עיצוב דעת קהל: איך השפיעו הסדרות התקופתיות על מעצבי האופנה?

הסדרות התקופתיות השתלטו על הטלוויזיה - הסטייל התקופתי השתלט על התצוגות. מ"בית קטן בערבה" ועד "אימפריית הפשע" ו"אחוזת דאונטון", מעצבי האופנה חוזרים אל השנים הכי יפות

יערה קידר | 9/1/2012 16:53 הוסף תגובה הדפס כתבה כתוב לעורך שלח לחבר
בעברית מכנים את זה "הפקה תקופתית", אבל באנגלית הביטוי הוא דווקא "קוסטיום פרודקשן" - הפקת תלבושות - ולא בכדי. בקולנוע, בטלוויזיה ובתיאטרון הסממן הוויזואלי החזק ביותר בהפקות תקופתיות או היסטוריות הוא הבגדים. התלבושות הן שלוקחות את הצופה אל מקום ואל תקופה אחרת בזמן, כזו שבמרבית המקרים לא זכה לחוות בעצמו.

הימים שבהם הלבוש העיד בצורה חד-משמעית על האדם חלפו להם מהעולם. אדם עשיר יכול להסתפק בג'ינס ובטי שירט, ואישה לבושה בקפידה לאו דווקא רכשה את מחלצותיה בכיכר המדינה. המקום היחיד שבו אפשר עדיין ללמוד משהו על אדם לפי לבושו הוא בתחומים המקצועיים: רופא ילבש חלוק לבן, חייל ילבש מדים. אבל בניגוד לאופנה העכשווית, לאורך ההיסטוריה העידו הבגדים על המעמד הכלכלי והחברתי של הלובש אותם. בימי חצר המלוכה באירופה, למשל, המלכה והמלך הכתיבו את הטון, ואז הסגנון המשיך וירד אל חצר המלוכה, שכן לאיכרים ולפועלים אסור היה להתלבש כמו בחצר המלוכה.

עיצוב תלבושות תקופתיות נשען בעיקרו על שימוש בתחושה ובתפיסות שהתקבעו בתודעה הקולקטיבית לגבי מהו בגד ומה משדרים לנו צבעים וגזרות שונות, והדיוק הוא קריטי - מעודכן או מיושן, צעיר או מבוגר, עירוני או כפרי, מעמד גבוה או נמוך. בשנים האחרונות חווה הטלוויזיה פריחה עצומה בכל הקשור לסדרות תקופתיות, והן נשענות כולן על אותם ערכים: בגדים אומרים על האדם מי הוא, מה מעמדו, ולאן הוא שואף להגיע.
"צפון ודרום"

בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים כבשו את המסך פטריק סווייזי, קירסטי אלי, אליזבת טיילור ואפילו ג'וני קאש בסדרה "צפון ודרום". המיני סדרה האמריקאית הופקה על פי טרילוגיית ספריו של ג'ון ג'ייקס, ועקבה אחרי סיפורם של שני חברים החל משנת 1842, האחד מדרום ארה"ב והשני מצפון, שמפרידה ביניהם מלחמת האזרחים האמריקאית.

את ההלבשה המופתית לסדרה יצר צוות גדול של מעצבי תלבושות במשך יותר משנתיים, שבמהלכן נתפרו לא פחות

מ-8,700 פריטי לבוש. כל שחקנית ראשית בסדרה לבשה בין 28 ל-35 תלבושות שלמות במהלך הצילומים, ואף אחת מן הדמויות לא לבשה פעמיים אותו הבגד.

הסדרה זכתה בשני פרסי אמי על ההלבשה הטובה ביותר, וסגנון ה"מיליטרי" של תקופת מלחמת האזרחים הפך לאחת ההשראות האהובות על מעצבי אופנה רבים. הדוגמאות הבולטות היו אלה של אלכסנדר מקווין וראלף לורן בסתיו חורף 2009-2008, ושל ג'ון גליאנו בקולקציית הגברים האחרונה לאביב קיץ 2012.

מתוך הסדרה
סוויזי (מימין) בתלבושת מיליטרי ב''צפון ודרום'' מתוך הסדרה
" בית קטן בערבה"

נראה שאין ילדה בשנות השמונים שלא חלמה להפוך להיות לורה אינגלס מ"בית קטן בערבה", הסדרה שהופקה לפי ספר ילדים שכתבה אינגלס והתבסס על זיכרונות ילדותה.

