונות אינטרקונטיננטל. "אבל עכשיו משהו השתנה, ואני חושב שזה משום שהצרכן הסתגל לטלפון הנייד".
על-פי סקר שערכה ב-2008 חברת המחקר Pho Cus Wright בקרב נוסעים מתמידים, 71% מהם השתמשו בטלפון חכם לביצוע עסקים במהלך הנסיעה, בעוד ש-62% השתמשו בו למטרות פנאי. "האייפון שלי שינה את חיי", אומר אל דיימונד, יועץ בתחום הביטוח מניו-ג'רזי.
מלבד השימוש בטלפון ככרטיס עלייה למטוס וכ-GPS, דיימונד נעזר באפליקציה Expense Tracker כדי לעקוב אחר הוצאותיו; ב-Trip It כדי לארגן את לוח הזמנים בנסיעותיו; ב-Inrix Traffic כדי להימנע מפקקי תנועה; וב-Wi-Fi כדי למצוא אטרקציות. אפליקציות צד שלישי שכאלה הן עדיין השירותים הנפוצים ביותר בקרב הנוסעים. אך כשהטלפונים החכמים מציעים גם מסלול חדש למכירות, תעשיית הנסיעות רוצה גם היא נתח מהעוגה.

סאות'ווסט איירליינס היתה חברת התעופה האמריקאית הראשונה שהכניסה לשימוש אפליקציה של אייפון בשנה שעברה, וכעת חברות נוספות שוקדות על פרויקטים דומים. בסאות'ווסט קיוו שאפליקציה ידידותית למשתמש תגיע ללקוחות שבלעדיה היו נמנעים מגלישה באינטרנט דרך הטלפון. באפליקציה יש שורה של פונקציות שמתאימות לחברת תעופה: הזמנות, סטאטוס, לוחות זמנים, צ'ק-אין ועדכונים לנוסעים מתמידים. סאות'ווסט גם מפתה משתמשים חדשים באמצעות תעריפים נמוכים במיוחד, שעד כה הפיצה רק למי שטרח להוריד את התוכנה המיוחדת של החברה למחשב שלהם. מייקל ואן-האוולינג, מנהל השיווק המקוון של סאות'ווסט, אומר שבאמצע פברואר הפכה האפליקציה לאפליקציית הנסיעות הפופולרית ביותר באפ-סטור של אפל.
לקראת סוף 2009 הכניסה לשימוש רשת מלונות הילטון אפליקציות אייפון בכל אחד מ-7 המותגים שלה. מאז השקתן לפני 4 חודשים הורידו הלקוחות את האפליקציות 152 אלף פעם. אפליקציית אייפון של רשת המלונות סטארווד הוטלס, שבה הלקוחות הוותיקים יכלו להשתמש החל מחודש יוני, הורדה יותר מ-40 אלף פעם. "גם ההזמנות באמצעות האפליקציה נמצאות בעלייה", אומר דיוויד גודסמן, האחראי לשירותי האינטרנט של סטארווד הוטלס. חברות נסיעות משתמשות בטלפונים החכמים כדי לזרז הליכים שגרתיים ואף להפוך אותם לאוטומטיים. את כרטיס הטיסה האלקטרוני נטול הנייר אימצו כבר כמה חברות תעופה אמריקאיות, ובהן קונטיננטל איירליינס, אמריקן איירליינס ודלתא. 3 שנים מהשקתו - ובכרטיס האלקטרוני כבר נעשה שימוש נרחב.
קונטיננטל איירליינס השיקה את תוכניתה בנמל התעופה יוסטון אינטרקונטיננטל ב-2007, ומאז הורחבה התוכנית ל-42 נמלים נוספים. באוקטובר האחרון מיליון נוסעים כבר השתמשו בשירות נטול הנייר הזה, ובחברת התעופה מעריכים שהמספר יוכפל עד יולי 2010.
בשנה שעברה החלה קונטיננטל להציע את השירות לנוסעיה בנמל התעופה הבינלאומי בפרנקפורט שבגרמניה, וכך הפכה לחברת התעופה האמריקאית הראשונה שמציעה את השירות בחו'ל. בחודש שעבר צורף גם נמל התעופה היתרו שבלונדון לרשימת הנמלים שבהם נוסעי קונטיננטל יכולים להשתמש בכרטיס אלקטרוני; וגם כרטיס אלקטרוני של אמריקן איירליינס הוכנס לשימוש ב-3 נמלי תעופה בסוף 2008 ומאז הורחב ל-24 נמלים נוספים.
גם המלונות עושים שימוש בטכנולוגיה הניידת כדי לזרז את הצ'ק-אין. לקוחות ברשת אומני מקבלים אי-מייל המזמין אותם לבצע צ'ק-אין לפני שהם מגיעים באמצעות אפליקציות של אייפון או בלקברי. לדברי קרי קנדי, סגן נשיא רשת אומני, רבע מהלקוחות מנצלים את האפשרות הזו.
מלון אלופט של הרשת בעיר לקסינגטון שבמסצ'וסטס ערך ניסוי במפתחות החדרים - כרטיסים המבצעים זיהוי באמצעות טכנולוגיית תדרי רדיו. המלון חילק כרטיסים לכמה לקוחות ותיקים, שקיבלו ביום הגעתם SMS ובו מספר החדר שלהם, וכך יכלו לפנות ישירות לחדרם. ליד הדלת העבירו את הכרטיס בחיישן שהותקן על הידית ופתחו את המנעול.
ברבעון השלישי השנה תתחיל רשת אינטרקונטיננטל לערוך ניסוי דומה: האורחים שיגיעו למלון ייגשו למתקן בלובי, שבו הם יסרקו את הטלפון הנייד שלהם, המכיל ברקוד שנשלח אליהם באי-מייל. לאחר הסריקה יפלוט המתקן את הכרטיס לחדרם.
במלונות מבצעים פעולות נוספות באמצעות הטלפונים החכמים. האורחים בהילטון, למשל, המשתמשים באפליקציות אייפון, יכולים לבקש כי בטרם הגיעם יוכנסו לחדרם כריות נוצות, משקאות חריפים וטבעות בצל. יש מלונות שגם העלו לאתריהם את תפריט שירות החדרים - מה שמאפשר לאורחים להזמין שירות באמצעות לפטופ או טלפון חכם.
אפליקציות בטלפונים הניידים של הנוסעים מקלות על החיים, אך יש גם צד שני למטבע. לצד הנוחות והשירות המהיר, אומר נורם רוז, אנליסט טכנולוגיית נסיעות מ-Pho Cus Wright כי בעתיד יהיו הרבה פרסומות וקידום מכירות. החברה של רוז מעריכה כי ההוצאות על פרסומות צפויות לגדול השנה ל-531 מיליון דולר, בהשוואה ל-242 מיליון דולר אשתקד.
בחברת התוכנה לנסיעות פרלוגיקס אומרים כי "החברה עובדת עם כמה חברות תעופה לצורך הכנסת שירותים שיאפשרו לחברות למכור בהמשך השנה שירותים מסייעים דרך הטלפונים החכמים. מנכ"ל פרלוגיקס, ג'ים דיווידסון, מסביר שהחברה מעוניינת לספק שירותים לנוסעים שנתקלים בתקלות ובשינויים בלתי צפויים במהלך הנסיעה. בין האפשרויות: תשלום עבור בדיקת מטען ברגע האחרון; הקצאת Wi-Fi בטיסה (אם המטוס מציע את השירות); וגישה לטרקליני טיסה גם למי שאינו חבר מועדון, במקרה שמצפה לו המתנה ארוכה.
פונקציות דומות כבר קיימות כיום בכמה אפליקציות. Trip Case, מכשיר לניהול לוח זמנים בנסיעות, לא ממש עוקב אחרי הלקוחות בזמן אמת - אך משתמש בלוח הזמנים שלהם כדי להזרים אליהם עדכונים על מועדי הטיסות ועל פרסומות. החברה שמייצרת את המכשיר חתמה על הסכם שותפות עם נמל התעופה הבינלאומי דאלאס - פורט וורת', ובמסגרתו משתמשי Trip Case יכולים לבחור אם ברצונם לקבל מידע על שירותים בנמל כגון חנויות, שערים וחניה.
"כל עוד אני יכול גם לסרב, אני לגמרי בעד", אומר מונרו לגבי זרם ההצעות שמציף את הנייד שלו. "באופן אישי אני לא משוגע על שופינג, אבל אם שולחים לי הודעה על מבצעים בחנות בנמל התעופה שבו אני נמצא - זה נפלא", הוא מסכם.







נא להמתין לטעינת התגובות



