הכול מואר: אהבה נוסח אורובינדו

עבור ההוויה המוארת תהיה האהבה אקסטזה של החושים הנובעת ממגע, מפגישה ומאיחוד של "אני" עם "אני", של רוח עם רוח, נשמה עם נשמה. של האחד עם האחד

אמיר קלמן | 13/6/2010 9:54 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
כאשר הוא שרוי בתודעת הבורות, מטרת האדם לדעת, לעשות ולבצע משהו לא מושלם מתוך מאמץ וקושי לגדול אל תוך דבר מה שהוא לא מכיר. נטל ומעמסה כאלו מכריחים אותו לרדוף אחר עוצמה וכוח, תוך כדי הניסיון להחזיק בסוג כלשהו של אושר. בין לבין הוא מתענה ומוכה בתודעה של סבל. האדם השרוי בתודעת הבורות מנסה בכל כוחו לאחוז בתפיסת מציאות כלשהי שתשביע את רצונו. אבל דרך הפעולה הנחוצה לו עדיין לא ברורה לו. זוהי נקודת הפתיחה, מכיוון שתחזוק של קיום לא שלם המעורב בסבל אינו יכול להיות מספק כמטרת הקיום שלנו.

ידיעת הנשמה שלנו והיות עצמנו - אלו חייבים להיות בסיסה של דרך החיים האמיתית שלנו. זהו סוד שחומק מאיתנו במהלך העיסוק בידע חיצוני, הכרוך בהשגת פעולות חיצוניות ואושר חיצוני. האדם הרוחני, כותב אורובינדו, הוא מי שגילה את הנשמה שלו: מי שמצא את האני שלו, והוא מודע וחי בו. אדם כזה לא צריך דבר חיצוני למען שלמות הקיום שלו.

ההוויה הגנוסטית, העילאית, מתחילה מהבסיס החדש הזה והופכת את הבורות להתהוות מוארת של ידע. האדם יגשים באמצעותו את מטרותיו הגבוהות, אותן הוא מיועד להתמיר לכדי התגלמות של ידע עצמי של ההוויה. זוהי תנועה של התודעה, שתוביל עמה הגבהה והתרוממות של הגוף, המיינד והחיים, לעבר דרך קיום טובה ורחבה יותר. בקיום כזה דבר לא יוכחש או יודחק, אלא יעשה בהדרגה מושלם ומוגשם יותר ויותר, באמצעות התרחבות עצמית וגילוי עצמי רחבים וגדולים יותר של הרוח ושל תודעת האמת.

תהליך כזה מלווה בהתפתחותם של כוחות חדשים של התודעה, שאינם מצויים בחיים המחשבתיים הרגילים. אורובינדו מזהיר מפניהם, מכיוון שהשגתם יכולה ליצור אגו מנופח שיעכב התפתחות רוחנית אמיתית. עם זאת הוא אומר שכאשר מבני ידע וכוח מעין אלו מקורם בהתרחבות התודעה, הם מיועדים להיות חלק מההוויה האמיתית של האדם. משום כך אנחנו לא מיועדים לדחות אותם מעלינו, אלא להכילם  כתוצרים טבעיים וספונטניים של התודעה החדשה המתפתחת, שתשתמש בכוחות האלו כפי שאדם מפתח ומשתמש בכוחות המחשבה שלו: הידע המואר טבעי לחלוטין להוויה הגנוסטית.

צילום היסטורי
ידיעת הנשמה שלנו והיות עצמנו הם בסיסה של דרך החיים האמיתית שלנו. אורובינדו הצעיר צילום היסטורי
התנאי לחופש של האני

המיינד החושב תר אחר אור, אחר ידע של האמת האחת שבבסיס הכול. אמת זו תסביר את הריבוי, את הפרטים, את הנסיבות ואת דרכי הפעולה, הצורות והחוקים של כל האירועים וההתגלמויות השונות של הבריאה. עבור המיינד הזה, האושר של הקיום אינו אלא גילוי וחדירה אל מסתורין הבריאה, שמקורו בידע. את אלו יגשימו השינוי והידע המואר, ויעניקו להם אופי חדש.

שינוי כזה, ממשיך אורובינדו, אינו מיועד להתרחש על ידי גילוי הלא ידוע, כי אם על ידי חשיפת הידוע.  מציאת האמת האחת אינה אלא גילוי הזהות האמיתית של האדם: הוא יגלה שהאני הנשגב שלו זהה לאמת השורה על הכול. הזהות הזו תוביל לגילוי כל הכוחות, הפעולות והקשרים הפועלים ביחס אליה. הפרטים, הנסיבות, הדרכים והצורות העשירות של ביטויי הרוח, יחשפו כהתגלמות העושר האינסופי של האמיתות העולות מתוך זהות הצורות והעוצמות של הרוח האחת הנושבת בבסיס הכול.