מחווה מבריקה. תצוגת
מחווה מבריקה. תצוגת "רודארטה" AP
"בית קטן בערבה", שהופקה בין השנים 1974 עד 1982 בכיכובם של מליסה גילברט ומייקל לנדון, היתה נאמנה לתלבושות התקופה כפי שהיו בעיירה וולנאט גרוב, מינסוטה שבמערב ארה"ב בסוף המאה ה-19.

הסדרה זכתה למחווה אופנתית מבריקה מצד האחיות קייט ולורה מליוואי לבית רודארטה בקולקציית סתיו חורף 2011 בדמות שמלות משי עתירות בד ומעליהן מעילים ארוכים, נעליים עשויות שיער סוסים, תחרות, רקמות והדפסי חיטה ושמים כחולים ורומנטיים. אותה השראה שימשה את השתיים גם בקולקציה שיצרו עבור אופנינג סרמוני, אז גם זכו הדוגמניות לתסרוקת הצמות האופיינית ללורה אינגלס.

גטי אימג'ס
מי לא רצתה להיות לורה אינגלס? מתוך ''בית קטן בערבה'' גטי אימג'ס
"מד מן"

רבות כבר נאמר על הסדרה "מד מן", שעונתה החמישית עתידה לשוב אל המסכים השנה לאחר עיכובים רבים בחתימת החוזה בין יוצר הסדרה מתיו ויינר לרשת AMC.

בהשראת הסדרה. קמפיין
בהשראת הסדרה. קמפיין "לואי ויטון" יח''צ
מאז עלייתה לאוויר ב-2007 השיבה "מד מן" אל התודעה את הקסם שבסדרה תקופתית אחרי פרק זמן ארוך של הפקות עכשוויות. את האסתטיקה של שנות השישים שמככבת בסדרה יצר בפיילוט המעצב המבריק ג'ון דאן, והחליפה אותו המעצבת ג'ני ברייאנט, שהפכה לכוכבת בפני עצמה בעולם האופנה.

ברייאנט, זוכת פרס האמי, יצרה בהשראת הסדרה קולקציית חליפות שנמכרה ברשת ברוקס בראדרס, קולקציית חזיות לחברת מיידנפורם, קולקציית נשים שנקראה "מוד ביי ג'ני ברייאנט" ואפילו קולקציית לקים.

הסדרה והתקופה מיהרו להשפיע על בתי אופנה רבים, וההשראה חלחלה לפראדה, למייקל קורס, ולמארק ג'ייקובס בלואי ויטון. האחרון אף הגדיל לעשות כשיצר את קמפיין החורף של 2010 בהשראת הסדרה.

יח''צ
בחזרה לסיקסטיז. מד מן יח''צ
"אימפריית הפשע"

אחרי ההצלחה של "מד מן" הגיע הזמן לשקוע אל אחד העשורים האהובים באופנה - שנות העשרים. הסדרה האמריקאית המרהיבה של HBO שיצר מרטין סקורסזה "אימפריית הפשע" השיבה אל התודעה את ימי הצ'רלסטון ושמלות הפרנזים. הסדרה מגוללת את סיפור המלחמה הפוליטית-חברתית של אטלנטיק סיטי בתחילת שנות העשרים של המאה הקודמת בארצות הברית, אז נכנס לתוקפו חוק היובש שאסר על מכירת אלכוהול.

פרנזים וזהב. גוצ'י, אביב-קיץ 2012
פרנזים וזהב. גוצ'י, אביב-קיץ 2012 רויטרס
מעצב התלבושות של הסדרה, אותו ג'ון דאן שיצר את אסתטיקת הלבוש של "מד מן", עיצב את הבגדים כמיטב אופנת התקופה בשיתוף עם מכון התלבושות של המטרופוליטן, ובגדים רבים בסדרה הם בגדי וינטג' אמיתיים שהושאלו ממוזיאונים ומחנויות לאספנים.

דאן הצליח להעביר בעיצוב התלבושות ניואנסים רבים, ממעמד כלכלי, דרך הפער שבין שחורים ולבנים ועד ההדוניזם הפזרני של אטלנטיק סיטי, עיירת קזינו מושחתת וזוהרת. הוא יצר תלבושות עבור 6,000 שחקנים וניצבים בסדרה, ובזמן הצילומים סייעו לו בכל רגע נתון לא פחות מ-40 מאפרים ומ-20 מלבישים.

בולטות ביופיין דמויות הנשים בשמלות הפרנזים המתנפנפות והרפויות בעלות המותניים הנמוכים ותכשיטי הראש המקושטים: איזבל ג'נט, הצרפתייה בעלת חנות בגדי הקוטור; מרגרט שרודר (קלי מקדונלד) כאלמנה אירית; ופז דה לה הוארטה, כלוסי דנציגר הזוהרת, מאהבת ורקדנית לשעבר. הגברים בסדרה, במרכזם סטיב בושמי, מצטיינים בחליפות טוויד, בחולצות בהירות, בעניבות ובפרחים בדש מקטורנם.

השפעת שנות העשרים על תצוגות האופנה אכן לא איחרה להגיע אל מסלולי התצוגות בשבועות האופנה האחרונים, ובלטה בנוכחותה במיוחד בקולקציה של מארק ג'ייקובס ללואי ויטון באביב קיץ 2011.

©2010 Home Box Office, Inc. All rights reserved
היה זוהר בטוונטיז. אימפריית הפשע ©2010 Home Box Office, Inc. All rights reserved
" אחוזת דאונטון"

המכורים לסדרה "אחוזת דאונטון" נרעשו לפני כשבועיים עם שידורו של פרק ספיישל באנגליה לכבוד חג המולד. הפרק הכפול היה מנת ביניים מענגת לדרמה התקופתית שעונה שלישית שלה תשוב למסכים רק בחודש ספטמבר 2012. הסדרה המופתית, מעין גרסה חדשה ל"אדונים ומשרתים", לא זכתה להצלחה כששודרה בשנה שעברה בערוץ 1, אך הפכה ללהיט של ממש באירופה ובארצות הברית, וסימנה עוד צעד בחשיבותן של סדרות תקופתיות.

עלייה במכירות של פריטים מהתקופה. תצוגת ראלף לורן, אביב-קיץ 2012
עלייה במכירות של פריטים מהתקופה. תצוגת ראלף לורן, אביב-קיץ 2012 AP
היא מגוללת את סיפורה של משפחת קראולי האריסטוקרטית, דרך שלושה דורות שונים בתקופה האדורדיאנית בין השנים 1912 ועד 1920: הסבתא (דיים מגי סמית), האם והאב, דוכסית ורוזן, ושלוש בנותיהן, לכולם מלתחות מופלאות ומרגשות שכוללות שמלות מקסי רקומות בעבודת יד, תכשיטי ראש, מעילים מחויטים ובגדי רכיבה. רובד נוסף מעניקים לסדרה משרתי האחוזה, שמנהלים במרתפים עולם שלם נפרד של תככים, של מזימות ושל סיפורי אהבה.

ההשפעה של "אחוזת דאונטון" על האופנה הבריטית היתה מיידית, והביאה לפריחה מחודשת של פריטי מורשת בריטיים מובהקים, בנוסח תחילת המאה ה-20. רשת האופנה דבנהאמס דיווחה השנה שהביקוש לשכמיות פרווה עלה בלא פחות מ-220 אחוזים, הביקוש לכפפות באורך המרפק עלה ב-584 אחוזים והביקוש לשרוולוני פאייטים הוכפל. כך דיווחה גם הרשת מרקס אנד ספנסר על הכפלת מכירות עגילי פנינים, כובעי קלוש ומגפיים ויקטוריאניים. גם בגזרת הגברים נרשמה עלייה בביקוש לווסטים ולעניבות מטפחת, ובמארקס אנד ספנסר דיווחו על עליה של יותר מ-750 אחוזים בביקוש לבלייזרים מטוויד.

במסלולי התצוגות קל היה לזהות את השפעת התקופה בקיץ האחרון. בלטו במיוחד כובעי קלוש ובדים קלילים פרחוניים בתצוגת קיץ 2012 של ראלף לורן ושמלות שיפון רקומות שלהן חתך אמפייר בתצוגה של אליס ביי טמפרלי הבריטית.

AFP
שיק מבריק. הבנות ל''אחוזת דאונטון'' AFP
כל המבזקים של nrgמעריב לסלולרי שלך

תגובות

טוען תגובות... נא להמתין לטעינת התגובות
מעדכן תגובות...

פייסבוק

פורומים

כותרות קודמות
כותרות נוספות
;
תפוז אנשים