מדובר, מעיד אורובינדו, בגילוי עצמי אינטואיטיבי מתמשך. הוא מודרך על ידי אותה מודעות ישירה ואינטימית, שתוביל את החיים והחושים הפיזיים בכל צעד, על ידי אינטגרציה בין היודע, הידע והדבר שנודע. התודעה המוארת תכיר באופן מיידי, אינטימי ומדויק את האובייקט שלה,

מתוך הזדהות עמו. היא תדע את האובייקט כחלק מעצמה, כפי שהיא תדע כל חלק או תנועה בהווייתה, ותעשה זאת מבלי לצמצם עצמה ומבלי להילכד במחשבה של האובייקט או בתהליך הידע עצמו.

עבור ההוויה המוארת אהבה תהיה המגע, הפגישה והאיחוד של אני עם אני, של רוח עם רוח, של נשמה עם נשמה - של האחד עם האחד. השינוי יתבטא באקסטזה של החושים, שיתפסו ויפגשו את האחד בכל.  בקיום טהור כזה לא תוכל להיות עוד בורות, המובילה לטעויות ולתעתועים הנובעים מהאגו הנפרד. לא תהיה התמודדות שגויה עם הגוף, המיינד, הנשמה והחיים - או עם הגוף, המיינד, הנשמה והחיים של אחרים. זוהי השלכתו המעשית של המאבק והרוע האנושיים.

זאת תהיה דינמיות של חזרה לעצמנו, וגילוי האני הנשגב כחלק מתנועה סימפונית של אחדות הרמונית עם הכול. הציות של האינדיבידואל לאלוהי יהדהד אז באופן טבעי, וישמש תנאי לחופש של האני. כך, מכיוון שזה יהיה ציות להוויה העילאית שלו עצמו, ותגובה למקור הקיום שלו. האמת העילאית של הקיום האנושי, בשילוב העיקרון ההרמוני והאינסופי, יבססו סדר אותנטי, אוטומטי וגמיש, הכרוך בחופש רוחני שלם.                                                                

אינדיבידואליות רוחנית

האינדיבידואל המואר יבטא באופן מיידי וסימולטני את עצמו ואת אמת ההוויה שלו. בכך הוא יוציא לפועל את הרצון האלוהי, מכיוון שהוא יכיר את האלוהי כאני האמיתי שלו וכמקור והמרכיב העיקרי של האינדיבידואליות הרוחנית שלו. הרצון של האני בהוויה המוארת יהיה אחד עם רצון אלוהים. מה שיש לעשות יעשה, כפעולה של אדם המוציא לפועל את הרצון האלוהי באושר ובשמחה החופשיים מכל היצמדות לפעולה או לתוצאה.

כל הסטנדרטים המנטליים ייעלמו כי כבר לא יהיה עוד צורך בהם. את מקומם יתפוס החוק הגבוה, האותנטי, של זהות עם ההוויה האלוהית ועם כל היצורים. לא תהיה כל שאלה של אנוכיות, מכיוון שהכול ייראה ויורגש כאני האחד, בו כל הכוחות פועלים באינטימיות זה כלפי זה. בקיום מעין זה לא יהיה עוד מקום לחוסר הרמוניה, או לקונפליקט בין כוחות הטבע. כוח האמת יוביל ויקבע כל צעד וצעד שיתקדם אל עבר הביטוי העילאי של הקיום הרוחני הטהור. כשהאבולוציה הסופר מנטלית תושלם, היא תתעלה לכדי התגלמות מלאה של המציאות העילאית בחיים ובחומר שעל פני האדמה.

כוח אלוהי יזרום דרך כל רקמה ותא
ויטען את הנשימה הדיבור והמעשה
כל המחשבות יעשו כמו שמשות זוהרות
כל רגש ירעד באושר שמימי
זריחה פנימית מבהיקה תופיע לעיתים קרובות
ותאיר את חדרי המיינד הרדום
חסד פתאומי יזרום דרך כל האיברים
וימלא את הטבע בנוכחות אדירה
כך תיפתח האדמה לאלוהות
הטבע הרגיל ירגיש את ההתעלות למרחב
הפעולות הפשוטות יוארו עם קרן האור של הרוח
האלוהות תתגלה בדברים הרגילים ביותר
הטבע יחיה ויגלם את אלוהים הנסתר
הרוח תרומם את המשחק האנושי
החיים הארציים האלו ייעשו חיים אלוהיים

[שרי אורובינדו, מתוך: "סאוויטרי"]

כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

שרי אורובינדו

צילום היסטורי

פילוסוף, יוגי, מורה, מיסטיקאי, משורר, לוחם חופש ומהפכן פוליטי ותודעתי בן המאה ה-19

לכל הכתבות של שרי אורובינדו

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים